Suck! Paj växellåda!?

Ja får väl hoppas att de är så enkelt att det är något med hydrauliken. Komma åt den där gaffeln får jag väl lyfta ur motor o skit.

Men om kopplingscylinder hängt sig så står den ju i konstant friläge.

Då kan ditt problem uppstå. Känn på kopplingshandtaget om det drar tryckplattan eller ej.

Med mina kommentarer i tråden vill jag bara att ni ska tänka orsaksrelaterat. Då hittar man felet.

Last edited:
man får ju i växel utan koppling och helst om den är avslagen.
rullar den fortfarande då är de inte kopplingen?

Har du normalt motstånd i handtaget så kan du utesluta kopplingscylindern. Blir pedalen stum när du lagt ettan ligger den troligtvis i riktigt. Då äre väl bara å gå vidare till lamellerna.

För du neutralljus?
Tror inte ett smack på lammeller eller hydralik.

Detta är växelgaffel eller nåt i lådan.
Hydraliken skulle göra att du inte kan koppla ur, lammelerna slirar gör att hojen drar framåt ändå.

Mer troligt att din vän tryckt växelgafflarna lite krokiga eller att den inte får ta i växeltrumman

Sodan jag befarar också att det är som du säger :-( Skall hämta hojen med släp nu. Lagt ner så mycket tid på den där jävla hojen så man börjar bli rätt less, haha
Lyfta ur motor o jävlas på en sån gammal hoj. Nog inte värt pengarna? Då blir det nog att sälja iväg den som reservdelshoj!!

Tveksamt att det är kopplingen men är du osäker så skruva bort kåpan där kopplingscylindern sitter och pröva växla igen. Gissar att det är gjort som på min gamla 1100 med en kåpa,hydraulcylinder och sen en tryckstång genom motorn.

Nu vet jag inte hur det ser ut på din hoj, men om du kollar länken för R1 -07 så om fjäder nr 1 eller piggen/klacken i änden på växelaxel, heter det så? nr 10 i "hålet" längst till vänster går av, så börjar växlarna kärva/svårt och få i och ibland inte alls. På Yamaha tar du bara loss kopplingen och drar ut axeln, ganska enkelt.

http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...odel/YZF-R1/GroupID/333899/Group/SHIFT_SHAFT_

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka