Super Tenere rebuild

Anders du vet som vi åkte med på Åsen, han som bor i närhetwn av mig?
Han har ju mekanisk verkstad med allehanda maskiner! :)
Bra att veta. :tummenupp Kanske går jag på linjen att svarva om YZ pinnen
för slutgiltig setup. Den är ju lite lättare då den är i alu. Måste dock mäta så det
finns tillräckligt med material på den.
 
Har letat ett tag efter en specifik del till en XTZ motor, oljetrågsbotten på motorn.
Den passar på en TRX motor och är "plattare" vilket innebär att allt annat undertill också
kommer att passa senare i setupen. Först hade jag tänkt ta detta från min egen XTZ motor
men lite synd att bli av med en del och sen inte kunna sälja motorn komplett.
I veckan fick jag napp på en XTZ motor som hade en kass 2´ans växel. Jag köper den,
har du något annat roligt till en XTZ att sälja frågade jag. Då svarade han att han tröttnat
på sitt projekt och det var till salu. Sen fick jag den här bilden på mail.

138461105333983700_resized.jpg




Jag åkte dit idag och kikade. Givetvis blev det mer än att kika. Vem kan motstå ett
sådant snyggt vrak. Den såg inte riktigt ut som på bilden ovan.

138461104398857800_resized.jpg


138461104769625900_resized.jpg




Så nu står jag där med ytterligare en hoj i garaget. :)
 
En hoj till, bara att gratulera! :tummenupp Skulle vara kul att se en bild på högen med hojar du samlat på dig.
Det är bara Yamaha du snöat in på, har det nån orsak? För min del var Yamaha märket med M i uppväxten. Det sitter i, så nu har jag köpt några av favorithojarna från då.
 
Jasså ni har upptäckt det nu...:D Jo jag är insnöad på Yamaha´s.:)

Min första tvåhjuling med motor var dock en Honda 60cc monkeybike.
Sen kom moppeåldern med några Suzuki´s och en faslig mängd andra
moppar/märken men ingen Yamaha. Första Yamahan kom först när jag
fick lappen som 16 åring, en RS 125 av årsmod. -79.
1984 kom den andra Yamahan, XJ600. Den vart det mycket touring med.
Sen kom min dotter och hojåkandet lades på hyllan i 20 år.
Sprang sedan på en Honda CB750C som jag fick för några tusen. Fixade
den och sålde med bra vinst för att köpa en XJR1300, Yamaha så klart.
Sen har det bara blivit Yamaha, ingen annan som riktigt lockat.

Någon dag kanske jag kan få ihop ett gruppfoto, om de bara vill vara
ihopmonterade samtidigt. :hihi

Idag såg jag en Highland 950 som bara hade gått 19 mil. Tyska papper,
motardiserad men originalfälgarna fanns också. Fick aldrig reda vilket
år den var från men den såg riktigt vass ut. Tror inte den går direkt
billigt men är det någon som är intresserad av den och vill ha uppgifter
till ägaren så hör av er. Jag hade aldrig sett en sådan IRL förut. Bara hört
talas om märket och det tragiska som hände skaparen av hojen, en svensk visst.
 
Projektet tar en liten omväg.

Tidigare har mina tankar varit delade i frågan om hur projekthojen skulle
utrustas. Dels har jag velat ha en så lätt hoj som möjligt att busa med
(lättad inom rimliga gränser) och dels har jag velat ha en hoj för längre resor.
Detta har jag inte riktigt fått ihop tidigare att få till på en och samma hoj.
Tankarna gick mot att bygga 2 bakramar, en lite klenare för buset och en i
original stuket som klarar mycket packning. Det är inte omöjligt att det blir
så ändå i slutändan. Men tills vidare känns det bra med det nya inköpet. Där
får jag min hoj för lite längre resor. En resa jag skulle vilja göra nästa år.

Ja inköpet av ytterligare en Super Tenere satte lite krokben i planerna och
nya planer får dras därefter. Efter att ha strippat 2 hojar nu på raken så
står jag med en himla massa delar. En del kommer ovillkorligen att bli över.

138506283861475300_resized.jpg


138506282864660100_resized.jpg


138506284142123400_resized.jpg




Planerna är alltså att få en fullt fungerande hoj i original skick klar först
och sedan fortsätta med projektet. Så framöver kommer det att pratas om
dels originalhoj och dels projekthoj, 2 projekt i projektet. Hoppas det inte
blir alltför förvirrande. :va :)

Det jag har börjat med nu är rengöring av delar och en ventiljustering
på XTZ motorn, dvs delar som skall användas till originalhojen.

138506283199011200_resized.jpg


138506354734981800_resized.jpg
 
Last edited:
Originalhojen

Nu blir det lite postningar angående orginalhojen ett tag framöver.

Ventiljusteringen är klar så jag har skruvat ihop ovandelen igen.

