Suck, någon som har tid(och ålder) till övningskörning?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
För att det här med A-kortet ska bli en billig verklighet nästa vår, så skulle man behöva hitta någon som har tid och lust att övningsköra en del.

Mängdträning känns idiotiskt att behöva punga ut 600kr / lektion när man inte har någon hemma eller i bekantskapskretsen som kan vara handledare :(

Har ju B-kort, men ingen erfarenhet av MC-åkande och då kommer det säkerligen kosta en hel del om man kör allt på trafikskola :brinnerup

Så det vore kul och höra om någon ens kan tänka sig tanken och har åldern inne för laglig övningskörning, (iofs. i början kanske man inte ens behöver det om man kör på p-plats). :Bugar

Befinner mig i sthlms trakten och någonting i gengäld kan jag ju tänka mig (fast grundiden är ju att det ska bli förmånligt att ta kortet).

Jag förstår ditt problem, var i samma sits -95 då jag tog mitt kort. Inte för att jag kan hjälpa dig med körning som du frågar efter men jag tänkte att du kanske vill veta vad det kan kosta. Jag körde bara i skola, Jarlas som då iaf låg på Bromma flygfält. Kostade totti 11500 kr (minns inte riktigt vad en lektion kostade då, 500?) och tog 1,5 mån. Ett tips om du gör som jag är att fokusera utav bara helvete under en kortare tid, gör kortet till ditt No1 projekt och ge järnet. Även om det är 30 grader och du svettas som en gris eller det regnar ute så åk till banan och nöt garagevändningar mm. Var bitvis riktigt tradigt men ALLT vägs upp av den dan du får lappen!

Freddde skrev:
Jag förstår ditt problem, var i samma sits -95 då jag tog mitt kort. Inte för att jag kan hjälpa dig med körning som du frågar efter men jag tänkte att du kanske vill veta vad det kan kosta. Jag körde bara i skola, Jarlas som då iaf låg på Bromma flygfält. Kostade totti 11500 kr (minns inte riktigt vad en lektion kostade då, 500?) och tog 1,5 mån. Ett tips om du gör som jag är att fokusera utav bara helvete under en kortare tid, gör kortet till ditt No1 projekt och ge järnet. Även om det är 30 grader och du svettas som en gris eller det regnar ute så åk till banan och nöt garagevändningar mm. Var bitvis riktigt tradigt men ALLT vägs upp av den dan du får lappen!

.. vilken tröst heh :rolleyes: .. mm kostar nog närmare 600-700 för en lagom lektion idag.. ska försöka göra till något som jag fixar på kort tid, men har ju plugget fram till juni och vill ha kortet innan dess :(

Villee skrev:
.. vilken tröst heh :rolleyes: .. mm kostar nog närmare 600-700 för en lagom lektion idag.. ska försöka göra till något som jag fixar på kort tid, men har ju plugget fram till juni och vill ha kortet innan dess :(

Du har garanterat tid både före och efter plugget för att köra lite hoj. Jag körde före jobbet, efter jobbet, på lunchen osv osv. Plugga teori är ju bara göra hemam i lugn och ro och sen kör du intensivt på skolan.

Har du lite känsla borde du klara dig på runt 10 lektioner, det är inte farligt mycket pengar. Om du har B-kort kollar de ändå mest hur du hanterar hojen i banan, garagevändning och bromsövningarna.

Gå till en körskola, få dem att boka upp bra tider en massa i ett svep, när du kört 2-3 lektioner så boka en uppkörning (eller boka direkt).

Problemet är väl alltid att hitta en handledare som är godkänd. Ytterst få personer med hojkort som inte blivit av med kortet. De som blivit det är inte godkända som handledare, de närmsta 5 åren efter..

Fårstår inte varför alla ska ta så många lektioner för? Jag övningskörde 5mil på hoj. Klarade uppkörningen på andra försöket, fortkörning första gången 45 på 30väg.. Vette fan vad jag pysslade med, i övrigt var det bra :yoparty totalt gick körkortet 2600:-

Garagevändning m.m kan man ju öva på utanför huset.. :)

Edholm skrev:
Fårstår inte varför alla ska ta så många lektioner för? Jag övningskörde 5mil på hoj. Klarade uppkörningen på andra försöket, fortkörning första gången 45 på 30väg.. Vette fan vad jag pysslade med, i övrigt var det bra :yoparty totalt gick körkortet 2600:-

Edit: En kompis klarade körkortet på 3försöket. 0mil övnings körning i både bil och mc.. :)

Edit2 Tryckte på fel knapp.. Sorry :huvet

Villee skrev:

Här finns det för 300 kr, med sin egen hoj.

