Subwoofer

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena! Vet inte om ni sett trådar tidigare, men jag har haft problem med fisigt ljud ut ur de stora högatalarna jag har med dubbla 10or. Åkte för att köpa en Subwoofer för att få ut mer bas, vilket jag tyckte då var det värsta med det hela. Jag fick öka volymen väldigt mycket för att få ut någon bas över huvud taget.

Åkte till Media Markt i Nacka och snackade med en faktiskt skön och kunnig kille. Vi höll på i säkert 1.5h timma och snacka ljud och testade flera olika ljudanläggningar. Vi kom fram till att det troligen var förstärkaren det var mest fel på.

De hade den förstärkaren jag har just nu (bara liten nummerserieskillnad), och vi provade denna med ett par högtalare av liknande karraktär jag har hemma. Ljudet lät precis likadant och fisigt.

Vi testade då en "lite dyrare" förstärkare på 10 lök från Harmon/Kardon. Det var som att lyssna på en helt annan låt. För vi spelade samma låt hela tiden. Helt sjukt att ljudbilden kan ändras så markant. Intron till låten var så jag knappt kände igen låten vid byte mellan förstärkarna (men ändå samma högtalare).

Så jag köpte en lite billigare variant av denna 10kkr förstärkaren, samma märke, samma serie fast en siffra lägre (vet ej skillnaden). Vi testade såklart denna på plats och den lät precis likadant. Den har 7.1, massa inställningar och en sjuk mängd in och utportar.

Nu dock, kommer hem... ljudet lät "sådär", inser att förstärkaren är förinställd på 7.1. Lyckas ändra till 2 kanalig Stereo efter mycket om och men (kopplade in VGA-kabel så jag ser på TVn vad jag gör) och då kommer ljudet fram vettigt och det finns bas, men inte tillräckligt ändå även fast det är "OK".

Det behövs en Subwoofer inser jag.

Dock är jag väldigt imponerad på ljudet som kommer ut ur mina gamla högtalare. Sitter och spelar spel på PS3an och det är verkligen skillnad nu. Det är ungefär som att titta på en nerladdad film med dassig bild, och som att gå över till Blueray. Det är som att se en ny film! Så mycket mer att se i bilden!

Så, efter mycket text kommer frågan jag vill ha hjälp med :)

Vad tycker ni att jag ska skaffa för subwoofer? Finns det begagnade? Jag har sökt blocket och det är väldigt tomt där på subbar. Det mesta är skräp eller överpris.

Jag vill ha en subwoofer som klarar både låg och högt, alltså rappt och det ska även klara spela fint. Så både film och musik. Ska ha inställning för hz-fördelning och "nivå".

Priset får vara "runt" 5000, helst inte mer. Fast jag får dock inse att det kanske måste kosta mer för att få ut vad jag vill ha.

Erfarenheter? Ljudexperter? Visa er! Tack!

5000:- får du inte mycket kräm för, fan du får väl köpa lite billigare sportbil & lägga några lök extra på en Cerwin Wega eller så.....
Gjorde själv misstaget att köpa en crappig subba....

Nja...CW är väl amerikanskt, svulstigt, men taskigt med finess...
5 lock är inga problem att få tag i en sub som ser till att man får flytta omgående (hittade en SW1500 i Sthlm på blocket, begärt pris är just 5...).

Min spelar i ett trähus, i ett vardagsrum på ~28 kvadrat, och det är tryck så det är på gränsen till olidligt om man vill det, djupt når den med. :)

Vettiga alternativ hittar man hos AudioPro som varit duktiga på subbar länge. :)

/J

Yamaha gör bra subbar för "svensson"-audiofilen. De är nog de mest prisvärda som går att köpa i flertalet butiker. Den här är prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=123855
Ska du ha riktiga grejjer så finns ju Sunfire, Velodyne eller Earthquake.

Men som sagt, vad har du för uppsättning just nu? Ett par bra frontar kräver ingen sub men det är aldrig fel att komplettera med en sub om man har valt klenare högtalare tex. Jag har rätt små högtalare av olika skäl och har en sub, hade två tidigare.

Och vill du ha riktig baskänsla så ska du koppla in en "buttkicker", det gör enorm skillnad om det är bas du är ute efter! Och det fina med det hela är att den låter inget heller, avger endast vibrationer. Har en sådan och var tveksam från början men blev grymt överraskad.

