Subwoofer

Jag har också en B&W sub (fast större modell :tuttar ) och är också helnöjd. Jag har köpt allt på Hifi-klubben för att de ger bra råd. Att tänka på är också att högtalare i samma serie är designade för att komplettera varandra. Blandar man märken så kan klangbilden bli märklig trots att varje enskilt element är ok.
De hade en större oxå som vi provade men jag hörde absolut ingen skillnad. Troligen blir det bara skillnad när man drar på riktigt mycket bas, och så mycket bas är jag inte ute efter.

De hade en större oxå som vi provade men jag hörde absolut ingen skillnad. Troligen blir det bara skillnad när man drar på riktigt mycket bas, och så mycket bas är jag inte ute efter.

Vet du hur du placerar ut subben för att få optimalt ljud?
O sedan så får du fasen lägga ut lite kort!:tummenupp

Vet du hur du placerar ut subben för att få optimalt ljud?
O sedan så får du fasen lägga ut lite kort!:tummenupp
Kort på vadå? Så du kan wunka dig till sömns? Nej tack. Vill inte ha det på näthinnan :D

Subben står i ena hörnet bredvid min högra högtalare. Så det blir liksom lite "eko" spridning av väggarna bakom mot mig där jag sitter i soffan. Rumment är ett stort rektangulärt vardagsrum.

Kort på vadå? Så du kan wunka dig till sömns? Nej tack. Vill inte ha det på näthinnan :D

Subben står i ena hörnet bredvid min högra högtalare. Så det blir liksom lite "eko" spridning av väggarna bakom mot mig där jag sitter i soffan. Rumment är ett stort rektangulärt vardagsrum.
Haha nej håller ej på med sådant!
Ville se hur det såg ut bara=)
Gör så hör det e lite kravlande på alla fyra, men funkar rätt bra speciellt med betong!
Fast o andra sidan så har man det så brukar betongen korrigera ressonans osv.

Men ett bra tipps e dumpa basen där du sitter o spelar, kikar på tvn (antagligen i soffan)!
Ha endast på suben o gå runt o lyssna i hörn osv där du har mest bas!
Samt där du tycker den passar på platts.
Placera sedan subben där!
Kolla sedan efter vart resonansen slår mest borde beroende på material hinder i vägen osv vara i krokarna där du ville ha basen i soffan dvs.
Brukar funka i 90% utav fallen istället bara för att man ställer den där den skall stå.
Ett litet tipps o prova på.
För att dämpa ljudet till grannarna sätt på spikes alt häng upp den i wirar.

Wunkar gör jag bara till grejer som låter som en dumperts river lägenheten på normal volym:D

Haha nej håller ej på med sådant!
Ville se hur det såg ut bara=)
Gör så hör det e lite kravlande på alla fyra, men funkar rätt bra speciellt med betong!
Fast o andra sidan så har man det så brukar betongen korrigera ressonans osv.

Men ett bra tipps e dumpa basen där du sitter o spelar, kikar på tvn (antagligen i soffan)!
Ha endast på suben o gå runt o lyssna i hörn osv där du har mest bas!
Samt där du tycker den passar på platts.
Placera sedan subben där!
Kolla sedan efter vart resonansen slår mest borde beroende på material hinder i vägen osv vara i krokarna där du ville ha basen i soffan dvs.
Brukar funka i 90% utav fallen istället bara för att man ställer den där den skall stå.
Ett litet tipps o prova på.
För att dämpa ljudet till grannarna sätt på spikes alt häng upp den i wirar.

Wunkar gör jag bara till grejer som låter som en dumperts river lägenheten på normal volym:D

Velodyne SPL-1200R så slipper man flytta runt basen, sitt fint håll i micken sen är det bara att åka :yoparty

Velodyne SPL-1200R så slipper man flytta runt basen, sitt fint håll i micken sen är det bara att åka :yoparty

Fusk!
Inga mickar isf går jag ut i garaget!
Där finns grejjer...
Men har man pengar o ödsla på mickar så ja o en som tänker åt en...

Nej man skall tänka själv...(lyssna) det e the shit!
Om någon vill ha fina ritningar på en CV 18" som skall monteras i förslagsvis en öppen spis från källarn så finns ritningar!
Hade tråkigt!
Finns en kille som provat dock....
Galet.
Kan få ut de sista 2 behövande HZ i min konstruktion!
Mycket glädje 9plattor 32mm mdf kan vara bra o ha.

Last edited:
Det följde med ett par puckar i gummi, vilket jag använde.

Det följde även med spikar, men jag är rädd att dessa är lite för hårda mot golvet. De är ju rätt vassa.

Subben står inte mot grannen utan mot sovrummets vägg. Så det blir iaf lite "gap", och i med att det är betong så ska inte basen gå igenom allt för mycket.

Grannen ska dock inte klaga för mycket, han kör själv på sin egen fetingsub som han har till datorn... vi sitter vägg i vägg. Speciellt på förfester är han lite irriterande... lol :lol

Nja, jag håller inte riktigt med - till musik är det bättre med ett par bra frontar, en sub kladdar oftast till det, hur bra den än är, hittar man en som fungerar bra så är den oftast lite tam på de lägre frekvenserna, och/eller trycket (om vi pratar vettiga pengar, det finns alltid balla prylar som klarar allt).

Men till film är subben viktig..

:)

/J

Fast jag vet inte vad du läste riktigt :va Jag har små fina högtalare i hembion och där krävs en sub. Har 2st mycket kompetenta subbar men numera kör jag bara 1 av estetiska skäl även om 2 lät riktigt bra i min konfiguration.
När vi talar 2-kanal, vilket vi gör om vi snackar musik, så kör jag inte med sånt fusk. Ren och skär musik ur 2st högtalare och en fin stärkare, det är allt som krävs.
Men som sagt, jag kanske skrev något annat mellan raderna som jag missade :rolleyes:

Swedie, jag kör min sub ståendes på spikar men 50-öringar under varje. Det lät bättre och skorrade mindre på detta viset och under varje 50-öring har jag en bit kludd. Testa detta.

