Superbike/Supersport-VM Imola.

WSBK Race 1.

1. Laconi Régis, Ducati Fila, Ducati 999
2. Vermeulen Chris, Ten Kate Honda, Honda CBR 1000RR
3. Toseland James, Ducati Fila, Ducati 999 F04
4. Haga Noriyuki, Renegade Ducati Koji, Ducati 999 RS
5. McCoy Garry, XEROX - Ducati Nortel Net, Ducati 999 RS
6. Martin Steve, D.F.Xtreme Sterilgarda , Ducati 999 RS
7. Chili Pierfrancesco, PSG - 1 Corse, Ducati 998 RS
8. Borciani Marco, D.F.Xtreme Sterilgarda, Ducati 999 RS
9. Nannelli Gianluca, XEROX - Ducati Nortel Net, Ducati 999 RS
10. Haslam Leon, Renegade Ducati Koji, Ducati 999 RS
11. Clementi Ivan, Kawasaki Bertocchi, Kawasaki ZX 10
12. Corser Troy, Foggy PETRONAS Racing, Petronas FP1
13. Bontempi Piergiorgio, Zongshen, Suzuki GSX-R 1000
14. Pini Luca, Boselli Racing, Suzuki GSX-R 1000
15. Romboni Doriano, Giesse Racing Team, Yamaha YZF R1
16. Mazzali Andrea, Mazzali Racing Team, MV Agusta
17. Nowland Warwick, Zongshen, Suzuki GSX-R 1000
18. Zannini Giuseppe Penta race Ducati 998 RS
19. Mrkyvka Jiri, JM SBK, Ducati 998 RS
20. Blora Paolo, UnionBike GiMotorsport, Yamaha YZF R1
21. De Matteis Giancarlo, PSG - 1 Corse, Ducati 999 RS
RT. Pedercini Lucio, Pedercini, Ducati 998 RS
RT. Bussei Giovanni, DeCecco Racing, Ducati 998 RS
RT. Duterne Stephane, Zongshen, Kawasaki ZX 10
RT. Fuertes Sergio, MIR Racing , Suzuki GSX-R 1000
RT. Walker Chris , Foggy PETRONAS Racing, Petronas FP1
RT. Velini Alessio, Pedercini, Ducati 998 RS
RT. Praia Miguel, XEROX - Ducati Nortel Net, Ducati 999 RS
RT. Szkopek Pawel, Szkopek Agip RT, Suzuki GSX-R 1000
 
Jimmy körde 16 varv och kraschade på sitt 17:de av racets 21varv.

Jimmys snabbaste varv i racet var hans snabbaste på hela helgen.
1.56:049 vilket var 0,020sek snabbare än på hans kval.
Var den 19:de snabbaste tiden bland alla förarna i racet.
2,889sek efter Muggeridge som var snabbast med 1.53:160.

Toppfarten på Jimmy var 239,2km/h.
Var den 24:de snabbaste toppfartsnoteringen av dom 26 som körde.
Muggeridge hade högst toppfart med 259.9km/h. 20,7km/h snabbare än Jimmy.
Hojarna är hyffsat lika så det här säger nog mer om att Muggeridge har haft bra mycket högre kurvhastighet och bromsat senare än Jimmy.
 
Last edited:
Axxexs skrev:
Jimmy körde 11 varv och kraschade på sitt 12:de.

Jimmys snabbaste varv i racet var hans snabbaste på hela helgen.
1.56:049 vilket var 0,020sek snabbare än på hans kval.
Var den 19:de snabbaste tiden bland alla förarna i racet.
2,889sek efter Muggeridge som var snabbast med 1.53:160.

Toppfarten på Jimmy var 239,2km/h.
Var den 24:de snabbaste toppfartsnoteringen av dom 26 som körde.
Muggeridge hade högst toppfart med 259.9km/h. 20,7km/h snabbare än Jimmy.
Hojarna är hyffsat lika så det här säger nog mer om att Muggeridge har haft bra mycket högre kurvhastighet och bromsat senare än Jimmy.

Tror knappast att bromsningar och kurvhastigheter gör 20km/h i VM. Givetvis har topp-boysen bättre maskiner än wildcardsen. Sen kan Ten Kate snacka hur mycket dynga de vill....
 
Chris Ash skrev:
Tror knappast att bromsningar och kurvhastigheter gör 20km/h i VM. Givetvis har topp-boysen bättre maskiner än wildcardsen. Sen kan Ten Kate snacka hur mycket dynga de vill....


Enligt rykten så sägs det att Klaffi Honda har haft mest effekt i VM i sina motorer..
 
Chris Ash skrev:
Ja och har de långsammaste hojarna...... :rolleyes:


Kolla på toppfartsnoteringarna på övriga banor dom kört på! Klaffi och Ten Kate har nästan identiska toppfartsnoteringar.

