Suck... nu ger jag upp.

lman

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R -94
Nu har jag testat allt, och jag menar allt...

Ninjan dog för drygt en månad sedan med ingen gnista som resultat.

Nu har jag bytt i princip allt...
Styrbox
Säkringsbox
Kabelstam
Tändspolar
Pickup
Tändstift
Tändhattar

Jag har förbikopplat...
Tändning
Nödstoppen
Stödswitchen
Kopplingsswitchen
Startknappen

Jag har mätt upp..
Alla kablar
Pickupen
Tändspolarna
Samtliga switchar

OCH FORTFARANDE INGEN GNISTA!!!

Jag har haft den inne hos en verkstad i tre veckor och de har mätt samma saker och gjort samtliga byten, IGEN, och de har gett upp nu..

Någon som har nått tips på vad jag har missat?? Så j*vla svårt borde det inte vara.. säker ett skitfel, men vad?

Ska mäta upp signalen från pickupen med ett oscilloskop men när det är klart så är jag helt rökt...

Någon som kan hjälpa??

Lyfter tråden så att fler ser.

Jag kommer faktiskt inte på något mer, ska fundera, men när en verkstad har haft den "hands-on" känns det svårt att komma med något bra via internet tyvärr...solly...

Det kanske inte är nån tröst, men polarns Volvo 850 dog i somras. Stendöd, tände inte för fem öre. Den fick soppa och gnista hade den, men vägrade tända! Det visade sig att bulten till rotorn i fördelaren hade gått av, men rotorn snurrade med lite på måfå, dvs gnistrade det, men inte vid rätt tillfällen. Det tog en stund att lista ut det.
Dvs, det kan vara oväntade saker som ställer till problem :(

Jag antar att alla jordflätor är kollade?

Hmm.. vad menar du med mätt upp? tagit av o kollat så de har de värdet de ska ha eller menar du haft batteri till o kolla så allt från FRAM ström..
de kan vara så lätt som att en kontakt e kass..

Jag har mätt upp så att ohmtalet är ok i samtliga kablar..
Har även mätt ohmtalet i både den nya och den gamla pickupen..
Mätte upp så att värden för de nya och gamla spolarna var ok..
Kollade så att ström går genom hela systemet och mätt så att alla säkerhetsswitchar (som iofs är förbikopplade nu) har rätt värden.

Det enda jag inte kollat nu är att det kommer en vettig signal från pickupen till spolarna..

Svårt när du gjort mer än jag kunde komma på att göra, hur är det med jordningen då har du kollat den?

Hoztic:
Jag har bytt kabelstammen och jordat den enda jordpunkten på samma ställe som den gamla stammen.

Har kollat alla synliga jordpunkter och sett till att de sitter som de ska.

Eftersom alla lysen fungerar, alla instrument fungerar, startmotorn går runt, soppapumpen pumpar och jag dessutom har ström till spolarna så borde det väl vara ok med jordpunkterna, eller?

:confused:

Har samma problem med min cbr, lampor och allt funkar. Soppapumpen är dock död.
Skall kolla med en ny cdi-box när jag orkar, samt ett relä,sedan vette fan vad som finns kvar att göra.

Önskar nästan att jag fått ett motorras istället.. då hade man kunnat se problemet..

S*tans elproblem är värre än en spark på p*ngen..

lman skrev:
Hoztic:
Jag har bytt kabelstammen och jordat den enda jordpunkten på samma ställe som den gamla stammen.

Har kollat alla synliga jordpunkter och sett till att de sitter som de ska.

Eftersom alla lysen fungerar, alla instrument fungerar, startmotorn går runt, soppapumpen pumpar och jag dessutom har ström till spolarna så borde det väl vara ok med jordpunkterna, eller?

:confused:

Inte helt säkert! Du kan få spänning, men så fort du belastar så sjunker spänningen så pass att det inte orkar bli någon gnista. Lätt hänt om det är för hög resistans i något. Tex om du har extraljus till bilen med klen kabel. Då kan du få sämre ljus med 100W-lampor än med 55W, eftersom spänningsfallet blir mycket större vid den högre strömmen.
Testa att mäta hur mycket ström det går igenom, istället för bara spänningen! :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år