Super Cans, sant eller sånt?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Motorgurus!
Super Cans, verkar ha funnits ett tag på marknaden, men något nytt för mig. Hur är det tänkt att det ska funka? http://motospeed.se/mosbilder/bildarkiv/showpic/mellan_1613.jpg
Inte mkt info att utläsa från den bilden liksom...

Funkar det, dvs finns det någon som har gjort före/efter bänkning?
Svetsning och D-portning av utblås, ger det i princip samma verkan, och skulle då Super Cans vara pengar i sjön?

Ar inte super cans vanliga crossover tubes pa headersen, gjort for att utnytja tryckpulserna lite effektivare och ger lite mer mellanregister.

En fråga, den där "supercan", vart ska den befinna sig? Är det på avgassystemet eller?? Vad gör denna "supercan"? Ger denna "supercan" någon form av boost?

Bilden visar ju bara 6000-8000 varv/minut; antagligen sker effektökningen på bekostnad av effekten utanför detta intervall.

Ar inte super cans vanliga crossover tubes pa headersen, gjort for att utnytja tryckpulserna lite effektivare och ger lite mer mellanregister.

Antar att det är något sånt, men skulle vilja få det bekräftat, hur och om det funkar. D-portning ska ju slå sönder returpulsen, och jag undrar om det är samma resultat?

En fråga, den där "supercan", vart ska den befinna sig? Är det på avgassystemet eller?? Vad gör denna "supercan"? Ger denna "supercan" någon form av boost?
Dina frågor liknar mina frågor rätt mycket... :)
Som jag förstått det ska de sitta på krökarna.

Om den vore så bra som diagrammet beskriver skulle den sitta standardmonterad.
Jo, och man (jag) har ju inte hört så mycket om dem...

Bilden visar ju bara 6000-8000 varv/minut; antagligen sker effektökningen på bekostnad av effekten utanför detta intervall.
jo, så kan det ju vara, och diagrammet är ju inte så informativt, vad är det för motor, vilka förutsättningar gäller osv.

Last edited:
Jag fick sådana monterade på mitt grenrör när jag körde sugmotor. Skulle väl funka med någon typ av venturieffekt så när ena cylindern var i avgastakten så skulle avgaserna som rusade förbi rörstumpen hjälpa till att dra ur avgaser ur den andra cylindern också. Fick för mig att det skulle funka något sådant. 1:an och 2:an kopplades ihop med varandra, och 3:an och 4:an likadant. Rören svetsades på grenröret strax efter första böjen ut från avgasportarna, kanske 1 dm ner. Jag ska se om jag kan få tag på några gamla bänkningspapper från den tiden. Borde finnas i någon dator någonstans :rolleyes: Kanske på firman där bänkningen ägde rum. Jag TROR att vi bänkade före och efter just den modden, och inte bara efter alla moddar, men jag vet inte. Om det inte var mina papper jag såg så har jag för mig att jag sett andra papper på det där. Gjorde nog runt 5 hästar på en 1100:a vid ca 5000-6000 varv. Men jag ska inte uttala mig för mycket om det förrän jag har det på papper. Jag ska försöka kolla upp det!

Jag fick sådana monterade på mitt grenrör när jag körde sugmotor. Skulle väl funka med någon typ av venturieffekt så när ena cylindern var i avgastakten så skulle avgaserna som rusade förbi rörstumpen hjälpa till att dra ur avgaser ur den andra cylindern också. Fick för mig att det skulle funka något sådant. 1:an och 2:an kopplades ihop med varandra, och 3:an och 4:an likadant. Rören svetsades på grenröret strax efter första böjen ut från avgasportarna, kanske 1 dm ner. Jag ska se om jag kan få tag på några gamla bänkningspapper från den tiden. Borde finnas i någon dator någonstans :rolleyes: Kanske på firman där bänkningen ägde rum. Jag TROR att vi bänkade före och efter just den modden, och inte bara efter alla moddar, men jag vet inte. Om det inte var mina papper jag såg så har jag för mig att jag sett andra papper på det där. Gjorde nog runt 5 hästar på en 1100:a vid ca 5000-6000 varv. Men jag ska inte uttala mig för mycket om det förrän jag har det på papper. Jag ska försöka kolla upp det!

Gott, ser fram mot det. :tummenupp Mos i mellanregistret är mumma!

Om det är så att de hjälper till att suga, snarare än bromsar baktrycket, så kan det alltså vara värt att satsa på trots D-portning, eller?

När jag monterade Super Cans på min GSX1100E en gång i forntiden så vill jag minnas att det va noga vart dom sattes för att få effekten på rätta varvtalen. (kan minnas fel)
Det gav ett klart bättre mellanregister och blysläden blev klart villigare att lyfta framhjulet i luften. :tummenupp

*/ ?>
Back