Super Blue Racing. Bromsolja.

MostWanted skrev:
2068451 är inte den till att hålla oljan på plats? tänk om man lutar hojen så vips har man luft i systemet?

kan jag aldrig tänka mig att det är, det sluter ju helt tätt utan den, nej den är bara till för att ha olja i reserv i har då aldrig runnit ut något för mig,
ps trycker du i kondomen pressas ju oljan upp mot behållaren det låter ju mindre logiskt, att den sedan gör att mkt mindre går i är ju en annan sak som är kass,om du nu är rädd för ev läckage så gör en egen tätpackning av ett gummi så har du alltid bra med olja och inget läck..
och har du fullt i till max så kan du luta hur mkt du vill det kan aldrig komma luft i systemet då tryckhålet alltid är täckt med just vätska..

Last edited:
mojjsan skrev:
2068466 kan jag aldrig tänka mig att det är, det sluter ju helt tätt utan den, nej den är bara till för att ha olja i reserv i har då aldrig runnit ut något för mig,
ps trycker du i kondomen pressas ju oljan upp mot behållaren det låter ju mindre logiskt, att den sedan gör att mkt mindre går i är ju en annan sak som är kass,om du nu är rädd för ev läckage så gör en egen tätpackning av ett gummi så har du alltid bra med olja och inget läck..
och har du fullt i till max så kan du luta hur mkt du vill det kan aldrig komma luft i systemet då tryckhålet alltid är täckt med just vätska..
Det jag menar är att oljan hålls på plats mot hålet som går till handtagscylindern.

Gummidibbedutten skall absolut inte plockas bort den gör nytta där den sitter genom att undvika skvalp och därmed att man skulle dra luft. Mer bromsvätskevolym behövs absolut inte....

Boris JR skrev:
2068999 Gummidibbedutten skall absolut inte plockas bort den gör nytta där den sitter genom att undvika skvalp och därmed att man skulle dra luft. Mer bromsvätskevolym behövs absolut inte....
Det var dit jag ville komma... men nu har jag en full behållare motverkar detta att kolvarna i bromsarna kommer tillbaka när man släppt handtaget?

MostWanted skrev:
2069002 Det var dit jag ville komma... men nu har jag en full behållare motverkar detta att kolvarna i bromsarna kommer tillbaka när man släppt handtaget?

Nej du kan inte bygga upp tryck i bromsvätskebehållaren då den är ventillerad så det är inget att bekymra sig över.

Twin skrev:
2066533
5.1 används i fordon specade för 5.1, se instruktionsboken. Högre våt kokpunkt än vätskor med DOT 4.
/T

Då undrar jag.. kör du med de däck som även står i instruktionsboken?
eller samma fjädring? Naah, jag törs nog inte byta till stålomspunnet, det står ju inget om det i boken...

Kör man lite racing är det trevligt med högre kokpunkt än vad DOT4 gör...

//håkan

Gottis skrev:
2065130 Har precis vart och införskaffat en Motul 5.1 olja hoppas det funkar bättre än catrol skiten jag körde på förra året...
Castrolskit? Jag körde Castrol hela förra året och året innan det utan några som helst problem...

håkan skrev:
2076090 Då undrar jag.. kör du med de däck som även står i instruktionsboken?
eller samma fjädring? Naah, jag törs nog inte byta till stålomspunnet, det står ju inget om det i boken...

Kör man lite racing är det trevligt med högre kokpunkt än vad DOT4 gör...

//håkan

Nä men du häller väl inte gaffelolja i växelådan....

Där är stor kemisk skillnad mellan DOT 4 och 5.1 vilket gör att packningar som är klassade för DOT4 kan få spader i 5.1 vätska. Alla får det inte men det är inge kul att dra handtaget i botten i slutet av rakan.

Boris JR skrev:
2077222 Nä men du häller väl inte gaffelolja i växelådan....

Där är stor kemisk skillnad mellan DOT 4 och 5.1 vilket gör att packningar som är klassade för DOT4 kan få spader i 5.1 vätska. Alla får det inte men det är inge kul att dra handtaget i botten i slutet av rakan.

Men hallå, var det inte därför som dom utvecklade 5.1 för att ha en bätte bromsvätska än 4 men inte hård mot packningar som 5?