138583595095408500_resized.jpg




Sen var det dags att ta delar från donator motorn. Oljesumpskåpan skall
användas till den motor jag tänkt använda på originalhojen.

138583594789733800_resized.jpg




Packningen satt delvis som limmad på kåpkanterna. Lite småjobbigt att
få en ren fin yta igen.

138583595841628500_resized.jpg




Sen har jag också fått på nya däck i veckan.

138583595475250500_resized.jpg
 
Najs Yami ! :tummenupp

Jag brukar blästra bort gammal packning som sitter fast. Sedan kan man dra lite med ett 800 papper om man vill jämna till ytorna igen.

:rock
 
Jag brukar blästra bort gammal packning som sitter fast.
Det funkar inte för mig. Papper, oljeklumpar som sitter hårt eller dylikt tar
inte blästern. För klen kanske om det nu funkar för dig. Vad har du för
kompressor/tryck?


Ihopasättning som gäller. Några bilder.

138605767054398200_resized.jpg


138605767148371800_resized.jpg
 
Du hade väl samma skåp som jag...typ Julas stora !?
Kör med en 4 kW maskin...vet ej exakt vad den ger per sekund men tycket ligger på ca 10 bar vid arbete.
Jag kör med glasblästermedel...det är som att blåsa av damm (nästan). Visst...vissa packningar är tjuriga men då får man stanna till några sekunder på dem.

Najs montering ! :tummenupp
 
Jasså ni har upptäckt det nu...:D Jo jag är insnöad på Yamaha´s.:)

Yamahasjukan är inget man behöver oroa sig för. Det är fullt normalt. Tycker snarare det borde drabba fler.

Hur går det med bygget? Hänt något under jul/nyårsledigheten kanske?

/Xmax
(Som vart med inkörd XT på årets första dag :banana)
XT.jpg
 
Yamahasjukan är inget man behöver oroa sig för. Det är fullt normalt. Tycker snarare det borde drabba fler.

Hur går det med bygget? Hänt något under jul/nyårsledigheten kanske?

/Xmax
(Som vart med inkörd XT på årets första dag :banana)
View attachment 397526
Härligt. Vi har typ 9 grader här idag och ingen hoj att köra med men det är dock
självförvållat. :smasha


Ytterst lite har hänt med bygget (orginalhojen). Men jag har å andra sidan
gått lös med en hel del shopping. :)
Vis av erfarenheten att det förvillar så visar jag inget. :D
Men kan nämna att det dels blivit inköp av slitdelar till originalhojen,
dels delar till bygget (som tråden egentligen skall handla om) och dels
delar till mitt insomnade TRX bygge. Ops, lite delar till min XT600 också.

Hade tänkt att originalhojen skulle varit klar vid det här laget så jag hade
kunnat gå vidare. Helst hade jag velat lacka om den vit med massor av
dekaler. Men det får eventuellt bli en annan gång. Hojen rullar nu men jag
tappade farten när kabelhärvan skulle på. Har ju 2 dåliga härvor att välja
emellan. Så jag började att rota med den som var bäst men när den var omlindad
och kontakter/kablar reparerade så upptäckte jag att regulator kontakten på
härvan inte har alla trådar eller ens samma kontakt som den fräschaste
regulatorn kräver. Den andra regulatorn kommer inte på fråga. Suck....

Ja jag tar väl tag i trollkablarna snart och får skruvat ihop en originalhoj
så jag sedan kan gå på fas 2, det riktiga bygget. :)
 
Helst hade jag velat lacka om den vit med massor av
dekaler. Men det får eventuellt bli en annan gång...

Är det den gula som du vill lacka om? Tycker annars att den ser cool ut som den var. På bilden ser plasten ut att vara i ett helt ok skick också. Helt rätt så här i Dakartider.
 
Är det den gula som du vill lacka om? Tycker annars att den ser cool ut som den var. På bilden ser plasten ut att vara i ett helt ok skick också. Helt rätt så här i Dakartider.

Gult är inte helt fel men det är de som är i sämst skick. Så jag kör
på de gråa på denna originalaren.


Börjar närma mig en klar hoj nu. Några delar kvar att byta och några
att renovera upp. Sedan blir det slutmontering och jag kan börja på
det riktiga projektet med de delar som är kvar.

139041592061172900_resized.jpg
 
Kul att någon renoverar en kult grus hoj. :yoparty
Håller själv på med en Dr800.
 
Dags för update, var ett tag sedan. :D
Har haft massor annat att göra så hojarna har kommit långt
bak i prioriteringen. Men nu är i alla fall steg 1 klart, en klar
originalhoj. Bara att tuta o köra, allt funkar nu lagom till säsongen börjar. :)
Resterande från den andra XTZan och en del annat kul skall
användas till bygget som jag snart påbörjar lite smått.

139558850009958600_resized.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top