Supercorsa

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Någon som har erfarenhet på gata med Pirelli Diabolo supercorsa sp V4?
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Hm..inget napp
Hur är det då med V3 eller V2 -de tidigare versionerna?
Det intressanta med V4 -den senaste versionen - tycker jag är det att den -vad jag förstår -har en hårdare gummiblandning mitt på. Vilket skulle göra Supercorsan intressant för vanligt gatbruk "sp"-beteckningen betyder ju att däcket är godkänt för gatbruk
Men det jag eg undrar är om det är svårt att få värme i Supercorsan vid gatkörning och hur värmen i däcken så att säga kvarstår under körning
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Och detta att en tyngre hoj tex en Hayabusa värmer upp däcken lättare under körning pga hojens tyngd jfr med en lätt superbike
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört "gatdäcken" på gata en del. Det funkar okej, men fästet är lite tveksamt när det regnar. De sitter på min GSXR1000 för att jag mest använder den på bana, men ibland tar ut den på gata med.
Generellt sett behövs inte prestandan i de däcken på gata, bättre att köra sportiga sporttouringdäck isf. Bättre fäste kallt, bättre fäste i vått, släpper mer progressivt, och på gata är det svårt att köra så at tman överhettar dem. Riktigt svårt.
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Körde ett tag med V2 på min Ducati Panigale på gata och det funkar fint så länge vägen är torr och temperaturen ute är över 10 grader eller så. Brassa inte på för mycket innan värmen kommit upp så funkar det men jag har valt att gå mot en mer gatanpassa däck i form av Rosso corsa 2 som jag nu byter mot Rosso IV Corsa då de har ok fäste i regn och vid låga temperaturer samtidigt som dom inte ger upp på bana i mitt sävliga tempo.
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Tänkte på detta med regn-- att bra regnegenskaper hos ett däck kanske begränsar prestandan hos detta däck på torr asfalt - en slags kompromiss
Klart man kan ju hamna i regn---men
Rosso IV corsa är ju ett intressant alternativ --jag menar om man skulle hamna i regn
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Menar du ( Patrik) att ett däck som Supercorsa släpper plötsligt
 

zzranders

Medlem
Gick med
23 Mar 2022
Hoj
2015 kawwasaki zzr 1400
Kanske de släpper plötsligt-om de nu gör detta därför att det kan vara svårt att få upp värmen i dem vid körning på vanlig väg - vet inte
Men MCN säger att V4 inte behöver däckvärmare som slicks och kanske V2 och V3 behöver före bankörning -om jag tolkade dem rätt. Har sett bild på att V3 är betydligt mer uppruggad än V4 efter bankörning- vet inte hur man ska tolka detta...
Min tanke emellertid här är att Supercorsa V4 kanske kan passa tyngre bågar som Hayabusa och ZZR på vanlig väg-just pga bågarnas tyngd. - Är förbannat sugen på Supercorsa till min ZZR-vi får se...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har kört mycket med Supercorsa på gata, torrt och fint väder, över +15 så funkar det kanon. Blött och kallt så håller man sig för skratt.. ☹️
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Kör inte Supercorsa om du ska köra gata, totalt onödigt! Det funkar men varför? Det är ingen trevlig upplevelse att köra "nästan slicks" i regn eller kyla, kostnaderna är dubbla då livslängden är säkert halverad jämfört med ett sporttouringdäck. Jag har kört Pilot Road på bana och de har grepp så det räcker och bli över på gata.

Kör du en del bana under högsäsong då är supercorsorna den bästa kompromissen.
Gör du som jag som pendlar med hoj oavsett väder och kör några bandagar per år, då ska du ha "sportdäck" såsom M9RR, eller S22/S23.
Kör du inga bandagar alls: sporttouring/touring däck utan tvekan!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Körde ett tag med V2 på min Ducati Panigale på gata och det funkar fint så länge vägen är torr och temperaturen ute är över 10 grader eller så. Brassa inte på för mycket innan värmen kommit upp så funkar det men jag har valt att gå mot en mer gatanpassa däck i form av Rosso corsa 2 som jag nu byter mot Rosso IV Corsa då de har ok fäste i regn och vid låga temperaturer samtidigt som dom inte ger upp på bana i mitt sävliga tempo.

vad är egentligen skillnaden på Rosso IV corsa och de vanliga Rosso IV? Läste någonstans att R4C skulle klara hård bankörning bättre, är det också din erfarenhet?
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
vad är egentligen skillnaden på Rosso IV corsa och de vanliga Rosso IV? Läste någonstans att R4C skulle klara hård bankörning bättre, är det också din erfarenhet?
Då jag inte kört med vanliga Rosso IV är jag inte rätt person att svara på hur stor skillnaden är men Rosso IV Corsa är uppföljaren till Rosso Corsa II som jag upplevt som mer konsekventa när man pressar dem lite hårdare på bana samtidigt som dom funkar bra till vardags även när det regnar eller temperaturen går ner mot en 7-8 grader på våren eller hösten, dvs förhållanden där Super Corsa SP bjudit i alla fall mig på otrevliga släpp både bak och fram om jag inte aktat mig, under liknanden förhållanden med Rosso Corsa har jag kännt mig trygg och avslappnad och när man väl börjar närma sig gränsen sker det relativt konsekvent. Om man kör mycket mer banan än gata är nog SP ett bättre val men beroende på vilket tempo man håller förstås. Kan väll närmast beskrivas som en hygglig kompromiss mellan Super Corsa SP och vanliga Rosso.
/Patrik
 

Patrik72

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 899 Panigale 2014
Menar du ( Patrik) att ett däck som Supercorsa släpper plötsligt?
Min erfarenhet är att när det blir tillräckligt kallt (under 12-13 grader), eller svalt (under 20) och blött så är gränsen mellan fäst och plötsligt släpp inte speciellt stor. Men en mer erfaren förare än mig kanske har en annan upplevelse. För mig blir resultatet att jag har svårt att slappna av och lita på däcken när vädret är sämre varför jag valt att köra med mer förlåtande och gatanpassade däck. Men om du bara tänker köra när det är varmt och relativt torrt är det riktigt bra däck men livslängden är ju inte speciellt lång så billigt lär det inte bli på en såpas stark och tung hoj som en Busa.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kört en del Supercorsa på gata, som andra sagt, vid lägre temperaturer och regn så kommer släppen om man är oförsiktig. Ska också tillägga att jag kört Supercorsa på vintern här i Malmö och kommit hem varje gång, så det är inte omöjligt att köra på. Men vid kyla berättar Supercorsa inte ett skit om greppet, man får verkligen köra med marginal.

När det är 20 grader plus och sol är det ett underbart däck, berättar allt och grepp som bara den.

Livslängden på gata är ingen höjdare heller, men det är väl självklart.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Någon som har erfarenhet på gata med Pirelli Diabolo supercorsa sp V4?
Satt på hojen när jag köpte den och mina erfarenheter är:
Plötsliga släpp när det är fuktigt/kallt.
Varmt-torrt-bana = helt underbara

Mina favoritdäck är Metzeller M7/M9 RR och dessa har tydligen en arbetstemp. på ca 60 grader.
Har läst att supercorsan har en arbetstemp. på ca 80 grader och om man inte kommer upp i denna temp. (typ ligger runt 60 grader) så är tydligen fästet bättre i M7/M9 vid samma temp. (kanske någon kan bekräfta eller vet mer). Oavsett, med det i bakhuvudet så blir det iallafall en mental block att ladda för tidigt på supercorsan (typ jag tar ett varv till och värmer upp) vilket är smått irriterande. Så nästa däck blir Metzeller för mig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top