Superbike VM Assen

Varför suger Carlos så hårt nuförtiden ......har ser ut att ha tappat allt förtroende .
Han tycker att det är stor skillnad på Panigalen och 1198an, så han behöver väl köra in sig!
Och de har väl inte hittat rätt med elektroniken mm!?
Tittar man på Superstocken så skulle man kunna tro (raceresultaten) att den är klar, men de körde mer än det gick hela tiden och de har inte en massa scafs (läs elektronik) som behöver ställas in till perfektion osv.
Är vad jag tror....

Han tycker att det är stor skillnad på Panigalen och 1198an, så han behöver väl köra in sig!
Tittar man på Superstocken så skulle man kunna tro (raceresultaten) att den är klar, men de körde mer än det gick hela tiden och de har inte en massa scafs (läs elektronik) som behöver ställas in till perfektion osv.
Är vad jag tror....

De missade väl större delen av försäsongstesterna pga skador och sedan missade de ett test efter PI eftersom Checa skadade sig igen. Att missa testerna när man har en helt ny hoj är ju aldrig bra och speciellt inte när det är en så pass annorlunda som Panigalen, bland annat ingen konventionell ram, horisontell stötdämpare bak, helt ny motor osv.

Men det verkar finnas potential med tanke på att Canepa körde 1.39-tider med sin SST1000 och Checa körde tider runt 1.37 till låga 1.39 med sin WSBK idag. Och då har ju WSBK kletigare däck än SST1000 så bara de borde vara värda en del tid.

Last edited:
Är vad jag tror....

Jo . Jag tittade på Superstocken och noterade att Panigalerna gick bra dock så ruskade de på sig som vildhästar som skall tämjas medan BMW gick lungt och fint i chassie och gick i kapp och va så när att vinna efter att ha legat 4a ..

Jag vet inte men det känns som att Panigalens chassie kanske inte pallar WSbk tempo ..Assen borde vara en "bra" bana för ducce .

Känns lite som när Rossi hoppa på ducati i motogp nu när Carlos kör Pani . Båda saknar förtroendet .

Men vad vet jag . :)

Jo . Jag tittade på Superstocken och noterade att Panigalerna gick bra dock så ruskade de på sig som vildhästar som skall tämjas medan BMW gick lungt och fint i chassie och gick i kapp och va så när att vinna efter att ha legat 4a ..

Jag vet inte men det känns som att Panigalens chassie kanske inte pallar WSbk tempo ..Assen borde vara en "bra" bana för ducce .

Känns lite som när Rossi hoppa på ducati i motogp nu när Carlos kör Pani . Båda saknar förtroendet .

Men vad vet jag . :)

Vilket är lite skumt för de tester jag läst om Panigalen (i gatutförande dock) har de sagt att den varit stadigare än de andra literhojarna, snudd på trögstyrd. Jag har också för mig att den har längre hjulbas än 1198:an.

Måste fråga vem du menar ??
Ingen i motogp har 4 bokstäver
Ingen het föredetting från wsbk
Ingen svensk
hmm.. T. HILL kanske ??? :)

Ja Hill hade defentivt platsat.
Men menade såklart Haga :rock
Jaja han är slut jag vet :tungan

[IRONI ON]
Ducatin behöver lite mer kubik än konkurrenterna, de har ju bara två cylindrar.
Jasså, de har redan 200 mer? Ge dem 200 till då så det blir rättvist.
[IRONI OFF]

Imponerade av Laverty i race 2. Kyligt att bara ligga bakom och inte förivra sig.

Tänkte också att Checa är ur slag och småskadad, men hans teamkompis är också blekare än han brukar vara så det är nog hojen.

Skillnaden mellan standardklassen (Superstock) och siluettklassen (Superbike) är väl att i den förstnämnda så är en bra hoj i grunden en bra hoj, medan i den andra så finns det så mycket att skruva på att man med en helt ny hoj saknar data och erfarenhet från olika banor och olika förhållanden.

Fortsätter det såhär blir det ett spännande avslut på säsongen. Gillar Sykes, bra fight mot slutet. Hoppas Lundh är tillbaka till nästa race.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025