styrvobbel vid nedslag

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Idag var jag ute och körde på en crossbana och lyckades självklart med en rätt fin vurpa...
Satsar skapligt på ett hopp som jag hade hoppat i 30ggr tidigare, landar och framhjulet åker hit och dit och så ligger man där....
Vad gör jag för fel, är det jag som är allmänt kass eller är det nån inställning eller så som kan va fel?

Snowman89 skrev:
2538966 Idag var jag ute och körde på en crossbana och lyckades självklart med en rätt fin vurpa...
Satsar skapligt på ett hopp som jag hade hoppat i 30ggr tidigare, landar och framhjulet åker hit och dit och så ligger man där....
Vad gör jag för fel, är det jag som är allmänt kass eller är det nån inställning eller så som kan va fel?
nu e ju inte jag nån expert men ska man inte undvika att landa på framhjulet? :va

Snowman89 skrev:
2538966 Idag var jag ute och körde på en crossbana och lyckades självklart med en rätt fin vurpa...

Du kanske landar för mycket på framhjulet? Kanske inte ger gas när du kommit ned?

Offtopic:
En kompis landade lite snett efter platåhopp och lyckades kränga av bakhjulet i landningen:yoparty

Om framgaffen är dåligt inställd får man lätt styrfladder, men det kan ju även bero på lite skit bakom styret. Prova att öka kompet i gaffeln och se om det blir bättre. Förutsätter att gaffeln er servad regelbundet.
Att landa på framhjulet är ju inte det normala men det behöver inte vara fel att landa på framhjulet. Dagens framgafflar är så bra att dom klarar det ganska bra och om man måste bromsa för t.ex en kurva direkt efter landningen är det en fördel att landa på framhjulet först för att ge framhjulet lite mer tid att hinna stabilisera sig efter landningen.

Two stroke man skrev:
2539185 Om framgaffen är dåligt inställd får man lätt styrfladder, men det kan ju även bero på lite skit bakom styret. Prova att öka kompet i gaffeln och se om det blir bättre. Förutsätter att gaffeln er servad regelbundet.
Att landa på framhjulet är ju inte det normala men det behöver inte vara fel att landa på framhjulet. Dagens framgafflar är så bra att dom klarar det ganska bra och om man måste bromsa för t.ex en kurva direkt efter landningen är det en fördel att landa på framhjulet först för att ge framhjulet lite mer tid att hinna stabilisera sig efter landningen.
okej tack för svaret, jag landade på bakhjulet.
Får pilla lite på kompet, o sen e de ju dags o renovera gaffeln snart...
Kan ju vart så att man landade snett från början

Då när jag varit på Martin Dygds cross läger, har han lär ut hopp teknik så vill han att man ska få en fin båge i luften och landa med framhjulet först. Har även stått och studerat en kille som kör mx3 sm på min hemma bana, och han använder även den tekniken.

Snowman89 skrev:
2539627 okej tack för svaret, jag landade på bakhjulet.
Får pilla lite på kompet, o sen e de ju dags o renovera gaffeln snart...
Kan ju vart så att man landade snett från början

Nja, att landa snett startar ju problemet, men om allt annat är rätt så ska du ändå inte få styrfladder.
Två andar grejor som kan ge styrfladder är om du går för långt fram med kroppen samt om du håller för lite gas när du landar så att framhjulet slår i tungt och kanske därigenom rent av rycker fram din kropp över styret så att du får "all" vikt på framhjulet.

Brukar du ha problem över wopsen på rakorna?

Two stroke man skrev:
2541524 Nja, att landa snett startar ju problemet, men om allt annat är rätt så ska du ändå inte få styrfladder.
Två andar grejor som kan ge styrfladder är om du går för långt fram med kroppen samt om du håller för lite gas när du landar så att framhjulet slår i tungt och kanske därigenom rent av rycker fram din kropp över styret så att du får "all" vikt på framhjulet.

Brukar du ha problem över wopsen på rakorna?
Nu när man tänker efter så brukar jag nog slå av på gasen när jag väl är i luften.
Jag har inga problem alls med whopsen på rakorna.

Vikten lite längre bak på hojen kanske?

Annars är det bara att gasa gasa och åter igen gasa.

Blir extra tydligt när man kör på sandbanor :7peta

Bara att träna mer :tummenupp

Snowman89 skrev:
2541656 Nu när man tänker efter så brukar jag nog slå av på gasen när jag väl är i luften.
Jag har inga problem alls med whopsen på rakorna.

Om det funkar utan problem på rakorna trots woopisar då är det nog inte gaffeln som är problemet.
Se bara till att slå på gas igen när du landar.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back