Eller har jag fel? vill minnas att jag har läst att det mycket väl går att ersätta 4 med 5.1.
Kan dock inte hitta nu vart jag har läst det så vet någon med säkerhet hur det ligger till så vore det fint

5.1 kom väl för att 5 sög getpung. Den överskrider specen på 5:an men är fortfarande kompatibel med 3 och 4. Ingen vill ha 5 och alla vill ha 5.1. Så har jag lärt mig det i alla fall. :)

Neutral skrev:
2078607 5.1 kom väl för att 5 sög getpung. Den överskrider specen på 5:an men är fortfarande kompatibel med 3 och 4. Ingen vill ha 5 och alla vill ha 5.1. Så har jag lärt mig det i alla fall. :)

så har jag också lärt mig, 4 bra, 5 skit, 5.1 en bättre uppdaterad 4á = mkt bra

ozto skrev:
2078574 Men hallå, var det inte därför som dom utvecklade 5.1 för att ha en bätte bromsvätska än 4 men inte hård mot packningar som 5?

Eller har jag fel? vill minnas att jag har läst att det mycket väl går att ersätta 4 med 5.1.
Kan dock inte hitta nu vart jag har läst det så vet någon med säkerhet hur det ligger till så vore det fint

Hej på dig med.....

Ja 5.1 är ersättaren till DOT4 men den har en helt annan bas vilket inte garanterat fungerar med samtliga packningar. Specar tillverkaren DOT4 så skall du inte hälla i 5.1 helt enkelt därför att tillverkaren inte kan garantera att packningarna är byggda för det. Det är mycket möjligt att de kan tåla det men det är inte nödvändigt.

Fortsättning följer när jag kommer hem ikväll.....

Boris JR skrev:
2079106 Hej på dig med.....

Ja 5.1 är ersättaren till DOT4 men den har en helt annan bas vilket inte garanterat fungerar med samtliga packningar. Specar tillverkaren DOT4 så skall du inte hälla i 5.1 helt enkelt därför att tillverkaren inte kan garantera att packningarna är byggda för det. Det är mycket möjligt att de kan tåla det men det är inte nödvändigt.

Fortsättning följer när jag kommer hem ikväll.....

Hej hej!

Låter som en bra förklaring... Men varför specar som då inte bromsarna för 5.1? Borde ju va en lätt sak att ändra för att få bättre prestanda.
väntar spänt på fortsättningen!

Han menar nog "Kokt pung", vilket är det man får när bromsarna inte fungerar och man åker rakt fram i Bergskurvan och framhjulet gräver ner sig i lecakulorna = tvärstopp = buckla i tanken = Kokt pung 5.1.

Teddy skrev:
2079316 Han menar nog "Kokt pung", vilket är det man får när bromsarna inte fungerar och man åker rakt fram i Bergskurvan och framhjulet gräver ner sig i lecakulorna = tvärstopp = buckla i tanken = Kokt pung 5.1.
BWAHAHA. Hur ska denna tråd sluta?

ozto skrev:
2066544 saxat från boris inlägg
wet boiling point minimivärden
DOT 5.1 (185°C / 365°F),
DOT 4 (155°C / 311°F mini)
DOT 3 (140°C / 284°Fmini)

är det alltså "torrkokpungten" :banana som är högre på DOT 4?

Använder RBF600 Motul kok . vid 320 d e en DOT4

Pratat med initierade vägverks arbetare som stannat med sina lastbilar var 100 meter och det är det enda som funkar .
Rek jag har fått att man ska byta den en gång under racesäsång pga att den har dendens att absorbera vatten.

Teddy skrev:
2079316 Han menar nog "Kokt pung", vilket är det man får när bromsarna inte fungerar och man åker rakt fram i Bergskurvan och framhjulet gräver ner sig i lecakulorna = tvärstopp = buckla i tanken = Kokt pung 5.1.

när min hoj gjordes -99 kan dom ju knappast speca 5.1 som inte ens var framtagen då,antar dom inte gör en bromsvätska som är helt skit och slutar funka till ngn hoj,sedan att den mattas ut kan jag förstå men som sagt det står ju i service manualen att oljan skall bytas i mellanåt

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!