Super Blue Racing. Bromsolja.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Gick in på autoexperten idag och talade om för expediten att jag ville ha en bra DOT4 olja, gärna en sån utan kokpunkt sa jag :3freak . Eftersom jag köpte waterwetter samtidigt så frågade han om jag skulle ha det till samma fordon, å det skulle jag ju. Då ska du ha den här... Jaha hade ju sagt att DOT4 jag skulle ha så betalade å gick därifrån.

Vanligtvis är väll inte en alkoholbaserad olja blå? Visserligen när tjejerna beställer sin blåa alkoholhaltiga aguatini i baren så är den blå men inte riktigt samma ämne. Framkommer inte i innehållsförteckning vad för bromsolja det är. De jämför mot dot4:as kokpunkter i texten.
:död

Hjälp mig. Är det Dot5 eller Dot5.1? Så kan man ju undra varför jag köpte en liter också.

bilder
Bild1
Bild2

nu när vi har frågan uppe... varför inte köra på DOT 5.1?? Den har väl högre kokpungt eller?

På din superskarpa bild :hihi tycker jag mig ana DOT 4 men du har väl kvittot kvar? Lämna tillbaka och köp något som du vet fungerar. :)

Boris JR skrev:
2065066 Nej det är den inte den är borate ester basserad, det är DOT5 som är silikonbasserad.

Kan man inte han en silikonbaserad då? Har för mig att jag har hört att dte inte är bra för o-ringar.

/Pär

Har precis vart och införskaffat en Motul 5.1 olja hoppas det funkar bättre än catrol skiten jag körde på förra året...

DOT 5 innehåller silikon och absorberar inte fukt. DOT 5 är farlig på vanliga fordon eftersom fukten ansamlas i form av bubblor och det resulterar i bromsbortfall, i värsta fall.

5.1 används i fordon specade för 5.1, se instruktionsboken. Högre våt kokpunkt än vätskor med DOT 4.

/T

håkan skrev:
2066523 kokpunkten min kära Watsson... kookpunkten

saxat från boris inlägg
wet boiling point minimivärden
DOT 5.1 (185°C / 365°F),
DOT 4 (155°C / 311°F mini)
DOT 3 (140°C / 284°Fmini)

är det alltså "torrkokpungten" :banana som är högre på DOT 4?

Lyckas alltid fylla i för mkt. Hur mkt olja ska i i behållaren? tog mitt imellan sen i med kondomen, å lika f*n blir det för mkt å rinner över några cl när man pytsar i den. Hur är det tänkt igentligen nu är det fixxat men så man vet till nästa gång?

MostWanted skrev:

ta bort kondomen,vad skall du ha den till den är ju bara för att ha lite i reserv i,

ps 5.1 är väl bland det bättre man kan ha just nu,

Last edited:
mojjsan skrev:
2068423 ta bort kondomen,vad skall du ha den till den är ju bara för att ha lite i reserv i,

ps 5.1 är väl bland det bättre man kan ha just nu,
är inte den till att hålla oljan på plats? tänk om man lutar hojen så vips har man luft i systemet?

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!