Styvare fjädrar i framgaffeln

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Någon som har testat att byta ut originalfjädrarna mot styvare? Tyckte framgaffeln va lite för mjuk på min 660 när jag gjorde stoppies så jag funderar på att be dom byta fjädrar innan leveransen om jag beställer en -04. Är det någon som har gjort det o vet om det blev bättre?
Väger drygt 95kg så det blir lite för mycket för originalfjädringen när man bromsar upp den, gick mer eller mindre helt i botten...

MackeNo1 skrev:
Någon som har testat att byta ut originalfjädrarna mot styvare? Tyckte framgaffeln va lite för mjuk på min 660 när jag gjorde stoppies så jag funderar på att be dom byta fjädrar innan leveransen om jag beställer en -04. Är det någon som har gjort det o vet om det blev bättre?
Väger drygt 95kg så det blir lite för mycket för originalfjädringen när man bromsar upp den, gick mer eller mindre helt i botten...

Macke, jag väger mer än dig och har inga problem med orginalfjädrarna. :confused: kollade du så att justerskruvarna stod rätt på din nån gång? På min stod kompressionsskruvarna helt galet, fullt inskruvad på ena benet och tvärtom på det andra. Sånt är inte bra....

Ebbe !

Vad tusan gör man åt en hopplös offroadfjädring på exv XR då?
Får ju lätt lustig chassigeometrik när böjarna tas med 30cm komprimerad framfjädring..

Re: Ebbe !

Per skrev:
Vad tusan gör man åt en hopplös offroadfjädring på exv XR då?
Får ju lätt lustig chassigeometrik när böjarna tas med 30cm komprimerad framfjädring..

Jag åkte med min XR, mer eller mindre standard utan några större problem. Visst, den är mjuk som fan, men det går. Annars är det bara att köpa nya styvare fjädrar så blir det bättre.

Re: Re: Ebbe !

Ebbe skrev:
Jag åkte med min XR, mer eller mindre standard utan några större problem. Visst, den är mjuk som fan, men det går. Annars är det bara att köpa nya styvare fjädrar så blir det bättre.

Allt går, men som Per skriver så känns det lite halvlustigt. Särskilt på rätt knixiga banor som ex. Rörken då man bromsar hårt och nästan svänger samtidigt.

MackeNo1 skrev:

Det kanske skulle vara aktuellt för dig att stoppa i lite hårdare fjädrar, med tanke på att KTM utrustar sina hojar med fjädrar för åkare mellan 70-80 kg.

Ett annat tips kan vara att köpa EMX kompressionsventiler.
Men dom har du full justerbarhet av gaffeln från "utsidan" dvs du slipper plocka isär gaffeln och fixa till shimsstack m.m.

Det enda du behöver är en skruvmejsel för att justera högfartskomp, mellanfarts komp, lågfartskomp, samt följsamhet.

Kolla på: www.emx.se för mer info.

Fick tag på ett par beggade själv men har inte hunnit montera dom, kan återkomma med en utvärdering senare!

/

M

Last edited:
Att justera hjälper inte om den är FÖR mjuk.
Byt olja i gaffeln till att börja med istället för dyra fjädrar.

Allt é ju relativt, jag jämför ju framgaffeln mot dom som jag haft tidigare d v s sporthojar. Åkte du (Ebbe) XR med originalfjädring innan så kan jag tänka mig att du inte tyckte KTM:en va så mjuk... Men faktum kvarstår, när jag gjorde stoppies så va framgaffeln nästan helt i botten. Det va inget jag märkte av när jag körde, då tyckte jag bara gaffeln va lite mjuk men man vande sig ganska fort. Men när jag såg bilder på mina stoppies så såg man ju att den va helt ihoptryckt. Har jämfört med bilder på andra som gör stoppies och dom brukar inte alls tryckas ihop lika mycket.
Dessutom har jag för mig att det står i nån av böckerna man får till att fjädrarna i framgaffeln är gjorda för personer upp till ungefär 90kg och om man väger mer så finns det styvare fjädrar som tillbehör.

Ska slänga upp en bild där det syns hur pass komprimerad framgaffeln är.

Va fan jag ligger ju typ i din viktklass och jag var klåfingrig och va å pillade på dämpjusteringarna... fan gaffeln fjädrade ingenting när jag hade pillat klart... nästan stumm...fick ställa tillbaka till orginal då funkade det bra igen.

MackeNo1 skrev:
Allt é ju relativt, jag jämför ju framgaffeln mot dom som jag haft tidigare d v s sporthojar. Åkte du (Ebbe) XR med originalfjädring innan så kan jag tänka mig att du inte tyckte KTM:en va så mjuk... Men faktum kvarstår, när jag gjorde stoppies så va framgaffeln nästan helt i botten. Det va inget jag märkte av när jag körde, då tyckte jag bara gaffeln va lite mjuk men man vande sig ganska fort. Men när jag såg bilder på mina stoppies så såg man ju att den va helt ihoptryckt. Har jämfört med bilder på andra som gör stoppies och dom brukar inte alls tryckas ihop lika mycket.
Dessutom har jag för mig att det står i nån av böckerna man får till att fjädrarna i framgaffeln är gjorda för personer upp till ungefär 90kg och om man väger mer så finns det styvare fjädrar som tillbehör.

Ska slänga upp en bild där det syns hur pass komprimerad framgaffeln är.

Jaja, men kollade du inställningarna nån gång??

Japp, jag ställde in den så den blev så bra som möjligt. Fick den också att bli helt stum när jag ställde den på hårdaste och så gick det inte att köra den,men med styvare fjädrar borde den väll bli hårdare utan att bli helt stum? Fast jag kanske é helt ute o cyklar... Ska kolla vad det kostar med hårdare fjädrar iaf, é det inte så dyrt så ber jag dom byta vid 100 mila servicen. Då får vi svart på vitt om det gör nån skillnad :fakta

Suddig bild...

Bifogat

• stoppie1.jpg
    stoppie1.jpg
    131.4 KB · Visningar: 154
Satan vad stor den blev då :rodnar

Här är en till, lite mindre

Bifogat

• stoppie2 - mindre.jpg
    stoppie2 - mindre.jpg
    43.1 KB · Visningar: 156
En till suddig :rolleyes:

Bifogat

• stoppie3 - mindre.jpg
    stoppie3 - mindre.jpg
    33.5 KB · Visningar: 141
Bromsa upp den högre så gaffeln orkar returnera, då kommer det se/kännas mkt bättre :D

/Stefan

Jaa, precis, det där såg väl inte så ihopsjunket ut? Jag trodde framskärmen låg å slickade däcket eller någe när du beskrev hur soft den var.

Gör högre stoppisar så löser det sig :p (ojojoj, nu hyvar jag sten i glashus iaf)

420 skrev:
Bromsa upp den högre så gaffeln orkar returnera, då kommer det se/kännas mkt bättre :D

/Stefan

Jaja, vet att jag é kass på stoppies :rodnar Men det är precis när man börjar bromsa upp den som den sjunker ihop så j-a mycket, så att bromsa upp den högre löser nog inte problemet.
Ska beställa en i slutet av månaden så då ska jag höra vad hårdare fjädrar kostar... Nån som vet om framgafflarna på -04 är guldfärgade? :squid :notme

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back