superduke 990 vs kawa z1000

Z1000 e en snäll hoj. Kändes väldigt allround när jag körde den.
Så länge du har respekt för hojen så tror jag det kommer gå galant för dig att byta.

Gick själv från Kawa zr7 (70Hkr) till speed triple (130+Hkr)...no problems...å då tog jag kortet förra året och kan inte anses som erfaren
 
Har åkt mycket SuperDuke både av R-modell och den vanliga. Har även kört en del Z1000 och om man jämför dom 2 är Z1000 en helt själlös skapelse. Den är högvarvig, trött och tråkig vid direkt jämförelse. Däremot är den snygg. SD-Z1000 = 1-0

Sen mot Speedtriple som är en snygg, trevlig hoj, men som aldrig kommer i närheten av buset, närheten och känslan som en SD kan förmedla. SD-Speed3 = 1-0

Aprilia behöver vi väl inte ens ta, går dom sönder kostar det flis och dom står på verkstan och väntar på en mutter en hel säsong. KTM har 24h leverans på alla delar.

När du har kört dom båda så kommer du köpa en SD. Har du som mål att åka mycket bana kan en SD-R vara ett intressant alternativ, men på gatan kommer den bara vara obekväm, stötig och för sportig.

/ Jens
 
Hmm, måste säga dock, Duke vildare än triple? Njae, skulle jag nog inte påstå. Visst den ligger bättre på vägen i kurvorna men mer busfaktor? Nej 1-1 skulle jag säga. Triplen har mer krut än duken.:arsele Men det var inte frågan eller hur?:D :D :FU :FU

Z1000 och duken? DUKE! Det är en helt sanslöst grym hoj som du kommer ha roligt med år efter år! Tycker inte ens att det är en tävling om man skall vara ärlig!:D :D
Jag vill också ha en duke...men två streethojar är kanske overdoing it!:)
 
Har du kollat på speed triple? Kombinerar de bästa från rad4 å twinnen.

Ang. Superduken har jag bara hört att den är lite väl vild kanske.
Speed triplen tror jag är som Duken fast liite mer sansad...

Jag hade Sumo 950:n våren -07, som blev statistik pga folks oförmåga att skilja på mitt & ditt.

När jag skulle ta ut en ny så var jag sugen på att byta till nåt annat för omväxlings skull och hade öppna sinnen. Kollade både på SuperDuke, Speedtriple, Daytona 675 och FZ1 bl.a...

S3:an leverar en GRYM motor. Sanslöst bottenvrid med mer effekt än SD:n på topp. Att den däremot skulle vara likvärdig i övrigt dementerar jag bestämt. Trajan har grym motor, faktiskt bättre än Duken, men det är bortsett utseendet det enda..

Duken är helt överlägsen i chassie, bromsar och X-factor..

TJÖÖP
 
Jag hade Sumo 950:n våren -07, som blev statistik pga folks oförmåga att skilja på mitt & ditt.

När jag skulle ta ut en ny så var jag sugen på att byta till nåt annat för omväxlings skull och hade öppna sinnen. Kollade både på SuperDuke, Speedtriple, Daytona 675 och FZ1 bl.a...

S3:an leverar en GRYM motor. Sanslöst bottenvrid med mer effekt än SD:n på topp. Att den däremot skulle vara likvärdig i övrigt dementerar jag bestämt. Trajan har grym motor, faktiskt bättre än Duken, men det är bortsett utseendet det enda..

Duken är helt överlägsen i chassie, bromsar och X-factor..

TJÖÖP

Är superduken bättre än 950:n till lek på vägen? Och är den trevligare om man vill åka lite längre sträckor? Åhh va jobbigt det är med beslutsångest :gnissla
 
Är superduken bättre än 950:n till lek på vägen? Och är den trevligare om man vill åka lite längre sträckor? Åhh va jobbigt det är med beslutsångest :gnissla

Jag gillade 950n bättre som rolig gathoj..

Ska man dock åka bana, skjutsa, köra längre sträckor eller gillar farten i sig (vilket jag inte fattar vitsen i, man ramlar bara hårdare :gnissla ) så är SuperDuken överlägsen 950:n..

Men 950n är det roligaste jag haft. Stor nog att vara vettig, stark nog att åka motorväg, lätthanterlig nog att vara sanslöst kul och stark som BJÖRN.


Hade jag köpt ren gathoj idag hade det nog blivit Hyoermotard dock.. Men den fanns inte när jag tog ut min..

Glöm inte Buell, trevliga hojar med mycke karaktär!:tummenupp

Kor är också trevliga..


(Utan nån som helst mening att vara spydig.. Men Bullarna levererar ju som HD, mkt ljud, mkt "karaktär" och lite prestanda... Eller?)
 
Last edited:
Jag gillade 950n bättre som rolig gathoj..

Ska man dock åka bana, skjutsa, köra längre sträckor eller gillar farten i sig (vilket jag inte fattar vitsen i, man ramlar bara hårdare :gnissla ) så är SuperDuken överlägsen 950:n..

Men 950n är det roligaste jag haft. Stor nog att vara vettig, stark nog att åka motorväg, lätthanterlig nog att vara sanslöst kul och stark som BJÖRN.


Hade jag köpt ren gathoj idag hade det nog blivit Hyoermotard dock.. Men den fanns inte när jag tog ut min..
)

Då borde ju nya 990sm vara den ultimata hojen kan man tro. Om inte karaktären är alltför olik 950:n. Fast bana vill man ju åka men lär ju inte bli så ofta :va Lite OT det här :tungan
 
hmmm tycker jag får ta o försvara z1000 lite här nu... jag hade tidigare en kawa z750 -06. var så nöjd me den så nu då jag bytte upp mig blev det en sprillans ny kawa z1000. har inte hunnit köra många mil ännu men är verkligen så sjukt nöjd o skulle inte byta mot nåt annat:rock

körde dock superduken för två år på en provkörning o kan inte säga annat än att även d var en kanonhoj på alla sätt o vis. så summa summarum, båda är utmärkta hojar som man kan ha riktigt skojsigt med, så gå på känsla då du bestämmer dig:tummenupp
 
Vill tillägga att SD bara är vild om man är vild i gashandtaget annars är den hur snäll som hellst. (inget att vara rädd för alltså även om man är rookie)
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top