Sugen på minimoto

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
E lite sugen på o köpa mig en minimoto. Men har lite funderingar...

1. Vad krävs för att man ska få köra på en go-cart bana med den? (vet att det finns olika tävlingsklasser, men finns det andra krav? på själva hojen liksom)

2. Om man mest vill ha en för skojs skull, köra på asfalt utomhus samt ev go-cart bana ute/inne, vilken prisklass är lämplig? (Har sett saker för allt ifrån 2.000-15.000) :confused:

3. Vilken typ av motorstorlek räcker? (Det är ju första minimoto för mig, vill man sen leka mer seriöst kanske man kan byta upp sig.)

Nån som har lite koll på läget? Som kanske kan ge mig nåt tips. Vill ju inte köpa nåt som bara e skrot, men samtidigt kanske inte lägga ut 15 tusen just nu.
Väldigt tacksam för tips o råd! :)
 
E lite sugen på o köpa mig en minimoto. Men har lite funderingar...

1. Vad krävs för att man ska få köra på en go-cart bana med den? (vet att det finns olika tävlingsklasser, men finns det andra krav? på själva hojen liksom)

2. Om man mest vill ha en för skojs skull, köra på asfalt utomhus samt ev go-cart bana ute/inne, vilken prisklass är lämplig? (Har sett saker för allt ifrån 2.000-15.000) :confused:

3. Vilken typ av motorstorlek räcker? (Det är ju första minimoto för mig, vill man sen leka mer seriöst kanske man kan byta upp sig.)

Nån som har lite koll på läget? Som kanske kan ge mig nåt tips. Vill ju inte köpa nåt som bara e skrot, men samtidigt kanske inte lägga ut 15 tusen just nu.
Väldigt tacksam för tips o råd! :)

Är italienskt du ska leta efter, typ Dm grc bms stamas pasini polini. Finns en grc gp på blocket för 6500:- bra första hojj då den håller för i pricip allt, 6,2 hk luftkylda polini motorn. Men byt avgaspipa så har du 8-8,5hk. Är mycket delar och mycket bra pris på den hojjen!!

http://www.blocket.se/vi/10047133.htm?ca=18_s
 
Om du ändå inte vill ha en italienare så har jag en Kines som inte är fel att börja med...

Hur stor skillnad på kvalitet är det på italienskt o kinesiskt?
Din svarta ser ju riktigt fräck ut! :)
På vilka områden skiljer den sig från en italiensk, hur är motor och sånt i din?


ps. är alla minimotos numera luftkylda? antar att det är bättre än vattenkylning i så fall?
 
Hur stor skillnad på kvalitet är det på italienskt o kinesiskt?
Din svarta ser ju riktigt fräck ut! :)
På vilka områden skiljer den sig från en italiensk, hur är motor och sånt i din?


ps. är alla minimotos numera luftkylda? antar att det är bättre än vattenkylning i så fall?

Hur stor skillnad är ju svårt o svara på men visst skiljer det ju rakt igenom helt klart, det som brukar vara allra sämst på kinahojarna är ju kopplingen o den är ju utbytt mot en kvalitetskoppling från Bizeta samt att både trumma o kåpa o drev också är bizeta bla. Däcken är ju också av betydelse om man ska köra på bana, på min hoj sitter Pmt (italienska kvalitetsdäck).
Du kan ju slänga iväg ett mail om du är intresserad ...
 
Du får vad du betalar för. Har du inte kört mini innan så börja med en billigare och prova. Den svarta är ju bytat en del delar på så för de pengarna får du mycket hoj.
 
jag kör en sojjaräser. gav en 1000 lapp för den. sen har ja gjort en egen trimpipa, bytt bränsle munstycke och höjt nålen ett hack. den går som satan. så mitt tips är att köpa en billig räser, å sen byta upp sig om det inte räcker till. (bilder på trimpipan finns i garaget)
 
jag kör en sojjaräser. gav en 1000 lapp för den. sen har ja gjort en egen trimpipa, bytt bränsle munstycke och höjt nålen ett hack. den går som satan. så mitt tips är att köpa en billig räser, å sen byta upp sig om det inte räcker till. (bilder på trimpipan finns i garaget)


Den "trimpipan" ökar väl knappast effekten? du har ju ingen expansions kammare eller dämpare på den. sätt på orginalet igen, ett tips bara! den kommer gå mycket bättre
 
jag kör en sojjaräser. gav en 1000 lapp för den. sen har ja gjort en egen trimpipa, bytt bränsle munstycke och höjt nålen ett hack. den går som satan. så mitt tips är att köpa en billig räser, å sen byta upp sig om det inte räcker till. (bilder på trimpipan finns i garaget)

Ja den trimpipan ser ju ut som ett rakt rör o det ökar väl knappast effekten på en tvåtaktare i alla fall....om du inte har kommit på nåt som ingen lyckats med förut förstås:D
 
hehe, ja orkade inte lägga ner mig å göra expansionskammare. men ja ska slänga på en ljuddämpare sen. jo då blev en stooor effektskillnad. tror säkert att det hade blivit bättre med expansionskammare. men men, det ser ju coolt ut iaf =)=)=)
 
Tja dudes var letar jag delar till en MT-a4? behöver en bättre koppling.
Cyllen är org.blata tack sam för tips!
 
http://www.motorhandel.se/ så finns det billiga minimotos som kan vara bra att börja med kanske.