Har tyvärr svårt att tro att någon du inte känner kommer ställa upp ideellt
för att du ska få billigare körkort. Personen kommer isåfall bli min idol :yoparty
Ska personen dessutom låna ut sin hoj är risken minimal.
Allting kostar här i livet. Men det finns många exempel på
folk som tagit sina körkort jättebilligt. Varför skulle inte du kunna vara en av dom? Bara att kämpa på :)

Edholm skrev:

Garagesvängen kan man väl skita i helt nu va? Var inte den ute ur sortimentet snackade
R1-Uffe om... Han är ju ändå lärare... :fakta :rock

Men vad vet jag? Jag har ju inte heller kort... :4skrika

Edholm skrev:

Jag avundas dina 2600:-, ja det finns betydligt billigare sätt än mitt alternativ som mer är ett exempel på vad den dyraste sista utvägen kan kosta. Nöta frågor och manövrering hemma (som förutsätter att du redan har en hojj) och sen ta några körningar i trafik med lärare är väl smartast. Men ni får respektera att några extra lektioner kan det bli här för det finns en liten liten liten skillnad på att köra hojj i centrala Tokholm :banana och i Härnösand.. vad tror du man gör på körlektionerna, kör landsväg hela dan?

Grattis om det är så att ni slipper garagevändningen nuförtiden, den suger när man sitter med uppkörarnerver torr i käften och all balans känns som bortblåst på hojjen!

KIRE skrev:
Har tyvärr svårt att tro att någon du inte känner kommer ställa upp ideellt
för att du ska få billigare körkort. Personen kommer isåfall bli min idol :yoparty

Klart att man kan hitta handledare som ställer upp ideellt! :mattias Jag hade 6 stycken :fakta En av dem var så jävla bra, så honom gifte jag mig med.. :kär :D

Last edited:
exiteme skrev:
Klart att man kan hitta handledare som ställer upp ideellt! :mattias Jag hade 6 stycken :fakta En av dem var så jävla bra, så honom gifte jag mig med.. :kär :D

De e fusk, du e ju tjej å vi grabbar ska ju alltid göra oss till när det kommer en flicka som man kan rädda ur nöden :tungan
Grattis till magen, har själv en 7 mån plupp hemma -så j-vla coolt!! Får nog bli lite knattecross om ett par år :D

Skaffa hoj.

Har man hoj och kan öva självständigt med tålamod brukar det fixa sig ganska snart och nog kan fler än jag ta med en övningskörare på kvällsturerna.

Sen sticka ut några helger och få in balans, broms och kurvteknik, går vederbörande samtidigt på skola och får veta vad som inte går bra så kan man träna på sånt under turerna.

Och tar man någon elev under sina vingar så hoppas jag att dem gör samma sak när dem kan och får, vilket ger mer övningskörning även åt dem som inte har nära och kära som kan hjälpa dem.

Jag är neggig i dag så jag vill bara varna för att köra för mycket på den egna hojen precis innan uppkörningen. Innan man är riktigt van vid hojkörning är det lätt att man kör in sig på en hoj och sedan har svårt att klara av någon annan. Ska man då köra upp på körskolans hoj är det en ganska dålig idé att öva för mycket på den egna.

(Ursäkta det obegripliga svamlet. Jag är :sjuk )

Mitt körkort gick på ca 7000:- och det var förra säsongen. Då hade jag aldrig setat på nått större än en 80cc cross innan. Är man bara någorlunda samlad och har lite sinne för att åka så är det väll inte så svårt?

Fan, vad macho ni är allihopa! Jag fick köra löjligt många lektioner innan jag blev duktig nog att få körkort och då körde jag ändå mycket privat. Grabben kanske är en sopa som jag?

Last edited:
exiteme skrev:

Ja men du är en vacker kvinna! Där ligger skillnaden :tungan

Macho Woman skrev:
Fan, vad macho ni är allihopa! Jag fick köra löjligt många lektioner och jag innan jag blev duktig nog att få körkort och då körde jag ändå mycket privat. Grabben kanske är en sopa som jag?

Men du är ju TJEJ! :fakta :arsele

Håller fullständigt med om att man inte ska byta hoj för mycket tight inpå uppkörningen, jag förstörde självförtroendet fullständigt genom att börja öva en massa garagevändning på min hoj, gick fullständigt åt skogen när jag skulle köra körskolans sen, tog alltid 60 av det 80 minuterna på varje lektion åt att 'lära känna' skolans hoj. :D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8