Super duke eller honda hornet?

djungel-Jim

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2010
Hoj
Ducati SF 1098S
ktm duke eller honda hornet?

Vad ska jag köpa?! Honda hornet (2007 o senare) eller duke 690 (den med ljuddämparna under hojen)?

Någon som kan hjälpa mig med fördelar o nackdelar? Pris TYP 70k

Det kommer bli mycket körning i sthlm innerstad men jag vill också kunna ha roligt på småvägar och ha möjlighet att åka någon lite längre tripp då och då

Tack!

Last edited:
Till att börja med är en 690 inte en SuperDuke.

Hondan är skottsäker, men kanske lite karaktärslös, 690 stånkan har bra knuff, speciellt med PCIII & annat avgas, lite busigare alternativ, & def. den jag skulle välja i innerstan.

Motorväg & längre sträckor skulle jag dock hellre ta Hondan...
Trevliga båda två, men Hondan får nog flest poäng av mig sett till helheten!

Jag har ingen erfarenhet, men ryktet säger att ktm:en vibrerar mycket...
Och Honda är ju alltid Honda.. men ktm:en är nog en riktigt rolig hoj och klart snyggast....men för lite längre resor än i stan hade valet blivit Hondan... Lycka till!

En superduke är inte samma sak som en duke 690..gissar att du menar en superduke ändå med tanke på placering av ljuddämparna..Jag har varken provat hornet eller superduke men dock liknande hojar och då jag själv skulle vilja ha en superduke så lägger jag min röst på den. Hårt utseende, mysigt ljud från twinmotorn, bra allroundmaskin :)

Du får en vettig superduke för ca 70k, sen om du blir ktm frälst så kan du köpa alla möjliga tillbehör och leksaker som det står ktm på ;)

Ah ursäkta förvirringen med trådnamnet - fixar det nu :)

När jag kollar på ktmcenter verkar det som att SUPER duke är 900cc:arn medan "vanliga" duken är 690cc? Det är alltså den "vanliga" jag menar och då verkar priserna ligga runt 70k för en 2008:a..?

Tack för inputsen! KTM:en får det ju att pirra till mer mellan benen än hornet:en, men det är lite det där ni nämner om att den kanske inte är jättebäst på längre sträckor som får mig att fundera.. jag har valt bort supermotardhojar av den anledningen

Superduke har 990 motorn medan duke har 690..du menar alltså en sån här: http://www.blocket.se/goteborg/KTM_690_Duke_27097825.htm?ca=10&w=3 ?

Isf så kanske hornet är ett bekvämare och bättre alternativ för längre rundor men duken är nog roligast. Köp det du tror att du kommer ha roligast med, är trots allt glädjen som räknas, sen hur bekvämt man åker är inte alltid viktigast :)

annars får man en vettig superduke för ca 70k ;)
http://www.blocket.se/lund/KTM_990_SuperDuke_26863832.htm?ca=10&w=3

Mycket sant - körglädjen står högt i min priolista så det lutar lite åt en (super?)duke... Visst måste de åtminstone vara vettigare att köra långt med än en supermotard?

Har en själv en Duke 690, tycker inte alls den vibrerar farligt. Går inte att jämföra med en 660 om man tänker på vibrationer, jämfört med den är det som natt och dag.
Men Hondan vibrerar så klart betydligt mindre än Duken, om du inte ska åka jätte mycket motorväg skulle jag valt ktm, annars hondan...

Men bäst är ju att prova båda så du får känna själv

vad snackar vi för hornet? 600 eller 900? ktm 690 duke provkörde jag häromdan på barkarby och jag var väl inte jätteimponerad, dock av superduken, den var grym! så ska du köra runt i stan, ha kul och kunna köra långt så skulle jag nog ta en hornet, 600 eller 900 (helst 900). klart bättre för långresor, duken är mer av en lekhoj tycker jag.

Japp det är hornet 600 jag funderar på.. om jag ska köra 1000cc så är det andra hojar som hägrar ;)

En sak som talar till hornet:ens fördel är ju ABS också. Men precis som ni säger kommer jag väl inte undan utan att provköra själv och känna efter vilket som passar mig bäst!

ja prova, det är alltid bäst. men vill du ta en lite längre resa någon gång så går ju ktm'n bort helt,.

Jag hade valt duken:tummenupp

Känns som den e mer roligare och inte så vanlig

Det e bara att skippa motorvägen och ta alternativa vägar.

Motorvägen e ju aldrig rolig kvittar ju vilken hoj man kör.

