Suck, pyspunka

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Imorse när jag skulle ta hojen till jobbet hade jag pyspunka det är lite luft kvar men inte mycket. :tummenner

Nu till frågan finns det nåt smidigt sätt att kolla om det är nåt litet hål eller om det är ventilen som läcker utan att ta av hjulet och åka med det till en verkstad?

Jag hade skit i ventilen... :huvet

Skulle åka en kväll å då kändes de konstigt. Ventil hatt kan vara ett bra alternativ åt mig.

Lite saliv mellan tumme/pekfinger läggs som hinna över ventilen. Urgammalt knep som alltid finns nära till hands.

1. Kolla var hålet är och att det inte sitter något skit kvar i det.
2. Köp punkaspray på närmaste mack och fyll däcket med det, fungerar skitbra! :tummenupp
3. Om du ändå vill byta däck så kan du nu åtminstone köra hojen till en verkstad för att byta däcket.

(Vissa är emot punkaspray andra säger att det fungerat i flera år, men jag har aldrig läst om någon som råkat ut för något farligt på grund av det) :va

Jag vet inte om det funkar på hoj men jag körde på en stor skruv med bilen och farsan kom med en pluggningssats där han hade kletiga flärpar som han med ett verktyg tryckte in i däcket och sedan ut delvis. Däcket har under ett års tid inte ens tappat 0,1 bar :va

Jag vet inte om det funkar på hoj men jag körde på en stor skruv med bilen och farsan kom med en pluggningssats där han hade kletiga flärpar som han med ett verktyg tryckte in i däcket och sedan ut delvis. Däcket har under ett års tid inte ens tappat 0,1 bar :va

Hittar inget hål där är problemet.

Hittar inget hål där är problemet.

Blanda diskmedel och vatten i en sprayflaska, fyll döcket med luft, spraya såpvattnet överallt och där det bubblar finns hålet.

Jag åkte på en pyspunka för ett par benor sedan. Hade precis satt ditt ett nytt bakdäck och han väl och köra ca 5 mil. Dagen efter när jag kom ut till cykeln ja då vardet pyspunka, bara och slänga det däcket och köpa ett nytt.

Samma sak hände med mitt nästan nya backdäck i början av sommaren. Lagades på samma sätt. I början såg det ut som det satt ett tuggummi på däcket men nu hittar man inte det längre.. Har inte tappat något tryck på ca 600mil.

Farsan har kört på punkaspray i flera år i bildäck utan några konstiga bieffekter.

Last edited:
Jag åkte på en pyspunka för ett par benor sedan. Hade precis satt ditt ett nytt bakdäck och han väl och köra ca 5 mil. Dagen efter när jag kom ut till cykeln ja då vardet pyspunka, bara och slänga det däcket och köpa ett nytt.

Jag har kört många mil i hög hastighet med punkaspray på burk, utan att känna någon obalans etc. Så länge hålet är litet och inget skadat corden så finns ingen risk för att något farligt ska hända, eventuellt att pyspunkan uppstår igen om man skulle köra på något stort som belastar däcket. :tummenupp

Problemet med pluggar är väll att man först borrar upp hålet för att få i pluggen, eller hur går det till? I så fall om den släpper blir det ju ett stort hål! :gnissla

1. Kolla var hålet är och att det inte sitter något skit kvar i det.
2. Köp punkaspray på närmaste mack och fyll däcket med det, fungerar skitbra! :tummenupp
3. Om du ändå vill byta däck så kan du nu åtminstone köra hojen till en verkstad för att byta däcket.

(Vissa är emot punkaspray andra säger att det fungerat i flera år, men jag har aldrig läst om någon som råkat ut för något farligt på grund av det) :va

http://www.nyhetskanalen.se/1.767935/2008/12/14/dog_nar_dack_exploderade?commentId=19.78212

Blir inte punkaspray klet på fälgen? De flesta gummiverkstäder brukar alltid gnälla nåt över punkasprayer när man är där, ämnet punkteringar kommer av nån underlig anledning alltid upp :D

Jag har pluggat ett bakdäck på bilen med biltemas verktyg och kletgummi, körde ca 2000 mil på det däcket sen utan några problem. Pluggade bakdäcket på min förra ducce med det också när jag först fått en skruv i bakdäcket, bytt det och en vecka senare fick en skruv i igen. Kändes som att kletet var billigare än nytt däck. Fungerade fint även det...

Hade pyspunka i mitt framdäck o drog i punkaspray. Funkar fint kört hela sommarn även en bankörning. Det värsta som kan hända är att det börjar pysa igen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT