Supercharger till R1 02-03

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu har vi lite godis till motorer med Insprutning :) Dynomite i England har en s.k. Supercharger tillgänglig till R1 02-03, antar även 04...

http://www.dynomite.co.uk/

Här är lite information o bilder:

yamaha 2003 / 2004 linear power at your fingertips

Unique design

this unique dynomite conversion gives you smooth power in relation to your throttle position (unlike a turbo charger system)

our dyno chart shows:

-120bhp@7000rpm

- 145bhp@8000rpm

- 180bhp@9000rpm

-200bhp@10,000rpm

concealed in the body of the bike beautifully crafted and styled using the latest design of supercharger enables us to keep the bike looking close to stock.

price:
£3995 $poa

(in house fitted price)




how does it work?

this centrafugal supercharger with a very clever internal gearbox is driven via a ribbed belt from the crankshaft , it converts the rotation of the drive pulley at a ratio of 10--1 this means that if the pulley speed is 10,000 the turbine speed is 100,000 rpm,engine loading is controled with a lazer cut copper headgasket and a preasure (boost) releif valve (dump valve)



whats in the kit?

as with all our products this kit has been designed (cad) to the highest standards. the bracketing is lazer cut. the pipework is stainless steel. the plenum chamber and the seperate oil tank is crafted in aluminium

the kit contains :

crankshaft drive assembly

belt and pulleys

supercharger with bracketing

seperate aluminium oil tank

stainless steelpipework

aluminium plenum chamber

k+n filter and power comander

carbon fibre side panel and zuss clips

boost control valve


CITERA INTE MITT INLÄGG!!!!
 

Bifogat

  • superchargermain.jpg
    superchargermain.jpg
    55.1 KB · Visningar: 205
  • superchargerdrive_m.jpg
    superchargerdrive_m.jpg
    46 KB · Visningar: 239
  • charger_m.jpg
    charger_m.jpg
    32.7 KB · Visningar: 164
Lite dyrt för en vanlig svennson men för de som har den typen av pengar är det ju ultimat...

När kommer den till 125or? :rolleyes:
 
Ahem! D där eju för småpöjka. ta en sånna hä vettja :banana
 

Bifogat

  • kompressor.jpg
    kompressor.jpg
    133.4 KB · Visningar: 340
Silwer skrev:
Får man på kåpan på sidan?, personligen tycker jag det ser fult ut med nån jäkla rem på sidan annars.

De har byggt om bottenkåpan lite grann så att rem+hjul ska få plats inuti. Blev inte speciellt snyggt tyckte jag...

I övrigt :tummenupp
 
mmm, godis. Riktigt grymt, dock aningen dyrt för mig :Bugar
Och det är jobbigt när folk citerar långa inlägg, tråden blir ju helt slirig :arsele
 
Men varför ingen laddluftkylare?????????
 
Bimotakungen skrev:
Men varför ingen laddluftkylare?????????

Brukar man väl inte använda med kompressor, iomed att luften inte blir lika varm som med en turbo? Sen vill man väl ha så kort avstånd mellan kompressorn och insuget som möjligt?
 
OlleR6 skrev:
Brukar man väl inte använda med kompressor, iomed att luften inte blir lika varm som med en turbo? Sen vill man väl ha så kort avstånd mellan kompressorn och insuget som möjligt?


Eftersom det inte blir så högt tryck så blir inte luften så varm + att det blir lite tryckfall genom en intercooler.
Det är bara när man kör med lite högre tryck det lönar sig med intercooler
 
OlleR6 skrev:
Brukar man väl inte använda med kompressor, iomed att luften inte blir lika varm som med en turbo? Sen vill man väl ha så kort avstånd mellan kompressorn och insuget som möjligt?


HAHAHAHA jodå luften blir prisis lika varm med en sån snurra dom är byggda på garrets turbokompresorer faktiskt det man känar i de här fallet är avgasmottryck som är boven i många turbo aplikationer denna misstolkning har lett till att skapa ryktet att luften inte blir lika varm med stora turbosar men det är i själva verket avgasmottrycket som går ner å då pallar motorerna hetare luft utan att spika


Peter
 
Ps laddluftkylare lönar sig alltid
det är bara plattsbrist och kostnad som är argument att köra utan
 
andersson turbo skrev:
Ps laddluftkylare lönar sig alltid
det är bara plattsbrist och kostnad som är argument att köra utan

Är du säker?
Isfåfall har jag blivit felinformerad..
för tryck under 0,2 så gör den tydligen knappt nån nytta eller?

Ju mer man komprimera luften, desto varmare bli den!?
 
Jepp, andersson har rätt i samtliga sina uttalanden. Det är ju en "vanlig" radialkompressor. Om de plockar ut 50 pållar till med varvtal = 100000 rpm så tyder det på att det är en kompressor med rätt motsvarande storlek som sitter på 9-5 Aero t.ex.

Spikkänsligheten går också helt riktigt ned dramatiskt med minskad restgasmängd.

Och LLK har man om man får plats med den. Annars är man inte riktigt klok. Man ska en sak klart för sig när man tittar på tryckfall över LLK -du kan få ett antal kPa pga strömningsmotståndet i sig, men du får också en trycksänkning pga den minskade temperaturen. Gashastigheten minskar också över LLK, du får en densitetsökning som ökar tätheten på molekylerna och för att lika många molekyler ska åka in i LLK som ska åka ut per tidsenhet (vilket är ett rätt så rimligt antagande...) så minskar hastigheten.

Jaja, hur som helst, du minskar laddtrycket med LLK men det vinner du lätt igen på densitetsökningen + mindre temp. Så ökar du tändningen. Och tändningen ger direkt pulver.

Jag är inte speciellt imponerad över kompressorer som helhet. De har mycket bra förtjänster vid lägre varvtal, men den totala verkningsgraden vid högre varvtal suger. Ett grymt överladdningssystem med t.ex. dubbelturbo ger mycket rapp respons och en högre effekt IMHO.

Jag har sett en 250 cc dubbelturbo radfyra motorcykelmotor som ger 170 kw (230 hk). Kanske inte helt representativ, och heller inte ett bra exempel på mjuk effektkurva direkt, men ändå.

/J
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top