Superbike-kuriosa från 80-talet och framåt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur ofta har man inte undrat vars alla fantastiska fabriksracers från 70- och 80-talet har försvunnit?

Yoshimura (Suzuki), Kawasaki och dom andra förstörde i regel maskinerna när dom tjänat ut sitt syfte. Ett exempel nedan.

"The majority of those great old machines would seem to be gone. Take, for instance, Kawasaki's early 1980s Superbikes that won three U.S. Superbike titles in the hands of Eddie Lawson and Wayne Rainey. While the Kawasaki team fielded several riders most years and those riders each had two bikes, exactly one—and only one—motorcycle survives from that period."

"All of this control means that, in the end, nearly all of the bikes and most of the parts return to the factory. And, if they are not placed in the company museum, they are destroyed."

Hojar som idag har legendarisk status höggs upp med vinkelslip och smältes ner.

Hela artikeln finns här:

http://www.superbikeplanet.com/2008/Mar/080325gotodie.htm

Väldigt intressant läsning tycker jag. :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top