Sugen o byta till mt-01, kanske dålig ide'e ?

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Tja.
Kör idag en er6n med förbättrat drag, nämligen 71 på hjulet.
Tycker dock denna känns liten till min 187cm o 95kg.

MT-01an ser ruggigt brutal ut o borde ha vrid som en oxe ?

Eller är de e dum ide ?

Tycker det låter som en alldeles utmärkt idé... MT-01:an är en av de få hojar jag verkligen saknar. Kan definitivt inte jämföras med en ER-6:a :)

Den är ganska tung. Tror det var 260+ i våtvikt.

Men som tur var är den ganska rolig att köra då chassit och vridet gör att man inte tänker på det.

Go for it

Sämsta hoj jag kört.

Ska du byta så leta rätt på en med Akradämpare samt PC eller liknande på, kostar en hel del till dem om jag inte minns fel.
En polare har en med akradämpare på, vilket ljud alltså :)

Haha.
Verkar vara en "love or hate" hoj...

Genom o sökt på forumet verkar de vara dom som älskar toppfart och rr hojar som ratar denna hoj mäst.
En 1700cc maskin e klart stor o tung med lågt varv o massa vrid...

Men paul.s så bestämda åsikt är dock svår o ta på allvar då den helt saknar motivering...
Sämst gämfört med vad ?
En rd125 eller en r1a ?
Testade hojen för va de är eller i tron om att de är en sport hoj ?

Älskar åsikter o specielt när jag frågar om dom med lite mer
detaljerat annars blir de ju liksom helt menlöst vetande :)

Köp en MT...jag kör en R1 på bana men till gata är det MT01 som gäller. Älskar fan den hojen...ljudet när man drar på är brutalt :kär. Min är tyvärr till salu då jag måste ha pengarna till en bostad :( :(:( Kommer definitivt att köpa mig en likadan när jag får råd igen.

Den har helt ok drag mellan 1500-3500 rpm, nånstans efter 4500 tröttnar den rejält om jag inte minns fel. Det ger en annorlunda motorgång med mycket av både karaktär och vibrationer. Givetvis ganska tung men lång och rymlig förarplats. Tanken är faktiskt enorm och med clipon ligger du i princip ner som på vilken sporthoj som helst.

Öppnare andning gör under för motorn, då den är rätt trött original. Det går att köra undan löjligt fort med den då utväxlingen är rätt hög. Kräver tillvänjning då den är riktningsstabil men inte direkt vänder på en 5krona. En udda och ganska ball hoj.

Det var en av testhojarna när jag provade Pilot Road 3 i bergen runt Jerez, visserligen i bantrim men det gick ganska lätt köra fortare än jag var bekväm med och inte den tråkigaste hojen den dagen.

Köp! Vem vill ha en vanlig hoj?

Last edited:
Tack för svar :)

Verkligen tok sugen.. Fick erbjudande på 32000:- för min er6a vis inbyte mot en mt01
Helt okej egentligen men hojen står i tokholm o jag finns i skåne :)

Om någon vet bra sidor forum shopar mm om mt-01 är de jätte välkommet....

Tack för svar :)

Verkligen tok sugen.. Fick erbjudande på 32000:- för min er6a vis inbyte mot en mt01
Helt okej egentligen men hojen står i tokholm o jag finns i skåne :)

Om någon vet bra sidor forum shopar mm om mt-01 är de jätte välkommet....

Den här har du antagligen redan hittat? Mycket kul att läsa :)

http://www.mt-owners-club.org/

Jag lånade Warrior 1700 vid en service.
Motorn är i alla fall mysig.

Hade en MT-01 med raka raask rör på och pc3 saknar den faktiskt grymt vrid men toppar typ 200 men den är kul hela vägen dit och hänger med sport hojarna fint under 200.
Den är tyvär väldigt opraktisk gick inte att ha väskor på. och passagerare i max 10 mil om man stannar på vägen ingen skjuts hoj. men som sagt jag saknar den :3freak

Skulle snarare säga motsatsen vad det gäller passagerare. Min sambo säger ofta att hon saknar passagerarplatsen på MT-01:an, och turer på 40-50 mil var inga problem. (Kanske var det vibrationerna som var uppskattade :))

Provkörde en MT-01:a förra året med just PC och Akra pipor då jag själv också var sugen på en sådan. Designen är ju som sagt lite udda och brutal vilket ger ett stort ha begär :). Dock blev det inget köp då jag upplevde den lite väl tung när jag väl körde. Nu jämför jag ju då med min CBR600 samt min Cagiva V-Raptor 1000. Skall jag vara helt ärlig så trots det högra vridet på MT-01:an och 700cc till jämfört med Cagivan så upplever jag Cagivan mer rapp i motorn, visst nu väger den rätt mycket mindre men ändån, du har ett helt annat och mer brett effekt register i Cagivan.

Vikten ligger ju som sagt inte direkt MT-01:an i fatet heller då den i mitt tycke och vad jag är ute efter känns rätt tungstyrd, man känner att där är mycket vikt, den som säger annat ljuger. Dock är den jäkligt komfortabel och stabil att köra och känns väldigt säker och precis när man vant sig lite med vikten.

Men vill du ha lite mer punch än vad du har idag men samtidigt lätthanterlig och är en v-twin så hade jag nog satsat på en TL1000S eller TL1000R, inte så blodigt dyra idag heller. Och är det den udda och egna designen du är ute efter och inte vill ha något som alla andra kör så kan du ju göra som jag och satsa på en Cagiva V-Raptor 1000 (dock svår att hitta någon som säljer då det inte finns så många) så får du samma motor som TL:n men en helt klart egen design som är lite love or hate it, många som inte gillar den men många som tycker som jag att den är as ball :).

Men som sagt alla tycker vi olika, bryr du dig inte om vikten på den och gillar designen så go for it :). Billig försäkring har den också som ett stort plus.

Skulle snarare säga motsatsen vad det gäller passagerare. Min sambo säger ofta att hon saknar passagerarplatsen på MT-01:an, och turer på 40-50 mil var inga problem. (Kanske var det vibrationerna som var uppskattade :))

Beror nog lite på hur lång man är sen är det ju inte så mycket stoppning i sadeln där bak :yoparty

Annars har jag en trevlig hoj till salu här
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=68184

Last edited:
Riktigt härlig hoj med gott om vrid och en väl anpassad utväxling till vridet.
Förvånansvärt lättsvängd för en såpass stor och tung hoj, och cheyorna gillar att åka med bakpå :tummenupp
Det är dock ingen sporthoj om man har sånna ambitioner, och backspeglarna är mest till för att se om det finns en ljuskälla eller inte bakom dig någonstans på mörka nätter, annat duger dom tyvärr inte till :crash

Hur som så är det en tokfrän hoj, så provkör en om inte annat!

Det är alltid dumt att köpa hoj, - KÖÖÖP !!!!! :tummenupp

En oxe är en tjur utan kulor -det är en rätt bra liknelse.....

MT01 är samma andas barn som Bulldoggen fast på (dåliga) steroider: riktigt snyggt förpackad men utseendet avspeglar sig inte på något sätt i karaktären: trött och tung, ett riktigt bojsänke.Tyckte den var skitcool när den kom, pressen surrade om den "nya V-max" etc men shit vilken besvikelse körmässigt.

Enda positiva är väl att de går att få loss billigt eftersom den inte blev någon försäljningsucce direkt. Annars skulle jag leta vidare.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...