SuperbikeVM går i kraven...?

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Idag släppte MSMA (Motor Sports Manufacturer Assn) ett pressmeddelande som säger att dess medlemmar ( Kawasaki, Suzuki, KTM, MV, Honda, Ducati, Aprilia, Yamaha ) inte tänker tävla i WSB 2004 under det reglemente som nu råder.
Främst är det enhetsdäcken man inte ställer upp på, men även andra regeländring måste till.

Läs mer här: amasuperbike.com

Underbart att se en samlad protest mot skitreglerna.
 
nämn några taskiga regler utöver vad du nämnde med däcken. Hoppas ju på att att det finnes en lösning annars blir det ju ett tråkigt WSBK nästa år..... öh
 
nja, nu vet ju inte jag så mycket mer än vad som står på ama siten.
dock så tror jag det handlar om dessa luftrestriktorers vara eller icke vara, och hur mycket man ska få trimma vilka bitar mm..

Dax för en utbrytarserie kanske... så kan spaggetinissarna ha sin ego serie :hihi
 
Finfint. Superbike-VM har inte varit intressant sen 90-talet. Bara en massa trista twinnar som låter som åkgräsklippare. Usch.
 
Kan detta vara på allvar?
Ducati, som sägs ligga med i protesten, har ju redan tillkännagjort och testat med nästa års fabriks team, Laconi och Toseland.
Men man är väl trötta på Flammini som mad sina kejsartakter nu är på god väg att slå sönder det lilla som finns kvar av intresse av serien.
 
allvar och allvar, politik och skrämmseltaktik är det ju.
nä, ta brittiska reglementet rakt av.
 
Mattias skrev:
Finfint. Superbike-VM har inte varit intressant sen 90-talet. Bara en massa trista twinnar som låter som åkgräsklippare. Usch.
:va :huvet
Det är honda som är kända för sina trädgårds produkter! :hihi :banana
 
Tycker inte det gör något. Flera bra förare har anmält att dom är sugna på att köra BSB. Denna serie producerade i mitt tycke den bästa rejsingen redan i år och det lär bara bli bättre då Glen Richards m.fl kommer köra ZX10or nästa år och man kommer få se nya bladen på banorna. För 1500 spänn kommer man till Brands för en helg och om man vill sitta i soffan skaffar man Sky Sports.
 
BSB är inte illa alls, det lilla man nu sett.
hur skaffar man sky, och blir det några bilder från england snart?
 
Lord Melchet skrev:
Kan detta vara på allvar?
Ducati, som sägs ligga med i protesten, har ju redan tillkännagjort och testat med nästa års fabriks team, Laconi och Toseland.
Men man är väl trötta på Flammini som mad sina kejsartakter nu är på god väg att slå sönder det lilla som finns kvar av intresse av serien.

Ducati vill nog köra på Michelin, ryktena går om att dom var tvungna at ta fram specialdäck till trippelnian innan dom fick den att fungera.. På enhetsdäck från Pirelli blir det nog inte så enkellt..

/B
 
R2 skrev:
BSB är inte illa alls, det lilla man nu sett.
hur skaffar man sky, och blir det några bilder från england snart?

Bilder kommer i kväll och en massa snack har jag skrivit i skitsnackforumet! Kolla där fär lite info om 04orna.
 
Mattias skrev:
Finfint. Superbike-VM har inte varit intressant sen 90-talet. ...låter som åkgräsklippare. Usch.

Kan bara hålla med. Enda anledningen man höll koll på Superbike-VM i början av 90-talet var att Cralle var med. Men efter det finns absolut ingen anledning. Racing med modifierade landsvägsmotorcyklar kan jag kolla lika gärna se på E22.
Det har väl också de sista året verkligen visat att slutet är nära, till AMA:s glädje för då får de fullt med hojar om du nu orkar anpassa dem till blyfritt. De lever ju i tron att vara miljömedvetna och tror säkert att lite bly är bättre hälsosammare än lite kolväten. Och de är så korkade att de förtjänar faktiskt att få över allt sunk från Superbike-VM, så slipper vi se eländet och höra mer om det.
 
Nordgren skrev:
Racing med modifierade landsvägsmotorcyklar kan jag kolla lika gärna se på E22.

Nja, det är väl inte prototyperna i sig som gör MotoGP kul att titta på? WSBK vore såklart skitkul utan opedagogiska regler och med fullt uppbackade fabriksteam.
 
Nyteknik skrev:
Nja, det är väl inte prototyperna i sig som gör MotoGP kul att titta på? WSBK vore såklart skitkul utan opedagogiska regler och med fullt uppbackade fabriksteam.

Att gp är så mycket roligare är att reglerna tillåter saker inom fasta gränser.
Antal cylindrar och vikt(visst senaste två åren har varit lite speciellt med dieselintåget).
Inom SBK alla dessa regler alá stcc, hojen måste se "standard" ut, man får modda si och sådant, sedan "utjämningsreglerna" om helt plötsligt ändå gör det bättre att tillverka den ena eller andra konfigurationen. Till slut blir det bara folkrace av det hela..
Det var en annan femma när reglerna var relativt klara inom WSBK, men när man sedan försökt blidka ducati när 1000cc skulle tillåtas har det bara blivit pannkaka av det hela.
 
Mattias skrev:
Finfint. Superbike-VM har inte varit intressant sen 90-talet. Bara en massa trista twinnar som låter som åkgräsklippare. Usch.

Precis. "Tävla gärna med fyrcylindrigt, men då måste du köra med anliggande frambroms så att twinnarna vinner". Typ.
 
valmers skrev:
Precis. "Tävla gärna med fyrcylindrigt, men då måste du köra med anliggande frambroms så att twinnarna vinner". Typ.

Återigen, försök få tag på några BSB-lopp från i år. Otroligt bra racing samt bättre spridning på hojarna. De fem första förarna i slutet på året körde Ducati, Gixxer och otroligt nog Kawa ZX7RR (Glen Richards). Yamaha var också bra med i flera lopp.
 
ja men finns det nånn ftp som har sånt? ama och gp finns ju, vore ball.

senaste om ämnet, Suzuki uttalar sig speciellt om WSB, även om dom ingår i MSMA, dock ska dom köra i supersport vm, som oxå har Pirelli regeln, ja det har även superstock EM.
Vilket tyder på att det stora problemet är reglerna som alla MSMA medlemmar va överens om att tävla efter men som förkastades.

http://www.amasuperbike.com/2003-Nov/031117d.htm
 
Det trista är att Flammini inte kan backa på däckregeln nu.. För pengarna dom fick från Pirelli köpte dom ut Octagon helt ur WSB.. Så nu är Flammini ensamma ägare till en serie ingen vill köra i, å ingen vill sända... Eurosport har vad jag förstått inte tecknat något kontrakt än för nästa år..

den andra skillnaden Petter snackar om härovan måste vara restriktorregeln. Den är tydligen slopad å ett reglemente mer likt BSB är påtänkt för WSB.. Så har jag fattat det..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Det trista är att Flammini inte kan backa på däckregeln nu.. För pengarna dom fick från Pirelli köpte dom ut Octagon helt ur WSB.. Så nu är Flammini ensamma ägare till en serie ingen vill köra i, å ingen vill sända... Eurosport har vad jag förstått inte tecknat något kontrakt än för nästa år..

den andra skillnaden Petter snackar om härovan måste vara restriktorregeln. Den är tydligen slopad å ett reglemente mer likt BSB är påtänkt för WSB.. Så har jag fattat det..

/B

Sent skall syndaren vakna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top