Super Duke VS Speed Triple

KTM 990 Super Duke vs Triumph Speed Triple 1050


  • Antal röstningar
    0
Super duken alla gånger. Sjukt rå hoj. Har inte kört nån av dom men för att jag skulle valt S3:an så skulle den behöva vara väldigt mycket roligare än duken att köra.
 
Då har du inte hört mitt rör utan insatts.:D :D
Mullrar lika mycket fast jämnare..inte så hack hack hack hack som duken.
Sen viner den lite mer ja...fast man vänjer sig...men egentligen..nu snackar vi ytliga saker.:) :)
Duken är en helt grym hoj den med. Köp den du vill ha. Jag vill ha båda men det går inte. Tripeln drar som en tåg hela vägen...all the way to the top!:D

Hehe jag vet, trajjan är brutal, jag är bara tyken. Det är dessutom sjukt mycket lättare att försäkra S3an. Nästa år kommer den kosta 11000 helåret. Det är bra billigt!. Jag har alltid varit fan av speed triple men duken är cool den med!.

Vi får se, lovar att återkomma med bilder när det väl blir av. Du bor ju i rätt stad, vi kan dra ett rejs längs oscarsleden nån kväll :-)
 
Hehe jag vet, trajjan är brutal, jag är bara tyken. Det är dessutom sjukt mycket lättare att försäkra S3an. Nästa år kommer den kosta 11000 helåret. Det är bra billigt!. Jag har alltid varit fan av speed triple men duken är cool den med!.

Vi får se, lovar att återkomma med bilder när det väl blir av. Du bor ju i rätt stad, vi kan dra ett rejs längs oscarsleden nån kväll :-)

Jo jag vet, det är helt okej! Jag är van vid andra tripelåkare på detta forumet. Då blir man härdad mot folk som är tykna!:D :D
11 säger du? Hur gammal är du då? Ska den bli billigare mot iår eller?
Jo jag vet, jag har alltid varit ett fan av duken fast jag har en tripel så jag vet precis hur du känner!

Ja gör det!

Det vet du!:tummenupp :tummenupp
 
Wow ! Villket f-bolag? Ser att du bor i Bålsta tom ! Hur gammal är du?

PS: Din avatar är från Rörken eller hur? Har för mig att jag såg dig + en till SD när jag var där i Juni.

Bor i Bålsta, 31 år och försäkrar hos Bilsport & MC. Nu kör jag iofs halvförsäkring för 3200:- per helår istället, men helförsäkring skulle kosta 7122:- (kollade precis en extra gång så jag inte ljuger för någon). SMC-rabatt är avdragen, 10% tror jag.

Jag har varit mycket på Rörken i sommar så det är inte alls otroligt att det är mej du har sett, även om vi har varit 4-5 stycken med SD någon enstaka gång.
 
Japp.Min duke kostar ca 9k år/hel nu efter höjningen...
Det är väl halvbilligt antar jag .

Enda Trajjan jag testat va nya Tigern som har 1150cc .. nästan likadan motor som i triple har jag för mig .
Det provturen va inge vidare..motorn va slö/seg ingen blixtsnabb respons som i duken, sen bromsar ,chassie, ja vad ska man säga..jo jag flina bara o tänkte på duken..vilken skillnad uj uj.
Kvalitet`s känslan va inte på topp heller vilket jag tycker den är på Duken :)
Hoppas Triplen känns bättre då..
Mvh
 
Japp.Min duke kostar ca 9k år/hel nu efter höjningen...
Det är väl halvbilligt antar jag .

Enda Trajjan jag testat va nya Tigern som har 1150cc .. nästan likadan motor som i triple har jag för mig .
Det provturen va inge vidare..motorn va slö/seg ingen blixtsnabb respons som i duken, sen bromsar ,chassie, ja vad ska man säga..jo jag flina bara o tänkte på duken..vilken skillnad uj uj.
Kvalitet`s känslan va inte på topp heller vilket jag tycker den är på Duken :)
Hoppas Triplen känns bättre då..
Mvh

