Suck! Paj växellåda!?

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Har en Kawa ZZR 1100 som en polare skulle prova. Vet att han gillar att köra hårt. Han kom tillbaka rätt fort o sa att den va knepig på växlarna.
Starta hojen la i 1:an släpper koppling, händer ingenting. Lägger i 2:an, ingenting händer. Som att den skulle stå i neutralläge.
Ska prova o släppa lite på luftningsventilen o se så att inte kopplingscylinder hängt sig. Va skulle det annars kunna vara? Bara skrota den jävla gamla häcken, haha
Va less man blir!!! :(
 
Har du själv kört den tidigare under säsongen?
Kolla vätskenivån och se om du har förlorat något. Kolla efter läckor vid huvudcylindern och slavcylindern.

Prova sen att lufta och se om du får tillbaka trycket.
Får du tryck men förlorar det igen så kan det vara packningarna i någon av cylindrarna.
Precis det råkade jag ut för nu i början av säsongen. :huvet
 
Ja har väl kört den 50mil den här säsongen. Tyckte nivån såg ut att va på min. Men såg inget läckage eller så! Jag hoppas de är cylindern som strular. Man va skulle annars pajat i lådan? Känns ju som växlarna går i som de ska!
 
Har du själv kört den tidigare under säsongen?
Kolla vätskenivån och se om du har förlorat något. Kolla efter läckor vid huvudcylindern och slavcylindern.

Prova sen att lufta och se om du får tillbaka trycket.
Får du tryck men förlorar det igen så kan det vara packningarna i någon av cylindrarna.
Precis det råkade jag ut för nu i början av säsongen. :huvet

Om man inte får tryck i kopplingen, så leder det inte till det som TS beskriver när man lägger i 1:an stillastående. Kallingarna skär snarare in i skrevet om det är en 1100:a.
 
Har du kollat så lamellerna inte har klibbat ihop sig?
 
Har inte hunnit haft isär den. Hände nu ikväll! Lameller borde väl inte komma bara sådär eller?
 
Men låt säga att jag kopplar bort cylinder med 1:an ilagd o den fortfarande rullar. Va blir nästa steg att kolla? Är ju ingen stormekare precis. Men har ju inte tummen mitt i handen heller :)
 
Om jag fattade det rätt så kan du alltså trycka på växelpedalen utan att något händer?

Kolla den här lilla gaffeln som snurra runt växeltrumman. Har något hänt där kan du trycka hej vilt utan att den lägger i/ur växel.
 
Precis! vilken växel som helst den står bara på tomgång. Eller att den går att rulla fast växel ligger i.
 
Är de det bara ta bort kopplingskåpan för att komma åt gaffeln?



Det är lite olika hur mycket men behöver ta bort, men den sitter där i krokarna, på mina hojjar kan man se den om man tar ur kopplingskorgen. Kolla på en sprängskiss var den sitter och hur det ser ut på just din motor.

När du ser gaffeln och trumman vet du vad jag menar.


Nummer nio är gaffeln som vrider på trumman i mitten av bilden. Trumman går inte att se då den är inne i växellådan. Det du kommer se är en stjärna, typ.

http://www.microficher.com/wp-conte...ft-Fork-Honda-2005-XR650R-AC-B-Motorcycle.png
 
Last edited:
En sak som kan hända ibland är att detent arm hamnar på en topp på detent wheel. Då kommer man ingen vart. Shift pawl har ingen rulle inom räckhåll, "hissen har fastnat mellan två våningar" sas.

Kan tex hända om en nybörjare kör en rå låda för fjolligt. Inte ovanligt på HD och många kawor.

Bort med kopplingskåpan plus servicemanualen är hursomhelst steg 1.
 
Last edited:
Ok! Ja skall bli intressant o se vad de här kan bjuda på. Sånt här orkar man ju inte med nu. Man vill ju bara åka :-)
 
Jag tycker ju iaf att om växellådan skulle pajat borde de ju va strul att få i växlar o sånt! Men som sagt lite novis när de gäller mek på hojar.
 
Jag tycker ju iaf att om växellådan skulle pajat borde de ju va strul att få i växlar o sånt! Men som sagt lite novis när de gäller mek på hojar.

Det är ju precis det som händer om jag förstått dig rätt, du får inte i någon växel?
 
Last edited:
Jag tycker ju iaf att om växellådan skulle pajat borde de ju va strul att få i växlar o sånt! Men som sagt lite novis när de gäller mek på hojar.
Om du tydligt känner att växeln går i, dvs att växlingsmekanismen kommunicerar med gafflarna, ja då är det ju endera ngt fel i primären eller sekundären.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top