@ SuperbikeRoger lr annan som kan sukke K3 bra!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Jag har nu pluggat ur PAIR ventilen som du beskrev:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95784

Undra nu två saker.

1: detta är väl inte någon som helst funktion som vevhusventialation, för man vill ju inte plugga en sån sak? Finns det bara en slang till luftburken som är till för vevhusventilationen? den som sitter på baksidan av blocket nerifrån vevhuset upp till luftburken. går det ingen ventilation från toppen och till luftburken?

fråga 2: vilka slangar/hål är det som ska pluggas?

På bilden har jag pluggat nr 1. med en skruv i den smala slangen från vakumventilen som går från spjällhuset. Men hur ska jag göra med den stora slangen som som går från vakum-ventilen till luftburken, ska hålet i luftburken pluggas/täckas för också ?? alltså slang nr 2. på bild som går till luftburken.

Jag tyckte allt att tomgången blev lite låg när jag starta den efteråt, har det nåt att göra med bortplockningen?

tackar för svar

mvh alex

Bifogat

• PAIR beskr.JPG
    PAIR beskr.JPG
    130.9 KB · Visningar: 77
Last edited:
Svar på fråga 1:
Vevhusvent sitter på baksidan av luftburken och löper ner mot vevhuset.
PAIR systemet har ingen funktion som vevhusventilation i originalutförande.

"Vissa använder däremot sig av PAIR systemet som evakuering av vevhusgaser då PAIR ger ett visst undertryck och är däför lämpligt att använda för att suga ut vevhugaserna med, meningen med denna mod är att minska pumpeffekten i motorn och ev vinna ca 1-2 hk."

Svar på fråga 2:
Du pluggar slang 1 som går in i spjällhuset.

Du pluggar även hålet i luftburken som går till slang 2, lämpligt material att plugga hålet med är lite motorsilicone.

Ang motorvarvet borde du inte märka nån skillnad om du pluggar PAIR systemet, är varvtaler lite lågt rekomenderar jag dig att ställa upp det något.

Alex 6R skrev:
Jag har nu pluggat ur PAIR ventilen som du beskrev:

http://www.sporthoj.com/forum/ showthread.php?t=95784

Undra nu två saker.

1: detta är väl inte någon som helst funktion som vevhusventialation, för man vill ju inte plugga en sån sak? Finns det bara en slang till luftburken som är till för vevhusventilationen? den som sitter på baksidan av blocket nerifrån vevhuset upp till luftburken. går det ingen ventilation från toppen och till luftburken?

fråga 2: vilka slangar/hål är det som ska pluggas?

På bilden har jag pluggat nr 1. med en skruv i den smala slangen från vakumventilen som går från spjällhuset. Men hur ska jag göra med den stora slangen som som går från vakum-ventilen till luftburken, ska hålet i luftburken pluggas/täckas för också ?? alltså slang nr 2. på bild som går till luftburken.

Jag tyckte allt att tomgången blev lite låg när jag starta den efteråt, har det nåt att göra med bortplockningen?

tackar för svar

mvh alex

tackar för dina svar!! väldigt sjysst!

alex

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8