Styrwobbel

biker.s

vulgar display of power
Gick med
27 Oct 2006
Hoj
Retta
har en r:1a från -99 utan styrdämpare och risken är väl rätt överhängande för att man förr eller senare råkar ut för detta otrevliga fenomen (har dock klarat mig än så länge) min fundering är hur fn. man reder ut det....hört teorier om att man kan "gasa" sig ur det hela....kan det va rätt väg att gå:confused:

Håll i och hoppas du inte kraschar. Ärligt, det är bästa lösningen. Jag har kraschat i flera typer av styrvobbel och inget jag gjort har varken till eller från.

Ja och nej.

Antingen gasar du eller så slutar du gasa.
Wooblet brukar komma när man har lite lite marktryck med framhjulet.
gasar man mera så släpper framhjulet från marken och wooblet slutar.
Men även om du slutar gasa så får du mera marktryck och wobblet slutar.

Men man vill ju inte slå av och ofta har man redan full gas när wooblet börjar.
Och på tävling vill man inte slå av för då blir man omkörd. Så då e det bara spjärna emot med händerna, hålla fullt och hoppas på det bästa. :tummenupp

Eller så köper du en styrdämpare. Dom tar inte bara bort woobel och hindrar en crash. Dom stabiliserar desutom upp hela hojjen när man kör, så att hojjen blir mycket bättre att köra och svänga med.

Även orginalstyrdämparen är värda att byta ut. Blir som en helt ny hojj.

Ett annat sätt är att knipa åt tanken med knäna, flytta blicken uppåt, spänn magen och bromsa med bakhjulet, håll inte för krampaktigt i styret för då ger du motstyrningar och hojen wobblar mer. Sett till de filmer på Youtube där hojen svänger kraftigt, så fort människan ramlat av stabiliseras hojen och går rakt. Man försöker helt enkelt hjälpa hojen gå rakt när man i själva verket ger den fler svängningar.

Eller så kan du lägga din tyngd på tanken och knipa igen med låren hårt och hoppas på att inte köra om kull!

Köp styrdämpare. Körde utan på min innan och de blev som natt och dag kan jag säga.

Sen är det inte heller så att det är något jättefarligt. Det är klart att man kan vurpa men det är inte så att man automatiskt vurpar. Själv hade jag mycket styrfladder på min hoj då jag körde med original styris. Har haft ett 20tal rätt grova fladder utan att vurpa. Så skulle du råka ut för det enstaka gåner så ska du nog ha lite otur om det går illa. Dock kan ju tilläggas att efter att ha bytt till en WP styris så blev det superstadigt.

Är styrdämpare modellspecifika eller köper man universal?

Ok..låter som åsikterna går i sär om hur man reder ut det hela, men bra att ha lite uppslag om det händer. Jag satsar nog mina stålar på en styrdämpare:tummenupp

jag fick wobbel på min 125a.. körde bara i runt 60.. var på en skit kass väg med massa gupp och skit, och det gick åt helvete :D blev sånnt wobbel att den kastade av mig och hojen gled en bit den också innan den stannade..

glad att jag har elektroniskt sådan på hojen, samtidigt hoppas man på att elektroniken inte spökar vid fel tillfälle :)

Jag har fått ordentliga styrvobbel några gånger efter nedslag från bakhjulet, oftast reder det ut sig men sist så hann jag bara tänka att det här går åt helvette, hann reflektera över att gasen var i botten när handlederna fladdrade från sida till sida av tanken. När jag släppte trycket från styret fick jag bort gasen och tillslut gick det över.

Att man ska gasa sig ur, eller låta den reda ut sig själv (beroende på vem man frågar) hade jag hört sen tidigare. Men det är inget man direkt har tid att prova på när det väl händer vad man ska göra, det blir vad det blir. I det här fallet gick det bra ändå.

Hade fullt sjå att hålla mig på hojen då jag körde stående wheelie med vänsterfoten på skjutspinnen. Det var min värsta upplevelse från i sommras, var på väg in mot en refug med lyktstolpar längs hela vägen.

Min näst värsta upplevelse var på väg hem från Deltaträffen i sommras, körde gixxer1000 då och drog en stående wheelie i en låång uppförsbacke. 2an till 3an ut - sätter ner den en bit över 200km/h iom kraftig sidvind i toppen av backen, hela hojen börjar vinkla till höger lite och även fast jag sätter ner med framhjulet rakt så börjar det vobbla till en hel del, även fast det satt styrdämpare. :(

Jag har styrvobbel på min vfr mellan 50-70km/h. Blir värre om jag har packlåda bakpå. Vad kan det bero på? Däcket är bytt och balanserat men till ingen hjälp.

Keith Code, CSS grundare säger ungefär: "Hojen i sig är stabil. Det är du som gör den instabil. Påverka den mindre - slappna av!" Det funkar bra för mig.

Har jag spända armar vid wheelielandning får jag wobbel oavsett däcksmärke/slitage/öhlins styrdämpare. Ser jag till att slappna av precis i nedslaget går den hur fint som helst. Nu när jag insett detta är det ännu mer påtagligt. Ibland är det svårt att landa avslappnat, tex vid vindpustar etc.

Det positiva är iaf att lösningen på ditt wobbelproblem är helt gratis och väldigt lite arbete krävs för att åtgärda det.

Fick ordentligt styrvobbel med min brors Daytona 675... slog mig i knät i ramen och fick ett blåmärke.

Det jag märkte att såfort jag slutade gasa så lugnade hojen ner sig... hojen vobblade lite till en början men jag la aldrig av med gasen (hade ett litet race med en Kawasaki Z1000) men till sist var man tvungen att släppa på gasen...

Tro fan killen på kawan trodde han åkte ifrån mig :huvet

Ok..låter som åsikterna går i sär om hur man reder ut det hela, men bra att ha lite uppslag om det händer. Jag satsar nog mina stålar på en styrdämpare:tummenupp

Jag har en Öhlins styrdämpare och den är bra och skulle inte vilja vara utan den.
Om du får vobbel så så säger jag släpp lite på gasen så du får lite tyngd på framhjulet, om du inte är bra på att åka på bakhjulet.

Hur mår lagren, framför allt i sving å gaffel?

Har inte kollat än, men har inte bytts på de 4000mil som hojen gått så inte otänkbart.

Släpper jag gasen och styret ökar vobblandet gradvis, är alltså inte samma typ av vobbel som vid wheelielandningar.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025