Finns det någon här som har erfarenheter av både sug- och blåsturbo?
Om ni inte riktigt fattar vad jag menar så är sugturbo den konstruktion där man använder en stor förgasare som sitter på turbon och drar in luft och bränsle till cylindrarna. Blåsturbon är ju den som används mest här på forumet, dvs att turbon blåser in laddluft genom förgasarna och in i cylindrarna.
Men vem är jag att informera till er, ni är troligtvis väldigt mycket mer insatta i detta än vad jag är.
Anledningen till att jag frågar är att jag är väldigt förtjust i utseendet på de gamla sugturbohojarna. Tänk en Kawasaki GPZ1100 (1982, ej unilink) med en turbo under tanken och en kort avgaspipa som mynnar ut vid fotpinnen... MUMS!
Vilket av dessa två upplägg är bäst? Fördelar/nackdelar med dessa?
Om ni inte riktigt fattar vad jag menar så är sugturbo den konstruktion där man använder en stor förgasare som sitter på turbon och drar in luft och bränsle till cylindrarna. Blåsturbon är ju den som används mest här på forumet, dvs att turbon blåser in laddluft genom förgasarna och in i cylindrarna.
Men vem är jag att informera till er, ni är troligtvis väldigt mycket mer insatta i detta än vad jag är.
Anledningen till att jag frågar är att jag är väldigt förtjust i utseendet på de gamla sugturbohojarna. Tänk en Kawasaki GPZ1100 (1982, ej unilink) med en turbo under tanken och en kort avgaspipa som mynnar ut vid fotpinnen... MUMS!
Vilket av dessa två upplägg är bäst? Fördelar/nackdelar med dessa?