Imola är nog en bana som skiljer förare mot förare. Om toppfartsnoteringarna mäts med fotoceller så kanske det är på ett parti där vissa som kör lite långsammare redan börjat bromsa? Är nog mest troligt..
 
Axxexs skrev:
Kolla på toppfartsnoteringarna på övriga banor dom kört på! Klaffi och Ten Kate har nästan identiska toppfartsnoteringar.

Imola är nog en bana som skiljer förare mot förare. Om toppfartsnoteringarna mäts med fotoceller så kanske det är på ett parti där vissa som kör lite långsammare redan börjat bromsa? Är nog mest troligt..

Så kan det förstås också vara, kommer ihåg att de hade fotocellen lite galet på Assen ett år. Det skiljde kolossalt mycket mellan snabba och långsamma förare där och det var inte ens på snabbaste stället.
 
Enligt Sandys hemsida varför Jimmy hade dålig toppfart.

"Banan är svår att lära sig men han har fått hjälp av Klaffi teamets datatekniker med att analysera var han tappar fart mot teamets andra förare. Hojen går bra och förklaringen till dom smått otroligt dåliga toppfartsnoteringarna fram till sist kvalet beror enligt Jimmy själv på att han åker för hårt in svängarna så han ej får till utgångarna och då främst i sista sväng som leder ut på rakan."

Första passet körde han 232km/h och sen körde han långsammare på ett par pass efter det. 221km/h var han nere i på hans tredje pass.
 
Man kan ju bilda sig en uppfattning om hur fort det går i VM, när en förare som Jimmy säger att det är som att vara Rookie på nytt. Farten in i och i kurvorna är det som skiljer mest, och det skiljer mycket.
 
Undrar bara i fall någon vet förklaringen till hagas vurpa över krönet??..
verkade vara en väldigt konstig vurpa..
 
valmers skrev:
Man kan ju bilda sig en uppfattning om hur fort det går i VM, när en förare som Jimmy säger att det är som att vara Rookie på nytt. Farten in i och i kurvorna är det som skiljer mest, och det skiljer mycket.

Man kan ju helt enkelt säga att det går fortare överallt.
Tycker Jimmy gjorde riktigt bra ifrån sig i helgen trots vurpan.
 
sunkan skrev:
Undrar bara i fall någon vet förklaringen till hagas vurpa över krönet??..
verkade vara en väldigt konstig vurpa..

Något gick tydligen sönder på hans hoj.

"Haga crashed out of the lead after experiencing mechanical problems,"
 
Axxexs skrev:
Något gick tydligen sönder på hans hoj.

"Haga crashed out of the lead after experiencing mechanical problems,"

okok det såg ju relativt mysko ut!... helt plötsligt glider han bara på asfalten!
 
Jag missade dom första minuterna på tv:n av race 2. Hur gick Vermulens krasch till på warmup lap till? Fick man se nått av det?

Har bara hört att han hoppade på ett ben in till depån, för att han skadade sitt ben i kraschen, hoppade över depåräcket och hämtade sin andrahoj.
 
Axxexs skrev:
Jag missade dom första minuterna på tv:n av race 2. Hur gick Vermulens krasch till på warmup lap till? Fick man se nått av det?

Har bara hört att han hoppade på ett ben in till depån, för att han skadade sitt ben i kraschen, hoppade över depåräcket och hämtade sin andrahoj.
de visade inte sekvensen för hur det gick till utan han kommer inför en högersväng o har redan fått en highside.... o en rejäl sådan där han är en bra bit i luften. Verkar som nästan en inbromsningshighside... om du förstår vad jag menar. Men troligtsvis en vanlig då han snärtades upp en bit o landade på vänster höft.

Han fick sen skjuts av en Svart/Grå ducce till startgridden. :tummenupp Sportsligt! Vermeulen körde senare om denna samma ducce...
 
Superbike

Såg andra SBK racet. Grymt spännande!!! Vilken tavla av Vermulen.... :kocko men sikken uppkörning oxä! :banana

Sen måste man ju oxå bara digga dom feta sladdarna som laconi, toseland och haga hade, fullgas, över krön/vänstersväng i nedförsbacke (!!!) :yoparty Duccarna går rätt ok.... he he.

Mer sånna race, tack!!!
 
Swedie skrev:
de visade inte sekvensen för hur det gick till utan han kommer inför en högersväng o har redan fått en highside.... o en rejäl sådan där han är en bra bit i luften. Verkar som nästan en inbromsningshighside... om du förstår vad jag menar. Men troligtsvis en vanlig då han snärtades upp en bit o landade på vänster höft.

Han fick sen skjuts av en Svart/Grå ducce till startgridden. :tummenupp Sportsligt! Vermeulen körde senare om denna samma ducce...
Någon som vet om killen på duccen fick drive thrue pga att han hjälpte Vermulen eller om det var pga något annat?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top