Superbike STCC

Visst, var du nöjd med säkerheten, jag respekterar din åsikt. Jag tycker den är bristfällig och ser gärna att det jobbas mer med den. Så länge vi pratar om saker som dödar och skadar folk kommer jag alltid att "gnälla".

Naturligtvis ska vi jobba på att få våra banor bättre och bättre, men det gör inte att vi kan bygga banor av kontinental standard. Om du har missat det så har vi helt enkelt inte underlag för såna satsningar. Viking motorstadion, Dalslands Ring och kanske även Gotland... luftslott, visserligen snygga men inte desto mindre luftslott.

Det som stör mig är just gnället på att banan ska användas. Man kan ifrågasätta rr-licensen på banan om det finns skäl för det, men då är det ju regelverk och tillämpandet av detsamma som behöver ses över, inte enstaka banor och dess ägare.

Vi har stött och blött detta åtskilliga gånger i andra trådar. Ge 1000cc 2-3 år så tror jag vi har en serie som är klart populärare än vad 600:orna varit de senaste åren (iofs inte så svårt).

600 var en enorm succé första året man körde synsam trophy. Gissa varför?
Tv-sändningarna är det som gör det möjligt att hitta sponsorer, något som behövs för att få dit både bra och många förare.
Nu blir det nog ett jäkla bra mästerskap redan i år med de förarna som är i toppen där, tror också det är fler som kommer köra än 13-14st redan i år, men kanske inte full säsong.
Sen tror jag många är rejält besvikna eftersom löftet var tv-sändningar i bra kanal redan i år om man fick 1000cc, nu är det två veckor kvar till premiär, och mig veterligen har man inte ännu talat om vilken kanal man ska sända 1000cc i.
Intresset följer inte kubiken särskilt mycket, utan det är vilka sponsavtal man har möjlighet att fixa för respektive serie.

Sen tror jag många är rejält besvikna eftersom löftet var tv-sändningar i bra kanal redan i år om man fick 1000cc, nu är det två veckor kvar till premiär, och mig veterligen har man inte ännu talat om vilken kanal man ska sända 1000cc i.
Intresset följer inte kubiken särskilt mycket, utan det är vilka sponsavtal man har möjlighet att fixa för respektive serie.

Exakt o strulet nu gör ju utfästelsen att man ska sända stcc live 2008 = inklusive superbike känns lite sådär pålitligt!

600 var en enorm succé första året man körde synsam trophy. Gissa varför? Tv-sändningarna är det som gör det möjligt att hitta sponsorer, något som behövs för att få dit både bra och många förare.
Det håller jag med om, TV är en förutsättning för att serien ska lyckas och det ska vara i "rätt" kanal, inte ViaSat Sport 3 nio dagar efter racet.

Sen får vi hoppas att det blir bra fajter och mycket snack så att tidningarna skriver lite, typ Lindström vs Cralle.

Läste i en annan tråd att det var 17 st anmälda.

Det är nog TV:s bortfall som gjort att det inte blir den där anstormningen som man önskade. Nu blir det ju inte TV i SM/SO heller så... vi tar steg tillbaka nu inom RR-sporten.

Ser ut att ha blivit en ändring på det, fick dock icke STCC-länken att funka

Hur ser RR-serierna ut i andra länder? Tjeckien, Belgien, Holland, Danmark etc.? Är det rättvisande att jämföra SRW med Brno som är ett lands "topp bana"? Om de kör en inhemsk-serie där, går alla lopp på Brno? Om inte, är alla banorna i MotoGP-klass? Skulle inte tro det. Varför jämföra STCC med VM-serierna???
Inte ens i AMA (Birmingham t.ex.) eller BSB går samtliga lopp på banor av Sepang-klass precis. Små, krokiga banor också de utan stora avåkningszoner.

Det är så klart kul med ambitioner, men de får nog rätta sig efter resurserna. Men visst är det önskvärt att de fortsätter att jobba med säkerheten kontinuerligt - helst INNAN det blir "på förekommen anledning"...

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck