Sug- eller Blåsturbo?

hasspen

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Ingen
Finns det någon här som har erfarenheter av både sug- och blåsturbo?
Om ni inte riktigt fattar vad jag menar så är sugturbo den konstruktion där man använder en stor förgasare som sitter på turbon och drar in luft och bränsle till cylindrarna. Blåsturbon är ju den som används mest här på forumet, dvs att turbon blåser in laddluft genom förgasarna och in i cylindrarna.

Men vem är jag att informera till er, ni är troligtvis väldigt mycket mer insatta i detta än vad jag är.

Anledningen till att jag frågar är att jag är väldigt förtjust i utseendet på de gamla sugturbohojarna. Tänk en Kawasaki GPZ1100 (1982, ej unilink) med en turbo under tanken och en kort avgaspipa som mynnar ut vid fotpinnen... MUMS!

Vilket av dessa två upplägg är bäst? Fördelar/nackdelar med dessa?

Spontant ser jag svårigheter att kyla ner efter att bränsle och luft redan blandats. De flesta vill ju ha ic.

Fördelen är att de flesta förgasare är lättare att anpassa då dem "bara" får mer vacuum.
-----------------------------------------------------------
Soppan kan även separera när den blåser genom fläkten.

Det blir även mer och tyngre för fläkten då den måste trycka igenom mer.

Nedre delens tankar fick jag från:
http://www.dune-buggy.com/turbo/carbureted.htm

Last edited:
Enligt Corky bell som skrivit maximum boost, så är förgasarturbo en undermålig konstruktion kontra sprut. Och om man överhuvudtaget ska ha förgasarturbo så är att trycka igenom förgasarna helt klart överlägset.

Detta för att det är svårare att ha bränslet "förgasat" längre sträckor så man vill tillsätta bränslet så sent dom möjligt. det är också omöjligt att ha intercooler med sugturbo för att bränslet kondenseras i ic'n.

Men det går. det finns en hel del byggen med sugturbo men de är antingen gamla eller så är man inte ute efter bästa effekt utan mer att det ska se ball ut.

Det finns skrivet om ämnet tidigare här på sporthoj. Atomiseringen av soppan blir öken med sugturbo, turbo-aggen är svåra att hitta som tål att badas i bensin, den blir svårstartad och svårkörd på låga varvtal. Trycksättning av förgasarna är att föredra 100 gånger av 100.

Att trycka genom förgasarna ger klart bättre resultat. Finns bara två anlednigar (som jag ser det) till att bygga sug turbo, utseendet och ljudet. Fast jag håller med dig, på en gammal kawa skulle en sug turbo anläggning se helt rätt ut.:yoparty

Jag har kört bägge vers på min xr 650 och sugversen vill jag nästan inte prata om.. 3 ggr längre uppspol,,, svårbestyckat,,, värdelös effekt ,,svårstatrtad dåligt tomgång.. Ja finns säkert mer att klaga på :D

OK, tackar för inputen. Verkar ju som om att en sugturbo är det sämre alternativet.

Jag har dock hittat en kille som har ett lite annorlunda upplägg på en turbosetup.
Länk: http://members.home.nl/marcovandevelde/turbo GSX06.htm

Jag gillar verkligen denna setup. Helst av allt skulle jag se att dragningen av avgasröret från toppen gick vid sidan av motorn (som ett gammalt Mr. Turbo-kit). Jag tycker att det utseendet är riktigt schysst då man kan sänka hojen ordentligt och få till ett riktigt dragster utseende.:yoparty

Vad ser ni för fördelar/nackdelar med detta upplägg? (förrutom att IC blir rätt svår om inte omöjlig).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman