Hoppa från Lätt till Tung. Riskutbildning?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hejsan.

Jag har tänkt överge min gamla Aprilia då den börjar bli en aning liten nu :)

Håller på att förbereda lite för att ta ett A Obegränsat i sommar. Och för att göra detta måste jag ju köra den förbannade Riskutbildningen som det är tvång på nu för tiden.

Mina frågor är:

1) Är det en stor omställning mellan en lätt och tung hoj? Självklart är den annorlunda att hantera men för övrigt har jag ju 5 års erfarenhet över att köra mc, så det borde väl inte vara nån större svårighet?

2) Därför tänkte jag att det kanske är onödigt att övningsköra privat utan räcker med ett gäng tillfällen på en trafikskola. Då behöver jag inte ansöka om en handledare och ta handledarutbildning va? Utan jag ansöker bara om blanketten för övningskörning med hälsodeklaration o struntar i handledarbiten?

3) Riskutbildningen tycker jag verkar mysko. Den består ju av 2 delar men runtomkring där jag bor (norra skåne) hittar jag bara EN trafikskola som faktiskt erbjuder båda delarna. Störigt att man måste flänga fram o tillbaka. Men man kan kanske inte göra del 1 och 2 på samma dag ändå?

4) Del 2 ska ju vara praktisk, dvs nån bana man kör. Vad är det för bana? Vad blir man utsatt för?

5) Hörde att man vid övningskörning till tung hoj måste köra en hoj med minst 700ccm. Stämmer detta? Tycker det vore lustigt för en 600a är ju också tung??

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Johannes

1. Nej inte direkt. Större/tyngre hoj är lite klumpigare i lågfart/manöver. Annars är ju det mesta det samma förutom mer mos i motorn. Har du 5 års erfarenhet är det inga bekymmer.

2. Privat övningskörning borde du klara dig utan. Blanketterna vet jag inte riktigt hur det funkar. Det jag vet är att du inte behöver skriva teori när du redan har A1, om dom nu inte ändrat det.

3. och 4. Vet ej, förmodligen närmaste motorbana.

5. Minst 700cc och 35kW om jag inte missminner mig. Puckat, javisst, men så är reglerna.

Hejsan.
Mina frågor är:

2) Därför tänkte jag att det kanske är onödigt att övningsköra privat utan räcker med ett gäng tillfällen på en trafikskola. Då behöver jag inte ansöka om en handledare och ta handledarutbildning va? Utan jag ansöker bara om blanketten för övningskörning med hälsodeklaration o struntar i handledarbiten?

3) Riskutbildningen tycker jag verkar mysko. Den består ju av 2 delar men runtomkring där jag bor (norra skåne) hittar jag bara EN trafikskola som faktiskt erbjuder båda delarna. Störigt att man måste flänga fram o tillbaka. Men man kan kanske inte göra del 1 och 2 på samma dag ändå?

5) Hörde att man vid övningskörning till tung hoj måste köra en hoj med minst 700ccm. Stämmer detta? Tycker det vore lustigt för en 600a är ju också tung??

Mycket tacksam för svar.

Mvh
Johannes

2)
Du behöver inte ansöka om handledare då. Dock så behöver man inte gå en kurs för att få övningsköra som det är för behörighet B, så kostar bara 120 kr (om jag inte minns fel).

3) Det är möjligt att göra bägge på samma dag, jag ska göra dem nu i slutet på april, men det är nog lite olika från ställe till ställe. Jag skall köra i Göteborg (Stora Holm).

5) Det stämmer det att man inte får köra upp med en MC som har under 700 cc. Vet inte riktigt varför men jag har en R6:a (600cc), tänkte först köra upp med den men det fick jag inte för vägverket (eller vilka det nu är som har hand om det efter dem har bytt).

Halvt OT:

Först kan jag ju visserligen påpeka att jag knappt kört någon sporthoj whatsoever, än mindre en 1000 cc (kört en Yamaha FZR på 600 cc i 2-3 mil blandad körning).

Men, hur smarta verkar Vägverket m.m. när dom anser att en R6'a inte är en tung hoj? Visst, en R6'a är lite mindre och smidigare än en R1'a, men att försöka argumentera för att det inte skulle vara en tung/"svårkörd"* hoj är ju ett skämt.
Speciellt när samma organisation(!?) i verkligheten bedömer hojen som tung mc...
har du inte A-körkort, då är den inte tung, har du A-körkort, då är den tung... :va

*svårkörd i den meningen att den inte lämpar sig som moped eller lätt-cm eller som "jag-har-aldrig-kört-1-mil-på-hoj-men-tänkte-testa-för-första-gången"-hoj :hihi

lite kort briefing :)

Du behöver inte teori, men måste göra risk1 och risk2 innan man kan boka uppkörning.

Jag körde precis nu innan jag kom hem, med en tung på en körskola. Jag hade a1 innan och kan säga att det är lite skillnad från lätt såklart, men endast i att det väger mer stillastående. Och är lite trixxigare att köra teknikbanorna. Men annars är det skillnad såklart på power och ungefär samma körställning. men det beror ju på vad för mc du övningskör med såklart.

vad risk2 är har jag fattat det som en utbildning där det ingår olika moment där man ska väja för saker/väglag i kurvor etc, så man får känna på att göra kraftiga kurvtagningar i dåligt väglag etc etc. Som halkbana för bil, men anpassat för oss med riktiga saker :tummenupp

Det var inte länge sen jag tog lappen. Dessförinnan hade jag kört en 150 kubikars brukshoj. När jag satte mig på körskolans MotoGuzzi Breva 750 fick jag surt konstatera att mina tidigare erfarenheter inte var så värst mycket till hjälp. Det är försig skillnad på 5 års resp 1 månads erfarenhet. Men du lär ändå behöva vänja dig vid bromsning & manövrering av en tung hoj. Skaffa en som är så lättkörd som möjligt, och samtidigt godkänd för uppkörning, om du nu tänkt öva och köra upp på egen hoj.

Håller med Pledians ovan.
Det är ganska stor skillnad på en tung hoj och en 125a. Beror förstås ganska mycket på hojtypen. En motard tycker jag t.ex. ligger närmare 125an än vad den typiska radfyran gör (har iofs inte kört överdrivet många). Nu vet jag inte om du ska köra med egen hoj eller om du lånar av körskolan men körskolehojarna brukar vara ganska åbäkiga pjäser som man får ta i ordentligt för att bryta ner i svängar medan en 125a nästan styr sig själv i jämförelse.

Aa som sagt beror det ju på vad för mc man har. Den jag övar på är en bmw f650 gs tror jag det är. riktigt grym mc för att lära sig, går grymt och man sitter som en gud. :tummenupp

Du kommer inte ha några större problem med att "sadla om" men jag säger inte att det är super lätt, det krävs allt lite träning också, men det beror mest på att du har något tyngre att flytta runt på, jag personligen tycker dock man får bättre balans på en tung MC. Du behöver nog bara några lektioner på en körskola så kommer det lösa sig.

Hejsan.

Tackar för alla svar. Känns rätt bra detta :tuttar

Det jag kört med i 5 år nu är en Aprilia RS 125. Det är väl ändå en av de mest "motorcykel-aktiga" i 125-klassen, och tanken är att byta till en R-sexa. Så jag hoppas det ska gå bra.

Har nog fått svaren jag ville ha på allt utom ett, nämligen hur det är med Risk2:an. Någon nämnde att det är "typ" halkbana för hoj. Jag tror inte att det är nått halt underlag, men iom att jag läste på transportstyrelsen att det är noga krav på att man har riktiga skyddskläder och hjälm som det inte finns några skavanker på.

Då undrar man ju, är det nån större risk att man ska ramla o slå sig eller? Isåfall ska de bannemig betala mina kläder som går sönder!!! :va

Har skickat efter blanketter till att få tillstånd att övningsköra. Och en sak slog mig. Det är bara en blankett man ska fylla i.... Idag får man deklarationer via internet, fakturor o.s.v. Men blanketten man ska fylla i måste man få via snigelpost.. :huvet

jaja jag är på gott humör iallafall :D

Hejsan.

Tackar för alla svar. Känns rätt bra detta :tuttar

Det jag kört med i 5 år nu är en Aprilia RS 125. Det är väl ändå en av de mest "motorcykel-aktiga" i 125-klassen, och tanken är att byta till en R-sexa. Så jag hoppas det ska gå bra.