SuperDuke har 998 cc V-twin
Duke 690 är en enstånka
Hornet en (tråkig) "streethoj" med 600cc radfyra

3 helt olika hojar med helt olika karaktärer och syftet. Nu framgick det inte hur rutinerad du är. Men för busfaktorn för nån som inte kommer åka massa bana och vill ha en lättkörd, snabb och rolig hoj hade jag rekommenderat 690n. Grymt handerbar hoj med mkt attityd.

SuperDuken är lite bångstyrig om man hanterar den fel (är inne på min 4e säsong nu) och är nog egentligen ingenting (liksom pressen konstaterat) man bör rekommendera en noob. För korvmojjs-touring är det en manligare hoj än 690n och är enligt många med mig snyggare än det mesta på väg.

Horneten är väl det förnuftiga valet i trion. Potent chassie men rätt tråkig körställningen som inte tillåter riktigt aktiv körning, ingenting jag som åker lite bana hade valt oavsett ekonomi. Dock en RIKTIGT trevlig hoj för stadskörning och lång, inspirerad touring. Har kompisar som kör den och har testat ett par ggr och gillar den egentligen skarpt. Men för min som bandagsjunkie är det tunnan direkt.

Som vanligt är rådet är du bör ge dig själv en rejäl behovsanalys så att du kan svara på hur du vill använda hojen. Var, hur och varför du ska köra. Då klarnar bilden ganska snabbt ska du se ;)!

Lycka till och GO KTM, du kommer fastna för själen som japs-stackarna saknar :tummenupp

Tack för det uttömmande svaret! superduke:n går nog bort eftersom jag är übernoob på detta med hoj!

Jag inser att jag troligtvis kommer tycka duke:n är roligare att köra när jag kommer iväg för att provköra.. Och framförallt vill jag ju ha roligt när jag kör, det är ju inte en touringhoj jag är ute efter! Det är mest det där med att jag vill kunna ta turer 10-20 mil ett fåtal gånger per säsong utan att behöva börja grina varje gång det bär iväg...

Duke:n är bättre än låt oss säga en ktm 640 att köra "långt" med antar jag? Eller är det samma "skit"?

Jag har nu inte testat att köra 20mil med en stånka eller så mycket stånka alls överhuvudtaget. Med detta i beaktande vill jag ändå säga: Köp den du känner bäst för. Oftast kör man inte 20 mil utan kortare sträckor. Och skulle du sedan göra några svängar på 20 mil så tror jag inte man dör av komforten eller bristen därav.
Du kan ju alltid byta om det visar sig att du tänkt fel. Förutsatt att du inte tjöper en sprillans hoj så är det inte någon större ekonomisk vandel.

Tack för det uttömmande svaret! superduke:n går nog bort eftersom jag är übernoob på detta med hoj!

Jag inser att jag troligtvis kommer tycka duke:n är roligare att köra när jag kommer iväg för att provköra.. Och framförallt vill jag ju ha roligt när jag kör, det är ju inte en touringhoj jag är ute efter! Det är mest det där med att jag vill kunna ta turer 10-20 mil ett fåtal gånger per säsong utan att behöva börja grina varje gång det bär iväg...

Duke:n är bättre än låt oss säga en ktm 640 att köra "långt" med antar jag? Eller är det samma "skit"?

Jag har ägt både hornet 600 (-01) och 640 supermoto (-01), och det är bara en jag saknar - KTM! Så mkt. mer "karaktär" än Hondan. Mera lätthanterlig och med bra drag från botten. Visst vibrerade 640:n en hel del, men om 690 är "mjukare" tycker jag att saken är klar :)

Motorväg var inget vidare med Hondan (heller), men det är klart att det fanns mer att ge i 110+. Vindbruset är samma, om det inte är Hornet S vi pratar om.

Duke går som offroad hos Bilsport & Mc, så försäkringspremien (för mig) skulle bli ~7000 mot ~10000 för Hornet.

//m

20 mil aktiv körning funkar på det mesta. 20 mil tååring är booring. Och 20 mil non-stop är omöjligt på KTM då man inte kommer så långt på en tank :tungan

Äsch, den andra hoj jag körde var min Superduke 07. Den första var körskolans Honda 750. Finns ingen anledning att tveka :tummenupp
F

Hade en Hornet 600 på låns över en dag då man va Honda Vtr 1000 ägare och det jag minns va att den är extremt lättkörd med väldigt lite effekt under typ 7000varv all effekt låg på toppvarav vilket den antagligen gör på alla 600 radfyror .

Lill Duken har jag inte testat , men kan tänka mig att den är en roligare och lite smidigare hoj .

Superduke som första hoj , ja varför inte , du lär inte byta i första taget ialf ;)

Kör Super Duken!! Hade en i fjol som jag sålde och nu har jag börjat sakna den rejält....

En härligt hoj med mycket karaktär. Super Duke är för hårda killar :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra