Superbike kval1 Valencia

McB skrev:
Varför ska det vara så då? Jo, för att Ducati inte skulle ha en chans med sin V-twin i en serie där det inte finns några restriktioner för radfyrorna. Regelverket gagnar V-twin-användarna, så enkelt är det.
Ja det är ju sjukt o bygga en serie efter att ett visst märke måste ha en chans, vad händer när Harley-Davidsson slänger in en miljard, ska alla strypas ner så att HD hänger med runt banan då eller :rolleyes:
 
Hightuned skrev:
Det är väl inget dom hindrar japanerna att bygga en twin på samma vilkor med det klara do ju uppenbarligen inte av, synd att hind ga upp med SP1/2 det var ju verkligen en grym hoj dom skulle jobbar vidare med och spolar bladen!
varför bygga något mindre bra? :va
 
Hightuned skrev:
Det är väl inget dom hindrar japanerna att bygga en twin på samma vilkor med det klara do ju uppenbarligen inte av, synd att hind ga upp med SP1/2 det var ju verkligen en grym hoj dom skulle jobbar vidare med och spolar bladen!

Det finns väl inget som hindrar Ducati att bygga en radfyra eller V-fyra heller?
 
McB skrev:
Det finns väl inget som hindrar Ducati att bygga en radfyra eller V-fyra heller?

Joo, då skulle det bli revution vem vill ha en äckligt bredful hoj med tråkigt motorljud? Men och gör 2 klasser av det då suberbike coh den nya klassen superbike"gubbe" för 1000 fyror. :D
 
Hightuned skrev:
Joo, då skulle det bli revution vem vill ha en äckligt bredful hoj med tråkigt motorljud? Men och gör 2 klasser av det då suberbike coh den nya klassen superbike"gubbe" för 1000 fyror. :D

Och DÄR var argumenten slut. Välkommen till sandlådan.

sucks.gif
 
Ser inte riktigt att det finns något att argumentera för, en klass är en klass och passar inte en produkt för klassen så kan man väl inte börja skrika om att man ska ändra reglerna? Då får man antingen anpassa sig eller byra klass! :confused:

Den ända som är lite tråkigt är som sagt att japanerna inte satsar på suberbike/supersport med dera enorma resurser så kan det ju inte vara omöjligt att få fram konkunreskraftiga hojar undan att behöva ändra reglerna, för även om hjärtat klappar för Ducati så vore det kul att se lite fler märken i toppstriden.
 
Last edited:
Om det är reglementet eller något annat som gör att Ducati är bäst i Superbike kan vi spekulera ihjäl oss i :död . Ingen här har tillräcklig insikt i hur det ligger till och vad som gäller för att påstå sig VETA. Håller med om att det inte är kul om det blir en Ducati-cup, men om jag får gissa så beror det nog mer på förarna än reglerna, men det är ju som sagt bara min gissning.

Om det gällde pengar så borde japanerna inte ha några problem att köpa sig passande reglemente.

Skit samma! Det är kul att se racen på TV. :tummenupp
 
Hightuned skrev:
Ser inte riktigt att det finns något att argumentera för, en klass är en klass och passar inte en produkt för klassen så kan man väl inte börja skrika om att man ska ändra reglerna? Då får man antingen anpassa sig eller byra klass! :confused:

Har reglerna alltid varit 2cylindriga maskiner 1000cc
? eftersom att ducatis cylinder volym har ju växt när 750 :na har börjat komma ifatt?? eller är det så att reglerna har anpassats till ducati :confused:
 
Reglerna har alltid tillåtit 1000 cc för tvåcylindrigt.. minimimvikten för twinnarna har däremot höjts under åren.. en gång i tiden vägde en 851 superbike 130 kg..

Javisst är det trist med ducaticup.. Problemet är snarare Ducatis oerhörda satsning än regelverket som gör alla andra försök tämligen tafatta.. Det märke som det är viktigast för att vinna SBK är Ducati.. Satsningen och resultatet blir också därefter..

/B
 
Hightuned skrev:
Det är väl inget dom hindrar japanerna att bygga en twin på samma vilkor med det klara do ju uppenbarligen inte av, synd att hind ga upp med SP1/2 det var ju verkligen en grym hoj dom skulle jobbar vidare med och spolar bladen!

Jaså? Vann inte Honda två VM med SP1/2?

Förstår japanernas ointresse för SBK i dagsläget.
 
Kan vi inte bara komma till den slutsatsen att det inte går att tävla på lika villkor mellan en twinn och en radfyra...ämnet känns uttömt och WSBK kommer att själv dö om det fortsätter så här, vilket är tråkigt för oss som gillar MC-racing
 
Hightuned skrev:
Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?
E ju som att låta afrikaner starta längre bak i sprinterlopp för att dem har längre ben.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top