Tigern är också en 1050 fast dryga 30 ponnys färre. Dessutom är den större och väger väl några kg mer. Dessutom är motorn anpassad för touringbruk så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om den kändes slö jämfört med din duke!
Jag tyckte tvärtom när jag körde duken. Kändes lite slö jämfört med vad jag är van vid. Men så är min triple trimmad också och duken var orginal. Kvalitén som alla klagar på hos Triumph är faktiskt obefogad. Folk kommer fram till mig på gatan och säger saker som:
-Ja fan, jag hade också en triumph när det begav sig...(typ på 50-60talet). Då läckte dom olja som fan. Och man fick trixa varje gång man skulle ha igång den.
Triumph har faktiskt kommit ganska långt nu för tiden. Jag skulle definitivt inte säga Hondakvalité. Men något man känner direkt? Nej, det tycker jag då rakt inte. Sen är det väl det vanliga extra glappet i gashandtaget. Men sånt får man stå ut med om man köper triumph.:D :D

Om man skall dra ner på något kvalitétsmässigt mellan dessa hojar så skulle jag säga växellådan. Tripelns låda är lite klonkig. Speciellt i början innan den är inkörd. Och det blir bättre och bättre med milen. Det är det STORA plusset för Duken. Annars så vill jag nog påstå att dom är ganska jämna vad det gäller allt annat. (kvalitétsmässigt då alltså.)

Va sur jag lät...inte alls meningen.:D :D :yoparty
 
Last edited:
Jo jag vet, det är helt okej! Jag är van vid andra tripelåkare på detta forumet. Då blir man härdad mot folk som är tykna!:D :D
11 säger du? Hur gammal är du då? Ska den bli billigare mot iår eller?
Jo jag vet, jag har alltid varit ett fan av duken fast jag har en tripel så jag vet precis hur du känner!

Ja gör det!

Det vet du!:tummenupp :tummenupp

Jag är bara 25 nästa sommar :gnissla därav priserna!
 
Jag har jämfört bänkdiagram mellan SD och S3 och där vinner S3 på alla punkter.

Bottendrag
Maxeffekt
Vrid
Jämnhet
 
Lyfter denna tråd igen. Jag är sugen på en superduke men alternativet är en speed triple (sugen = snart dags att köpa ny hoj). Årsmodellerna som det står mellan är 2007 och 2008or. Men har lite funderingar på vad som har förbättrats/ändrats på S3an mellan 2005/2006 och 2007 och framåt.

vilken hoj av er som har provat/ägt båda skulle ni satsa på? Enligt mig så är båda nästintill lika snygga men dock lite fördel för SDn. Det som talar för S3an är lite mer effekt..Ge mig era synpunkter på dessa 2 maskiner :)
 
Jag skulle säga att triplen är mer en "riktig" hoj medans superduke är mer en riktigt brutal leksak.. så vad du ska ha beror helt på vad du är ute efter. :)
 
Superduke R har jag kikat på en del men dock så är det enkelsits på dessa vilket gör att jag tvekar på att köpa en..Jag vill både ha en hoj som det går att busa/leka med och toura med..vet att man ska köpa efter känsla och egen smak vilket jag alltid gör men det jag är nyfiken på är vilken av hojarna som bl a har bäst kvalité, bäst bromsar, chassi etc. Vad jag har förstått så är SDn vassare på alla punkter förutom att motorn har lite lägre effekt, right?
 
Vi har tourat en del med alla möjliga hojar, däribland en SuperDuke R. Avsaknaden av passagerarsits spelar faktiskt mindre roll... KTM har en riktigt bra tankväska till just SuperDuke R som inte alls stör märkvärt.

Blev en rejäl tur i Norge med en sådan hoj förra sommaren, det enda som anmärktes på var att sadeln var lite väl hård på transportsträckorna dit och hem...
 
Var i samma val för en tid sedan. Provkörde dem ett antal gånger och fastnade för SD tillslut. Anledningarna var att SD kändes smidigare, lät gött, hade skönare sittställning.

Sen är det ett bra gäng som är aktiva i Super Duke tråden :tummenupp
 
Kan ge mina erfarenheter av SD. Hade en i 1½ år och den enda anledningen till att bytte bort den va just effekten. 120 hästar är inte tillräckligt. Så fort man börjar komma upp i fart så blir den snabbt trött.

Men på mindre vägar på är SDn kung. Otroligt smidig och lättkörd hoj.

Triplen har jag aldrig testat, så jag tyvärr inte göra några jämförelser dom i mellan.
 
Funderar på att införskaffa en SD från 07 och framåt. Värt pengarna att gå upp på en SD-R?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top