Har nog fått svaren jag ville ha på allt utom ett, nämligen hur det är med Risk2:an. Någon nämnde att det är "typ" halkbana för hoj. Jag tror inte att det är nått halt underlag, men iom att jag läste på transportstyrelsen att det är noga krav på att man har riktiga skyddskläder och hjälm som det inte finns några skavanker på.

Då undrar man ju, är det nån större risk att man ska ramla o slå sig eller? Isåfall ska de bannemig betala mina kläder som går sönder!!! :va

Har skickat efter blanketter till att få tillstånd att övningsköra. Och en sak slog mig. Det är bara en blankett man ska fylla i.... Idag får man deklarationer via internet, fakturor o.s.v. Men blanketten man ska fylla i måste man få via snigelpost.. :huvet

jaja jag är på gott humör iallafall :D

Nej. du måste inte få blanketten via snigelpost. Du kan antingen åka och hämta den på närmaste uppkörningskontor. Körskolorna har antagligen också. Sen finns dom att ladda ner och skriva ut också. På körkortsportalen skulle jag tro att dom ligger. Alternativt på transportstyrelsens webbplats.

Halvt OT:

Först kan jag ju visserligen påpeka att jag knappt kört någon sporthoj whatsoever, än mindre en 1000 cc (kört en Yamaha FZR på 600 cc i 2-3 mil blandad körning).

Men, hur smarta verkar Vägverket m.m. när dom anser att en R6'a inte är en tung hoj? Visst, en R6'a är lite mindre och smidigare än en R1'a, men att försöka argumentera för att det inte skulle vara en tung/"svårkörd"* hoj är ju ett skämt.
Speciellt när samma organisation(!?) i verkligheten bedömer hojen som tung mc...
har du inte A-körkort, då är den inte tung, har du A-körkort, då är den tung... :va

*svårkörd i den meningen att den inte lämpar sig som moped eller lätt-cm eller som "jag-har-aldrig-kört-1-mil-på-hoj-men-tänkte-testa-för-första-gången"-hoj :hihi

Jag tror att det har att göra med vikt också. Istället för att lägga ett minimikrav där man kräver en viss effekt och motorstorlek samt en viss vikt så lägger man en gräns där man bara kräver en viss motorstorlek och en viss effekt.

Nu är ju inte skillnaden mellan en 600 och en 750 direkt stor men hojar som är 700cc och uppåt är ju nästan alltid ganska tunga.

Hade man lagt gränsen bara på 35 kW hade man ju kunnat komma och köra upp på en vässad 250 och det är ju inte riktigt samma sak som en 750. Man vill helt enkelt säkerställa att dom som släpps ut på gatan har visat att dom kan framföra en relativt motorstark hoj på 200+ kilo.

Personligen kan jag dock tycka att det hade varit bättre att säga en minimieffekt och en minimivikt för att ta kortet. Eller åtminstone harmonisera så att en hoj antingen är A begränsad eller A obegränsad vare sig det är frågan om uppkörning eller man redan har körkort.
Det blri ju som du skriver lite konstigt när det finns ett antal hojar som man måste ha obegränsat för att få köra men som man inte kan använda för att köra upp för begränsat.

Last edited:
Har nog fått svaren jag ville ha på allt utom ett, nämligen hur det är med Risk2:an

Som sagt, risk2an är maövrering i svårare för hållanden typ, man kommer få köra i hyffsat hög fart in i en skarp kurva och sedan behöva väja för ett hinder, samt testa på olika vägförhållanden tror jag. jag har min risk2a inbokad om ungefär 2 veckor så då kan jag svara exaktare :) För det jag nu har skrivita har körskole-läraren beskrivit för mig. Här går vi från klarhet till klarhet va?

ps. jag har sjäv gått från en rs 125 till en r6a, testade rsexxan idag på en liten småväg bara för att, och kan säga att det är förvånansvärt likt en rs 125'a. Jag trodde steget var större, men det lär det bli när man får gasa lite mer än 25 km/h kan jag tänka mig :tuttar (jag syftade mest på att man sitter ju nästan på samma sätt som en rs så, det är mest stillastående man märker av att den är större)

Lycka till ! :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...