Ingen av dessa ni länkar till visar någon butik som bär dessa. Vem kan jag åka till för att hitta dessa subbar hos? Stockholm...

Men som sagt, vad har du för uppsättning just nu? Ett par bra frontar kräver ingen sub men det är aldrig fel att komplettera med en sub om man har valt klenare högtalare tex. Jag har rätt små högtalare av olika skäl och har en sub, hade två tidigare.

Nja, jag håller inte riktigt med - till musik är det bättre med ett par bra frontar, en sub kladdar oftast till det, hur bra den än är, hittar man en som fungerar bra så är den oftast lite tam på de lägre frekvenserna, och/eller trycket (om vi pratar vettiga pengar, det finns alltid balla prylar som klarar allt).

Men till film är subben viktig..

:)

/J

Den här har jag hemma.http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/subbas/bw_asw610_subbas_svart_ask.htm

Och till en lägenhet på 50kvm är den på tok för stor.
Kör på ca 10% för att inte basen ska ta över hela ljudbilden.

Skulle tro att deras mindre variant skulle duga utmärkt. Och den kostar 5000kr
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/subbas/bw_asw608_subbas_svart_ask.htm

Och vad gäller cervin vega som dom också säljer så passar dom bra för 18 åringar och nattklubbar. Där ljudtryck är viktigare än ljudkvalitet.

Sen får man köpa en jävligt dyr 7.1 - förstärkare om du vill få samma ös som från en skaplig stereoförstärkare.

Nja, jag håller inte riktigt med - till musik är det bättre med ett par bra frontar, en sub kladdar oftast till det, hur bra den än är, hittar man en som fungerar bra så är den oftast lite tam på de lägre frekvenserna, och/eller trycket (om vi pratar vettiga pengar, det finns alltid balla prylar som klarar allt).

Men till film är subben viktig..

:)

/J
Förstärkaren jag har kan justera detta automatiskt. Så om man aktiverar sub, så drar den ner basen för de andra högtalarna och förstärker "klanget" ur frontarna. Märkte det när jag fipplade med inställningarna. Så jag vet att förstären i sig kommer göra jobbet väl så snart jag får dit en sub i rummet oxå.

Det är mestadels till film det här gäller förresten. :)

Den här har jag hemma.http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/subbas/bw_asw610_subbas_svart_ask.htm

Och till en lägenhet på 50kvm är den på tok för stor.
Kör på ca 10% för att inte basen ska ta över hela ljudbilden.

Skulle tro att deras mindre variant skulle duga utmärkt. Och den kostar 5000kr
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/subbas/bw_asw608_subbas_svart_ask.htm

Och vad gäller cervin vega som dom också säljer så passar dom bra för 18 åringar och nattklubbar. Där ljudtryck är viktigare än ljudkvalitet.

Sen får man köpa en jävligt dyr 7.1 - förstärkare om du vill få samma ös som från en skaplig stereoförstärkare.
Tack, får hoppas denna förstärkare är en vettig 7.1-förstärkare. Det verkar så! Den väger som ett jäkla AS oxå... lyfte ur den förra förstärkaren och den vägde typ ingenting i jämförelse. Så komponenterna verkar iaf mycket mer tillgatna i Harman/Kardon-förstärkaren.

Ska se om jag kan pallra förbi Hifi-klubben senare idag.

Last edited:
Förstärkaren jag har kan justera detta automatiskt. Så om man aktiverar sub, så drar den ner basen för de andra högtalarna och förstärker "klanget" ur frontarna. Märkte det när jag fipplade med inställningarna. Så jag vet att förstären i sig kommer göra jobbet väl så snart jag får dit en sub i rummet oxå.

Det är mestadels till film det här gäller förresten. :)

Tack, får hoppas denna förstärkare är en vettig 7.1-förstärkare. Det verkar så! Den väger som ett jäkla AS oxå... lyfte ur den förra förstärkaren och den vägde typ ingenting i jämförelse. Så komponenterna verkar iaf mycket mer tillgatna i Harman/Kardon-förstärkaren.

Ska se om jag kan pallra förbi Hifi-klubben senare idag.

Jag kör 6.1 försärkare från Denon. Filmen e det viktiga för mig med.
Men fick testa en NAD stereoförstärkare för 5-6.000kr när min egna va på lagning. (alltså något billigare än min egna förstärkare).
Och satan vilken skilnad det var i ljudtryck.

