Sugmotor vs Turbo eller Nos

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.Thunderace
Vad tror ni är sugmotorer en utdöende art ?
Kommer det bara vara turbo framöver som härjar i klasserna eller ?
Det är ju mycket HK för pengarna eller kommer det vara NOS som gäller

RPM lover skrev:

Slå ihop skiten vettja så det börjar te o röra sig lite... :tummenupp

Sug vs Tturbo vs Lustgas

RPM lover skrev:

Turbo är outstanding effekt och driftmässigt sett,, men är dyrt och ganska svårbemässtrat i dragracing,,
Lustgasen däremot är enkel och billig att instalera,, enkel att nyttja, och fungerar kanon på dragracing,,men ack så stråkig på vägen,, flaskan tar ju slut när det är som roligast. :hihi

Helt klart är att en sugmotor med mycket pulver är ballast!!

mvh

samt att NOS är livsfarligt i fel händer.OCH de kan bli otroligt dyrt och jobbigt att springa runt hela strippen och leta delar från sin motor.

mrblue9r skrev:
Turbo är outstanding effekt och driftmässigt sett,, men är dyrt och ganska svårbemässtrat i dragracing,,
Lustgasen däremot är enkel och billig att instalera,, enkel att nyttja, och fungerar kanon på dragracing,,men ack så stråkig på vägen,, flaskan tar ju slut när det är som roligast. :hihi

Helt klart är att en sugmotor med mycket pulver är ballast!!

mvh

Håller inte riktigt med dig.
Kostnaden för en sugmotor som du skall klara att köra till ex 9.2 med och kostnaden för samma tid med turbo på motorn........And the winner is.........

Lustgasen tycker du är enkel för att du kör med insprutning :tungan

Absolut...kan man göra mycket själv så blir det inte dyrt med turbo, jämfört med vad man får. Sedan att hojarna är svårkörda kan kanske bero på att många kör utan styrsytem för laddtrycket :va

Man kan kjøre 9,2 med en STANDARD Hayabusa motor.........

Man lär nog prova alla tre koncepten innan man hittar rätt motortemperament för sin personliga körstil. Det lutar nog åt gashållet i SPSB för mig nästa år, reaktionstiderna med turbo luktar väldigt unket, iaf för mig. Ska prova att fläkta två rejs till, men sen så är det dags å välja gas eller turbo (vem fanken har råd att köra sugmotor?).

Yngve, Ryan Schnitz har kört 9.70 med sin otrimmade fast sänkta zx6'a. Hur fort går din? ;-) Bara för å retas lite...

andersbrink skrev:
Man lär nog prova alla tre koncepten innan man hittar rätt motortemperament för sin personliga körstil. Det lutar nog åt gashållet i SPSB för mig nästa år, reaktionstiderna med turbo luktar väldigt unket, iaf för mig. Ska prova att fläkta två rejs till, men sen så är det dags å välja gas eller turbo (vem fanken har råd att köra sugmotor?).

Yngve, Ryan Schnitz har kört 9.70 med sin otrimmade fast sänkta zx6'a. Hur fort går din? ;-) Bara för å retas lite...

Æ kjørte 10,02 @227 med min STANDARD Hayabusa med verktøyslåda och spegel osv.

Med 80 hester mere har jeg kjørt....

9,86@249........

Jag skams...................

Men har kjørt 9,222@257 med min gamle 1100EF.
Senkt men ikke forlenget.......

mest hp för $$$

mest hp för pengarna får du med gas..... vad gäller sug motorer så tror jag att dom ifortsättningen kommer å ha en stor plats i dragracing... å de mest för top speeden skall hållas nere... (de e vad förbundet vill) du har ungefär lika mycke hp i en sug motor ida som vi hade för 10 år sen skillnaden sitter i chassit... bättre gummi bättre underhåll på banan... = bättre ET vad gäller turbo så har utvecklingen skjutit i höjden den senaste 5års perioden.... tittar du på andra sidan diket så e gas mycke vanligt..... å alla dessa överladdade klasser försöker dom begränsa med kortare hjulbas mindre insugdiameter cubik begränsning endast ett steg gas osv för å hålla ner topspeeden... så visst kommer sug motorn att överleva!

Måste alla lustgassystem vara tillverkade av Nos?

Det heter inte "Jag har Nos" det heter "jag har lustgas".

Att referera till lustgas som "Nos" låter moppefuckoaktigt, som om man har sett Fast and furious för många gånger....

GuW skrev:
Måste alla lustgassystem vara tillverkade av Nos?

Det heter inte "Jag har Nos" det heter "jag har lustgas".

Att referera till lustgas som "Nos" låter moppefuckoaktigt, som om man har sett Fast and furious för många gånger....
försöker du vara lustig :va
:D

Sugmotorer har ett jämnare register har jag för mig? Det borde göra den mer lättkörd, har jag rätt?

H4 skrev:
Sugmotorer har ett jämnare register har jag för mig? Det borde göra den mer lättkörd, har jag rätt?

Med lustgas blir registret ännu jämnare. Skjuter du 100 hästar extra har du 100 hästar extra både vid 1000 varv och vid 10000 varv. Problemet är bara att motorn oftast inte tål att blir skjuten vid 1000 varv. POFF!

Sugmotorn är absolut mest lättkörd eftersom gassvaret är omedelbart och relativt linjärt.

Satsa mer pengar på sugmotorerna så blir ni världsmästare :tummenupp

Hur mycker dyrare blir det om man vill uppnå ett visst antal hk utan turbo än med?

Dubbelt så dyrare?

H4 skrev:

Hur mycker dyrare blir det om man vill uppnå ett visst antal hk utan turbo än med?

Dubbelt så dyrare?
Beror helt på hur många hästar du är ute efter. Det blir LITE småknepigt att få 500 sughästar ur en 1300 busamotor utan gas tex :tungan

Mjae, det är nog en våldsamt exponentiell skillnad i pris. En 1430-kubiks sugmotor som ger 280 hästar på veven lär du inte få för mindre än 100k. Den effekten får du lätt med en turbo från en gammal Volvo 850 för 3k.

Sugmotor är våldsamt dyrt. Det fanns tidigare en sugmotor PSB-klass i USA men den fick läggas ned då det bara fanns två/tre team som hade råd att trimma (tillräckligt). Då var dom nere och körde runt 8.20 på 402. Nu med fri trimning (fri kubik, fri överladdning) så har den klassen vuxit våldsamt. 32 och 64-stegar är inget ovanligt. Höga sjuor på 402 är inte heller ovanligt, med bara 1520 mm i hjulbas!

H4 skrev:

Dubbelt så dyrare?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back