Super Duke 1290 R

Beaker

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SM -05
Hej!

Är det någon som kommer ha råd med försäkringen på den nya Super Duken då den klassas in som sporthoj hos bolagen? ?

Jag har ju sporthoj idag :rock

Tycker bara att det är märkligt att en Naken streethoj ska klassas in där..

Tycker bara att det är märkligt att en Naken streethoj ska klassas in där..

Det är ju en sporthoj med höjt och rakt styre, Samma med sina konkurenter(tuono V4R och S1000R). Det som jag kan tycka är konstigt är vart man väljer att dra gränsen, logiken där saknas och försäkringsbolagen värderar samma saker helt olika.

Kan tänka mig att 1290 har "bättre" effekt/vikt ratio än många sporthojar så egentligen är det inte så konstigt. Man brukar ju hänvisa till risker och statistik men i detta fall har man ju ingen att gå på.

Kommer den klassas som sporthoj så bör väl alla andra liknande hojar hamna där med. Som CB1000r och Z1000 t ex som inte räknas dit. Hoppas den inte kommer räknas in där då jag gärna skaffar en 1290 framöver!

Då kommer den att förbli en våt dröm :gråta
Men jag ska utan tvekan klota minst två gånger sommaren 2014 (med helförsäkring) som hämnd för detta sveket från försäkringsbolagen :gnissla

Med upprätt körställning, gps-fäste och packväskor på kan den väl inte klassas som en sporthoj! Jag ska ha en oavsett, men det är ju konstigt att det går fint att försäkra den nya s1000r och 1098 Streetfighter mfl. andra med liknande prestanda i Bilsport. De andra försäkringsbolagen frågar man ju knappt. Jag gillar verkligen Växjöbolaget, så jag hoppas de tar in den!

Med upprätt körställning, gps-fäste och packväskor på kan den väl inte klassas som en sporthoj! Jag ska ha en oavsett, men det är ju konstigt att det går fint att försäkra den nya s1000r och 1098 Streetfighter mfl. andra med liknande prestanda i Bilsport. De andra försäkringsbolagen frågar man ju knappt. Jag gillar verkligen Växjöbolaget, så jag hoppas de tar in den!

Varken bilsport och MC eller svedea tar in den. Klassas som sporthoj. Vikt/effektförhållandet är troligen boven i samband med att KTM kör sin "ready to race" som varumärke. Klaffar inte bra ihop med "standardhojar" som andra nakenhojar utger sig för att vara inför försäkringsbolagen

Är dock väldigt märkligt att de fäller Ktm 1290 men friar Ducati streetfighter, Aprilia V4R tuono, Ktm 990 superduke och Bmw S1000r.

Nya duken borde vara mindre "farlig/osäker" än den gamla eftersom den har både ABS och tc.

Varken bilsport och MC eller svedea tar in den. Klassas som sporthoj. Vikt/effektförhållandet är troligen boven i samband med att KTM kör sin "ready to race" som varumärke. Klaffar inte bra ihop med "standardhojar" som andra nakenhojar utger sig för att vara inför försäkringsbolagen

Detta låter ju helt otroligt, den har ju som sagt alla säkerhetsprylar som äldre har saknat så det borde ju sänka premien inte höja!
KTM och försäkringsbolagen är helt klart inte bra polare! Köpte min SMT i år pga att dom till slut insåg att den skulle sänkas i försäkringsklass!

Som Looser skrev så går bolagen på effekt/vikt-förhållandet. Där går det inte att snacka bort det faktum att den ligger högt. Dessutom är det svårt att försöka övertyga bolagen om att det är en snäll hoj som mormor åker till kyrkan på på söndagarna när den marknadsförs som "The Beast" och med käcka filmer som visar lakritsremmar och slangningar på fyran utan koppling... :rolleyes:

Så sant PeteR1, dom borde marknadsfört den lite mjukare och skrivit The Beast i det finstilta! ;)

Googlade lite på vikt med full tank och fick ihop detta. Oklart om vikten stämmer på alla hojar då alla verkar vilja dölja vikten :).

KTM 1290 180hk 208kg wet 1.15kg/hk
Aprilia tuono V4R 170hk 212kg wet 1.24kg/hk
Ducati Streetfighter S 155hk 197kg wet 1.27kg/hk
BMW S1000R 160hk 207kg wet 1.29kg/hk

Det skiljer mellan KTM och resten men man kan ju reflektera på vart gränsen borde gå. I slutändan är det tyvärr försäkringsbolagen som bestämmer och dom drog gränsen vid Tuonon ser det ut som. Tuonon som har väldigt förmånlig märkesförsäkring av någon anledning.

Angående elektronik såsom TC och ABS så verkar försäkringsbolagen skita i det. Det bevisar dom varje gång man tittar på en premie på en nyare hoj och den plötsligt är osäker pga andra anledningar. Dom vill inte ha säkrare hojar utan bara tjäna mer pengar.

Var o klämde o kände på den på för ett tag sedan. Gillar verkligen KTM och rent tekniskt är det säkerligen en höjdare. Men, den har ett utseende som bara en mor kan älska. Synd, trodde den kanske skulle bli bättre IRL.
Körställningen var ruggigt avslappnad, bra.

Edit: Hupps, missade att det var en försäkringstråd ang 1290n. Vi får nog vara glada så länge "streetfighters" är så billiga att försäkra som dom är.

Last edited:
11.701:- hos Folksam. Enl. prisuppgift på nätet. Hur bra är de att göra med? Har någon erfarenhet? Godkänner de SMC kurser och Nürburgring-touring?

11.701kr var saftigt! Jag tycker det är dyrt när man får betala runt 5-6000kr i försäkring!

Tittade idag på vad en super duke 1290 kostar på mig.

31 år boende i stockholm stad(utanför tullarna).

helförsäkring

minsta var 54k(folksam) och högsta var över 100k(IF visar ej pris över 100k).

Hade jag fått en premie på 11k hade jag tagit en utan att ens ägt hojen...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026