Jag köpte precis en ny Audio-Pro när min gamla gav upp för julhelgen. Det låter kanon och räcker gott för mig (har Dynaudio som frontar). Jag gick faktiskt ned från 12" och 400W förstärkareffekt till 10" och 200W vilket räcker för mig och ger "snärtigare" bas.

Så vad jag brukar tänka på:
- Nedre frekvens 30-35Hz ger muller i tillräcklig omfattning.
- Ställbar delningsfrekvens uppåt (ofta 50-100Hz) för att matcha mot fronthögtalarna.
- 10" ger generellt lite mer punch om än ljudvolymen inte ligger på max.

Jag tror On-off saluför både Audio-Pro och Yamaha. Eskilsson hänvisade till Hifi-klubben med ett brett sortiment. Jag tror att bägge dessa finns i Hufvudstaden:) .

Lycka till!

Jag är dålig på att vänta... :D

Tog lunchen till att åka till Hifi-klubben i Kungens Kurva. Fick dras med en lite trött säljare, men vi testade lite fram och tillbaka och jag hörde då ingen skillnad mellan en liten och en jättesubwoofer för några tusen fler.

Så det blev en B&W ASW608. Den hade väldigt fin och jäm bas. Ska koppla in den senare.

Gick på 5500 typ inkl 3m sub-kabel.

Tack för hjälpen alla!

Har installerat nu! Mycket härligt att ÄNTLIGEN ha riktigt bra bas. Försökt o tuna så grannen inte blir allt för störd (bor ju i radhus, dock med iaf betongvägg emellan).

Låter stereon stå och spela nu. Alla högtalare har ju en inkörningsperiod.

Jag har också en B&W sub (fast större modell :tuttar ) och är också helnöjd. Jag har köpt allt på Hifi-klubben för att de ger bra råd. Att tänka på är också att högtalare i samma serie är designade för att komplettera varandra. Blandar man märken så kan klangbilden bli märklig trots att varje enskilt element är ok.

Som tack för hjälpen får du släppa förbi mig på sista varvet på samtliga tävlingar i sommar :tummenupp

Tack på förhand :D

Är tvungen :D :

"Dä finns inga genväger till de perfekta ljude´dårå, men de här startpakete´Ä ett steg i rätt rikting"! Dennis brunby´s HI-FI i Eslöv![YOUTUBE-ID]clHfc-WsM_g[/YOUTUBE-ID]

Jag har ett par audiopro 1"x 6,5" ombyggda hemma de levererar redigt bra!
2vägs med en 8"sub som ligger utan filter fast utan förskjutningar!
Lyckades riktigt bra!
På toppen så lade jag en kon som sprider ut diskanten i 360 grader vilket inte gör de så kännsliga för just vart du sitter.
Men kräver mer utav diskanten som sådant!
Ja just ja inte ett element från orginal e kvar de gav jag till katten!
Men orginal hade nog fungerat de med!
Diskan visaton.
6,5" vete fan tror det e peerless
8" zachry någon gammal serie runt 900kr elementet

När inte det räcker så har jag en 12" med 750w monoblock.
DLS X12 samt ett pa steg som är aktivt delat.

Jag har gipsvägg!
Bra att det lät bra inte så farligt dyrt heller!
Jag har signal kabel som skräpar om du vill lägga ut mer pengar=)
VanDenHul:tummenupp

Bifogat

• CIMG1123.JPG
    CIMG1123.JPG
    151.6 KB · Visningar: 47
  • CIMG1124.JPG
    CIMG1124.JPG
    194.7 KB · Visningar: 43
Som tack för hjälpen får du släppa förbi mig på sista varvet på samtliga tävlingar i sommar :tummenupp

Tack på förhand :D
haha.. viiisst. Förresten jag upptäckte en sak till min fördel. Utöver att jag är lönnfet o ful, att jag hade fjädringen felinställd på hojen. Eller ja, jag hade helt fel fjädring på hojen. Hade en 100kg och det gav mig noll feedback från bakdäcket, så jag vågade därav inte kräma ut ur kurvorna ordentligt. Satte tillbaka 95kg fjädern och fick den lätt inställd av Haaland och det var som att jag satt på en helt annan hoj!! Sänkte mig direkt 1 sek på Mantorp bara för att jag kände vart arslet var någonstans under första gaspådraget (så man vågar fortsätta hålla gasen öppen).

Så vad jag menar, INTE EN CHANS! :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...