Styva upp fjädring fram cx 500?

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Hallå!
Har precis köpt mig en Honda cx500 och ska bygga lite bobber/glidare.
Vill sänka framgaffeln (flytta upp benen i kronan) så mycket det går men problemet blir att det slår upp i kronan för nu är gaffeln väldigt mjuk, vet inte om den är så eller om fjädern är sliten?

Min fråga är om jag kan montera typ distanser för att göra fjädern hårde så inte skärmen slår upp i kronan vid ett gupp. Eller kan jag byta olja till en tjockare så den inte fjädrar lika lätt?

Väghållningen är Ingen prio då hojen knappast går fortare än 100. Men den får såklart inte bli okörbar.

Kom gärna med tips, är öppen för förslag..
//Fredrik
 
Hade en CX500E i mitten på 90-talet, iofs var vägde jag nog typ 65-70 kg på den tiden men kan inte minnas att gaffeln skulle ha varit mjuk ens vid hård körning. Så ja, jag tror din gaffel är trött. Börja med att serva den och fyll på med fräsh olja. Och se hur du upplever den därefter.
 
Båda mina bröder hade var sin CX 1980- Dom höll redan då på att labba med olika distanser och luftpåfyllning i gaffelbenen. Så.... ja, jag tror att vissa modeller var ganska klena redan från början.
Det bästa är att hitta riktiga fjädrar som stämmer ihop med hojens och förarens vikt.
Distanser gör gaffeln bara högre, men inte hårdare. Förvisso kan det blir lite b'ttre än innan, Men inte så bra som en riktig fjäder gör.
 
Tack för svar!
Jag funderar på att byta oljan.
Vad är det för olja? Kan jag göra dämpningen hårdare med annan olja? Vad för olja?
Kan någon beskriva enkelt hur jag går tillväga?
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top