Sunax solskydd

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Sökte efter Sunax i forumet och hittade ett inlägg i en tråd från 2004 så jag tänkte passa på att uppdatera detta med en egen tråd.

Ligger en Arai på väg till mig med posten vilket är anledningen till att jag kikar på denna typen av lösning. Arai verkar ha lite mindre utbud på visir då de saknar ett "fadande" som Shoei har (har dock inte letat ihjäl mig).
I och med att de inte verkar integrera solskydd inom en snar framtid så fanns det två val, klistra på något på visiret eller köra med glasögon. Mörka visir går bort då jag helst vill ha det så ljust som möjligt när jag kör.
Efter lite sökningar på nätet kom jag fram till två lösningar.

Den ena där man klistra på film på insidan av visiret (väljer bort clas ohlson-style):
http://www.helmetheadcycle.com/prod...blocker-sun-shield-visor-for-arai-helmets#top

Helt ok pris, lite tacky men förmodligen gör den sitt jobb, någon som kan referera lite här?

Den andra lösning, den som jag nu beställt:
http://www.sunax.de/en/products/sunax-arai

Har någon testat detta sedan 2004 och kan ge lite feedback?

Jag återkommer när grejorna är på plats med lite utförligare information om passform, funktion och dylikt för den som vill veta. :tummenupp

Personligen har jag tre visir till min Arai istället... ett klart för när det blir mörkt, ett gult vid regn/mulet och ett mörkt för soliga dagar.
Skulle nog inte själv välja ett sånt där halvt solvisir, känns som att skarven mellan solskydd och icke kan bli störande tycker jag.

Kommer pendla i första hand och det kan ju bli väldigt skiftande väder så jag känner inte för att harva med en massa visir men visst hade det varit bäst.

Håller med om att skarven känns lite oroväckande så det skall bli kul att se hur/om det funkar. De hjälmar med inbyggda solvisir t.ex. en hjälm från Schuberth nådde inte så långt ner som Shoeis dito och där var det lite märkbart i vissa vinklar, dock är ju Sunax mycket kortare och bör inte vara för mycket i vägen. Finns en del på youtube som visar detta i hjälmen och då ligger skyddet rätt högt ovan synfältet men det beror ju klart på vilken körställning man har.

Kommer pendla i första hand och det kan ju bli väldigt skiftande väder så jag känner inte för att harva med en massa visir men visst hade det varit bäst.

Håller med om att skarven känns lite oroväckande så det skall bli kul att se hur/om det funkar. De hjälmar med inbyggda solvisir t.ex. en hjälm från Schuberth nådde inte så långt ner som Shoeis dito och där var det lite märkbart i vissa vinklar, dock är ju Sunax mycket kortare och bör inte vara för mycket i vägen. Finns en del på youtube som visar detta i hjälmen och då ligger skyddet rätt högt ovan synfältet men det beror ju klart på vilken körställning man har.

Med Light smoke visiret till Arai så kan du även köra när det blivit mörkt... visst, man tar det helt klart lite lugnare men det går.

Har nu fått hem grejorna så jag tänkte skicka upp ett par bilder som jag lovat, tyvärr i usel kvalitet.

Med Sunax följer det med en serie bilder på förpackningen och de vill att man skall trycka in ett kreditkort och sedan föra in skyddet mellan hjälmskalet och frigoliten. Nu vet jag inte om det var för att hjälmen är ny men det var omöjligt att få in två plastbitar samtidigt så det slutade med att jag bestämt, men försiktigt, förde in mittdelen av skyddet enligt instruktion. Väl på plats tryckte jag in ändarna i sidan.

Just ändarna ser jag lite som ett frågetecken så det inte är mycket att trycka dit. Det man fäster är endast slutdelen av ändarna och inte hela toppdelen som jag antog (inget jag lyckades med iaf). Vid ett tillfälle släppte en av ändarna när jag monterade visiret, visserligen mitt fel men speciellt hårt sitter det inte så om du skall handla in solskyddet så föreslår jag att du väljer deras spegelvariant med lite mer plast även i ändarna. Själv ville jag ha den matta varianten istället för spegel, detta är priset man får betala ;)

Jag tror ändå det kommer sitta hyfsat på plats och passformen är inte 100% men tycker ändå det känns helt ok för vad det är.

Då till funktionen, är lite tveksam till att detta skydd hjälper mer än vid ganska högt solläge. Kanske är det jag som har hjälmen på i annan vinkel (för mycket uppåt) men det känns lite snålt med solskydd.
Detta gör dock att man har fri sikt framåt utan att behöva höja huvudet något så i den bemärkelsen känns det riktigt bra eller till och med jättebra.
I och med att vädret är som det är och jag ändå inte fått min hoj än så kan jag inte testa skyddet in action, men med lätt framlutad körställning och lite förbättrad placering av hjälm i höjdled kanske skyddet blir hur bra som helst. Tills dess kommer jag leva i skeptisk ovisshet några veckor till.
Det är ingen tvekan om att den kommer skydda mot solen, frågan är bara hur mycket och vid vilken situation.
Håller det inte så får det bli ett extra visir de soliga dagarna.

bild3_2.jpg

bild5_2.jpg

bild7_2.jpg

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...