Det följde med ett par puckar i gummi, vilket jag använde.

Det följde även med spikar, men jag är rädd att dessa är lite för hårda mot golvet. De är ju rätt vassa.

Subben står inte mot grannen utan mot sovrummets vägg. Så det blir iaf lite "gap", och i med att det är betong så ska inte basen gå igenom allt för mycket.

Grannen ska dock inte klaga för mycket, han kör själv på sin egen fetingsub som han har till datorn... vi sitter vägg i vägg. Speciellt på förfester är han lite irriterande... lol :lol

Du trodde aldrig du skulle behöva förklara att gummit skulle vara i marken...Vilket jag torde veta men e kass på!
Spikarna skall vila ot gummit:pannkyss
Nu e jag snäll dummer:mad:

Du trodde aldrig du skulle behöva förklara att gummit skulle vara i marken...Vilket jag torde veta men e kass på!
Spikarna skall vila ot gummit:pannkyss
Nu e jag snäll dummer:mad:
eh va? Nu har du nog fel ändå... Det var antingen eller. Både var som en skruv, fast med en tipp av antingen gummi (halv boll) eller spik. De går inte bara ihop.

Fusk!
Inga mickar isf går jag ut i garaget!
Där finns grejjer...
Men har man pengar o ödsla på mickar så ja o en som tänker åt en...

Nej man skall tänka själv...(lyssna) det e the shit!
Om någon vill ha fina ritningar på en CV 18" som skall monteras i förslagsvis en öppen spis från källarn så finns ritningar!
Hade tråkigt!
Finns en kille som provat dock....
Galet.
Kan få ut de sista 2 behövande HZ i min konstruktion!
Mycket glädje 9plattor 32mm mdf kan vara bra o ha.

Jao jag gick på försäljarsnack där lite, sen så är det skönt att kunna ställa den precis där man vill faktiskt.

Jao jag gick på försäljarsnack där lite, sen så är det skönt att kunna ställa den precis där man vill faktiskt.

Ja o en maskin e ju bättre än ett riktigt öra....
Du kommer o köra på midlanda iår igen jag skall visa förra året var det metanolbil i år hornkonstruktioner:tungan

eh va? Nu har du nog fel ändå... Det var antingen eller. Både var som en skruv, fast med en tipp av antingen gummi (halv boll) eller spik. De går inte bara ihop.

Spik i låda basplattan i botten...
Skall jag skicka 4st swedie spikes med bottnar åt dig?
Vilken gäng?
bottnarna levereras eller spikarna om du vill likt mina men då börjar det kosta flis!
E du snäll o pyntar en 1500kr kan du få få fundera på hul kabeln 1700kr dm olödd jag löder för ett par fram o bakdäck=) Lätt beggade!
Men om du pmar snällt så finns mycket bakom denna tallanglösa moppe farare!

Fast jag vet inte vad du läste riktigt :va Jag har små fina högtalare i hembion och där krävs en sub. Har 2st mycket kompetenta subbar men numera kör jag bara 1 av estetiska skäl även om 2 lät riktigt bra i min konfiguration.
När vi talar 2-kanal, vilket vi gör om vi snackar musik, så kör jag inte med sånt fusk. Ren och skär musik ur 2st högtalare och en fin stärkare, det är allt som krävs.
Men som sagt, jag kanske skrev något annat mellan raderna som jag missade :rolleyes:

"Yamaha gör bra subbar för "svensson"-audiofilen. De är nog de mest prisvärda som går att köpa i flertalet butiker. Den här är prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123855
Ska du ha riktiga grejjer så finns ju Sunfire, Velodyne eller Earthquake.

Men som sagt, vad har du för uppsättning just nu? Ett par bra frontar kräver ingen sub men det är aldrig fel att komplettera med en sub om man har valt klenare högtalare tex. Jag har rätt små högtalare av olika skäl och har en sub, hade två tidigare.

Och vill du ha riktig baskänsla så ska du koppla in en "buttkicker", det gör enorm skillnad om det är bas du är ute efter! Och det fina med det hela är att den låter inget heller, avger endast vibrationer. Har en sådan och var tveksam från början men blev grymt överraskad."

Jag svarade på "ett par bra frontar kräver ingen sub", vad jag kan se så specas det inte välljud, tvåkanal och skimrande rörsteg inte, således - njä, håller inte med. :D

Fin-stereo - nej till sub, fram för ett par fina monitorer.

Hembiofläsksvulst - mata på ba'!

Något åt det hållet är min åsikt. :)

/J

Och vill du ha riktig baskänsla så ska du koppla in en "buttkicker",

/J

Har jag fattat det rätt är väl en buttkicker ett grymt fiffigt alternativ för de som vill se på hemmabion men har oturen att bo i lyhörda lägenheter med tjuriga grannar....

Spik i låda basplattan i botten...
Skall jag skicka 4st swedie spikes med bottnar åt dig?
Vilken gäng?
bottnarna levereras eller spikarna om du vill likt mina men då börjar det kosta flis!
E du snäll o pyntar en 1500kr kan du få få fundera på hul kabeln 1700kr dm olödd jag löder för ett par fram o bakdäck=) Lätt beggade!
Men om du pmar snällt så finns mycket bakom denna tallanglösa moppe farare!

Haha inte skriva i mörkt rum o trycka enter:tummenupp

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing