Superduke-tråden

Kolla förspänningen i gafflarna. På min gamla SD var de helt felställda från fabrik, dessutom var de inte inställda lika hårt. Kolla även dämpningen så den inte är skruvad i botten.
 
Att få igenom en spräckt kåpa på garanti är nog mer eller mindre omöjligt. Speciellt om den spräckts vid bakhjulskörning...
 
Men om kåpan är en följd av ett garantifel? Tillverkaren kan väl knappast hävda att superduke endast får köras på 2 hjul. Gasar man fullt på 1an kan den ju lätta omedvetet som vissa sporthojar gör på 2an o 3ans växel.

Låter problemet som att hojen levererats feljusterad, med kass stötdämpare (gaffel) eller kan det vara handhavande fel? Är ägaren skyldig att justera dämpning korrekt om fabrik lämnat den feljusterad?

Tack Nickeluring för tipset. Hur kändes din med fabrikens inställningar?

Mvh Jimmy
 
Kan någon vara snäll och bidra med synpunkter, information om garantier villkor eller annat? Känner trots allt ångest även om en superduke borde klara ett normalt nedslag på 2ans växel. Inte första gången jag kör bakhjul och det är ju en bushoj utan dess like.

Det låter som framfjädringen är alldeles för mjukt inställd och den har slagit igenom vilken är väldigt konstigt ..

Min va lite som nickelurings från början den stod fel men det påverkar inte nedslagen efter bakhjulsåka i den grad att den slår igenom , möjligen lite wobbel som nicke hade..

Hävda att du/han kört ner i ett potthål eller dyl så gäller säkert garatin ;)

Sen så måste jag tillägga att framgaffeln på Sd verkar oerhört kraftig och tålig och jag har aldrig fått den att bottna under de snart 3 år jag brassat :)

Mvh
 
Det låter som framfjädringen är alldeles för mjukt inställd och den har slagit igenom vilken är väldigt konstigt ..

Min va lite som nickelurings från början den stod fel men det påverkar inte nedslagen efter bakhjulsåka i den grad att den slår igenom , möjligen lite wobbel som nicke hade..

Hävda att du/han kört ner i ett potthål eller dyl så gäller säkert garatin ;)

Sen så måste jag tillägga att framgaffeln på Sd verkar oerhört kraftig och tålig och jag har aldrig fått den att bottna under de snart 3 år jag brassat :)

Mvh


Tack för svaret. Känslan från nedslaget kändes dock mest som den var för hård snarare än att den bottnade??? Potthålet var nog en bra ide ;)
 
KTM-modeller?

Hallå pojkar och tjejor.

Jag har helt plötsligt och utan förvarning börjat fundera på att byta hoj och en KTM är helt utav intresse. Har åkt Aprilia de senaste åren och har inga planer på att köpa en dussinhoj som R1 eller Gixxer.

Det jag nu tänkte höra mig för om är hur de olika modellerna är. Har kollat på Blocket och ganska snart insåg jag att jag behöver lite info för att veta vad det är jag kollar på. Så om någon kunde dra lite generellt hur det ligger till. Vilka modeller som är mer eller mindre ban/motardhojar och vilka som funkar bra på landsvägar och lite så. Också lite intressant att veta motorkaraktär/effekt och så. (Inte för att effekten är det viktigaste, är som sagt inte ute efter en Gixxer.)
Ha det gott.

(Hoppas frågan hamnat rätt, hittade ingen "KTM"-tråd)
 
Superduke är den roligaste hojen som finns . Mer behövs egentligen inte sägas :)

effekt: ca 120-130hk karaktär: linjär

Busfaktor 10/10 ;)
 
Superduke är den roligaste hojen som finns . Mer behövs egentligen inte sägas :)

effekt: ca 120-130hk karaktär: linjär

Busfaktor 10/10 ;)

Stiligt sammanfattat. Hur är det med den mindre Duken (690) då? Gillar fronten bättre på den, antar att det skiljer en del i vikt dem emellan också. Låg vikt är ju alltid trevligt. Vad har vi för vikt på Super Duken?
 
Problem!

Har problem med min duke. Började väl idag måste jag säga.

Åkte iväg till gymet utan att notera något förutom att den dog då jag rullade på koppling. Kom ut igen efter träning och den var helt död! inte ett ljus tändes. Med tanke på att jag hade nyckeln med mig så är en urladdning omöjlig? Men jag började mecka ändå genom att ta av bottenspoilern för att kika på batteriet...inget att anmärka på. Hade nu rullat iväg den en bit för att slippa stå utanför ingången. Men jag vrider på nyckeln igen och allt tänds som vanligt. Startar upp utan problem. Kör den hem utan problem.

Nu ikväll då jag kört så dör den ibland. FI lampan (orange) tänds och allting flimmrar och slocknar till slut (dvs att hojen dör helt). Blir bäcksvart på panelerna. Tänds upp igen då man vrider av och på. Startar och kör utan problem för att sedan göra samma sak?

Vad kan vara fel?
 
Vad kan vara fel?

Inget fel , snarare glapp eller fukt ..

Kolla så du inte har vatten i någon kontakt vid batteriet ..
Kolla även huvudsäkringen så den inte glappar eller har fukt ;)
Och ta och tryck till den ska "klicka" fast

Sen så ska du se att det löser sig .
Mvh


Ang tuvängen så är det trist att det ska regna på lördags morgnar:mad:

Blir vädret ok så lär jag åka där :banana
 
Last edited:
Får kika, men det är så underligt att den dör i färd, flimmrar lite sen dör den...

Vill även göra ett tillägg att jag "fipplat" lite med avgassystemet. Ej monterat av men fick lov att rätta till en sak vilket gjorde at jag lättat lite på en del bultar....lång historia som jag lämnar så...

Kan det ha något med detta att göra?
 
Last edited:
Har haft _exakt_ samma problem med min. Det är med 99% säkerhet glapp i elen.

Kolla det som föregående talare nämnt först, och sedan detta.

Felet på min var själva säkringsdosan i sig. Säkringarna var ok, men själva stiften som man tryckte in säkringarna i hade lossnat lite vilket innebar att de vibrerade loss under färd. Detta gav då samma symptom som du beskriver. Löste det genom att sätta en liten klatt med transparent silikon på baksidan av varje stift så de sitter kvar. :) Sedan har allt fungerat klockrent! :krama
 
Last edited:
Fint grabbar!!

Skall kolla allt detta fort imorgonbitti om det är torrt! Trodde att det var något värre men jag skall gå igenom all el!
 
Back
Top