Superduke som första hoj?

Pappa Keno

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Ska skaffa
Tja!
Ny på forumet och sugen på att skaffa en Superduke.
Har ej haft sporthoj förut men jag kör cross så jag vet hur man växlar :)

Är det dumt att köpa en sådan som första hoj? Är det för mycket kraft?
Hur är den att/köra? Nån med erfarenhet av den?
Mycket service?
Körkänsla?
Om man jämnför med tex en cbr eller liknande, vad skiljer?
Ungefärlig kostnad per år i service, skatt, försäkring m.m

Hade tänkt mej en 06a.

Tack för svar!

Behöver inte göra er besväret att annonsera eran superduke här för det är inte aktuellt förens i sommar.

Tja!
Ny på forumet och sugen på att skaffa en Superduke.
Har ej haft sporthoj förut men jag kör cross så jag vet hur man växlar :)

Är det dumt att köpa en sådan som första hoj? Är det för mycket kraft?
Hur är den att/köra? Nån med erfarenhet av den?
Mycket service?
Körkänsla?
Om man jämnför med tex en cbr eller liknande, vad skiljer?
Ungefärlig kostnad per år i service, skatt, försäkring m.m

Hade tänkt mej en 06a.

Tack för svar!

Behöver inte göra er besväret att annonsera eran superduke här för det är inte aktuellt förens i sommar.

Hej,

Jag tog kortet i slutet av förra året! Haft bilkort i 13 år men ändå!

Och började med en SuperDuke, jag å andra sidan har aldrig kört cross innan utan endast moppe! Så jag har väl känt några gånger att fan shit man sitter på mer än vad man kan hantera! Och jag har tittat på billigare hojar för att det ibland känns som att man sitter på mycket pengar som nybörjare! Jag skulle gråta blod om jag gick i marken med hojen! Men än så länge så har jag kvar hojen!

Å andra sidan så beror det ju på hur man kör! Du kan lika gärna köra ihjäl dig på en toktrimmad moppe!

Hojen är enligt mig helt underbar! Jag hade lite svårt att vänja mig vid karaktären i början då ju är väldigt känslig på gas och har ett betende som är lite svårt att förklara eftersom jag inte är någon proffs på andra hojar! Ibland känns den som att den rasslar och skakar lite om man inte har exakt rätt växel i! Och det har förmodligen mer att göra med mig som förare en hojens karaktär! *s*

Bromsarna är underbara framför allt frambromsen är ju guld! Bra lyse på kvällen och bra balans i hojen. Den väger ju inte mycket 184 kg så för mig som nybörjare är ju det skönt!

Svängradien är dock som en sporthoj, inte så bra anser jag!

Något som jag gillar är att det känns när du sätter dig på hojen och även när man tittar noga att det är kvalitet.

Jag importerade min 05'a från tyskland och den har gått lite över 1000 mil och var fullservad så jag har ännu inte gjort någon service!

Jag är 32 med nytt kort och jag betalar 5000:- per år på folksam för trafik! Men då kan jag ställa av och på när jag vill. 7000:- helår på Bilsportmc i halv och 12000:- för hel tror jag det va när jag kollade dem!

Skatten är 193:- per år det kan man ju leva med!

Jag skulle dock vilja ändra min till att se ut som 07 där har dem blivit snäppet snyggare! 07 finns ju även i R model men det kostar ju en slant mer!

Insåg också igår efter jag stannade på donken sveavägen att mina orginal pipor inte låter så mycket som jag trodde! Blev lite sugen på att uppgradera men det är så j**** dyrt!

Insåg också igår efter jag stannade på donken sveavägen att mina orginal pipor inte låter så mycket som jag trodde! Blev lite sugen på att uppgradera men det är så j**** dyrt!

Dyrt, vad menar du med dyrt?

Har du kollat med www.wings.si

http://www.wings.si/ktm.html

Fick hem mina dock till LC4 Titan blås från dem och fick ge ca 5000:- men de är nog snarlika!

Mailadress till Marovic Gorazd mf@siol.net

Finishen är av toppklass. :yoparty

Bifogat

• 950_SUPERMOTO_2.JPG
    950_SUPERMOTO_2.JPG
    64 KB · Visningar: 116
  • Wings dämparna.jpg
    Wings dämparna.jpg
    134.2 KB · Visningar: 75
  • Dämpare från sidan!.jpg
    Dämpare från sidan!.jpg
    112.7 KB · Visningar: 66
Last edited:
Hmm dyrt! Jag tycker 5000:- är mycket pengar även om det kanske inte är dyrt för sakerna! Dem jag tittade på gick på 10 tusen! Är dem där godkända? Eller måste man igång och byta när hojen ska besiktas igen?

Lundberg skrev:
Insåg också igår efter jag stannade på donken sveavägen att mina orginal pipor inte låter så mycket som jag trodde!

Lundberg skrev:
Är dem där godkända? Eller måste man igång och byta när hojen ska besiktas igen?

:va :D

Wings kommer med "2 lägen" dvs en liten extragrej som du stoppar i om du vill ha lägre ljud.

Hmm dyrt! Jag tycker 5000:- är mycket pengar även om det kanske inte är dyrt för sakerna! Dem jag tittade på gick på 10 tusen! Är dem där godkända? Eller måste man igång och byta när hojen ska besiktas igen?

Man får med decibelätare!. I mitt fall fick jag 2 olika, en för 28mm utblås och en för 32mm utblås. Vi man köra utan decibelätaren så blir utblåset 50mm! :D

Ja du jag har jämfört dessa wings och Akra och finishen är lika.

Köpte också en superduke som första hoj. Kört moppe och lite 125a när jag var ung (nu 30). Ser inga problem alls med att börja på en superduke. Är jävligt nöjd, iof så har jag inget annat att jämföra med.Kanske lite hetsig på gasen.Men efter att ha läst tester så tvekade jag inte.

Tack för bra svar.
Problemet nu är att jag skulle ta körkort först och trodde inte att det skulle vara några problem iom att jag är 20. Men då ska man ha fyllt 21 för att få köra tung. Jag kan bara ta mellan, då kan jag lika gärna åka moppe :)

Back