Sugen på en on/offroad, tips tack:)

Nickepicken

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Hoj
Cbr1000rr
Suget har kommit tillbaka, har haft Ktm 640/690 sm och Husaberg 650fs.

Nu funderar ja på vad man skall köpa om man vill kunna ge sig ut på grusvägar och kanske en kort avstickare på nån skogsbilväg/stig.

Skulle även vara trevligt om det medföljde ett motardkitt för asfaltsåkning ibland.
Är inte sugen på att meka så mycket, olja, filter och ventiljustering nån gång ibland funkar.
Och lv-reggad så klart.
Husabergen tog död på min lust att ligga i garaget och meka mera än jag åkte!

Kollat lite på Ktm 520/525 och 660, hur är dom?
Vad finns mer som skulle passa in på mina krav?

Budgeten ligger ungefär mellan 30-50.000:-

Jag köpte en Honda XR650R häromdagen eftersom jag ville ha något att varva med sportisen. Läste mycket om offroadare innan jag åkte och köpte denna. Jag hade samma "krav" på att slippa ligga och skruva hela tiden.

Vad jag har förstått är XRen skottsäker, olja/filter brukar folk byta med 100-200mils intervaller, ventiljustering runt 500mils intervaller men många säger att det är väldigt sällan de ens behöver justera något. Läs lite om den och skaffa dig en egen uppfattning.

Vad jag vet så är det väl rätt mycket skruva med 520/525 men 660 som har LC4 motorn har ganska långa intervaller.

Vad ja lärt mej om LC4: polare som köpt sånna beggade har haft problem, mycket mer problem än ja haft me min Husa 650 faktiskt... Trolig orsak? Användare innan ville ha vass stånka utan å behöva skruva, kanske e vana vid radfyra å kör därefter... Finns ju alltid en balansgång mellan hållbarhet/skojfaktor men om du orkar me byten av olja å filter samt ventilkoll ibland samt gillar de brutala så säger ja Husa fe 650 -05 å frammåt... RFS:en har ja bara hört gott om för en "racemotor", den enda 525a ja testat va dock en ordentlig besvikelse i registret... Husa 570 e inte lika underbart brutal som storasyster men håller ihop bättre, mycket stabilare chassi i 570in (bara testat fs)...

Edit: Strul på LC4a har spritt mellan simpelt elfel te sprucken topp + kolv (minnet e svagt men TROR cykeln gått ca 2400 mil) ...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...