Har själv kört dessa minimotos från motorhandel.se och kan varmt rekomendera de, har kört på bana för radiostyrda bilar, skitkul!!
Min har hållt förvånandsvärt bra men kopplingen kan vara bra och byta som någon här sa, men det kan man göra när org, gått sönder.
 
Tjenna! Jag har en Blata Kopia, 39 cc, ca 7 hk, och går som ett as. Den är ett bra åk. Jag tippsar dig
 
Tjenna! Jag har en Blata Kopia, 39 cc, ca 7 hk, och går som ett as. Den är ett bra åk. Jag tippsar dig
Själv började jag med Kina minimoto. 14E, 911 Polini Kopian, GRC GP100 kopian även kallad 908 och en blata origami kopia. Därefter har jag haft DM italienska (5st) så jag borde kunna svara, men allt beror på vad man vill få ut av sin körning. Vissa tycker tydligen att 2-taktare med rakt rör går som bara f-n, jag skulle klassa den som går skit kass men låter mycket. Så går tankarna på att testa på en billig kinamoto, så köp då en vatten kyld, dom är bättre. Tyvärr så är Kina hojarnas kvalite väldigt ojäm, kan vara bra men vissa riktigt dåliga exemplar. Exempel på detta är toleranser, material, gängor/skruvar. Det kineserna inte alls kan är 2-takts pipor och kopplingar, något som är extremt viktigt med minimoto. Så köper du en vatten kyld för ca 5000:- får du lägga på ytterligare ca 5000:- för italienska orginal delar som koppling, däck, pipa/ljuddämpare m.m. och då går dom rätt bra men ändå inte i närheten av en beg italiensk minimoto. (för du har fortfarande en "dålig motor"). så för några tusingar till så... ny vev, cylle/kolv, topp, block, lager osv å nu är du snart uppe i 15.000:- för att matcha en beg "äkta" minimoto hoj.
När du sedan vill sälja får du inte igen pengarna som har lagts ner på den.
(har funnits en sådan hoj som varit tillsalu hur länge som helst).
Hade jag köpt en "äkta" minimoto direkt, så hade jag sparat mycket pengar, men är en sådan fortfarande för dyr (beg) så köp en kina vattenkyld och byt koppling på den. lägg inte ner för mycket pengar bara, du får aldrig igen dom vid försäljning. Det finns även beg med vissa bra kopplingar m.m. men passa dig för vissa som utfört vebods trimmning dessa är helt förstörda efter att de tror sig kunna trimma. Lycka till, och med rätt grejor och körning på rätt plats dvs på bana med andra minimoto åkare, så kommer du med största sanolikhet tycka det är tok roligt:) (har även en DM till salu på www.ryder-racing.com)
Lycka till MVH Åke
 
Jag har en Blata Origami " Kopia " Men det står inte det, men min har iallafall 7 hk och originalet har 14.. hk, så det är en viss skillnad, men jag började med en kina jag också, en så kallad 14 E eller GS, och jag tycket den var bra tills jag insåg att jag inte hade en chans på banan med den mot Blatan kopian, så jag köpte min kopia och nu är jag stolt över att jag har den istället hehe. Den kostade ifs 5500kr.
 
Jag har en Blata Origami " Kopia " Men det står inte det, men min har iallafall 7 hk och originalet har 14.. hk, så det är en viss skillnad, men jag började med en kina jag också, en så kallad 14 E eller GS, och jag tycket den var bra tills jag insåg att jag inte hade en chans på banan med den mot Blatan kopian, så jag köpte min kopia och nu är jag stolt över att jag har den istället hehe. Den kostade ifs 5500kr.

:huvet Min e pajj:(Nån som vet nån sida med billiga reservdelar??
 
:huvet Min e pajj:(Nån som vet nån sida med billiga reservdelar??








Jag har kunnat en del sidor förut men du kan ju annars Googla och söka på Reservdelar Blata Kopia eller nått liknande. Jag vet att det finns iallafall.

Hoppas du får tag i några delar då:)

Ha de bra!:)
 
Tjenna! Jag har en Blata Kopia, 39 cc, ca 7 hk, och går som ett as. Den är ett bra åk. Jag tippsar dig
Troligtvis kommer motorhandel att sälja dessa 39cc vattenkylda Blatakopiorna. Har testkört lite för de och kommer att testa mer, (håller bara på att köra in den men den går som bara den), ca: 7 hk. och stor kylare.
Det bästa av allt är att de kommer att kosta runt 3300kr.
Ska se om jag kan få fram några bilder.
MVH Tomas
 
Hoj på er nån som har tips på var man får tag i kvalitets kopplingar till blata kopia? T.e.x bizetas ser ju fin ut!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top