Styrväxlingsreglage!

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Har fått en skada på ryggmärgen som sitter i höjd med skulderbladen. Detta har lett till att jag inte kan lyfta upp vänsterfoten för att växla när jag är ute och kör. Har provat att justera reglaget neråt för att inte behöva lyfta så högt, kör med mina mjukaste stövlar (=kallt som f-n) men jag hittar ca 3-4 frilägen varje gång jag vill peta i en högre växel.
Så jag undrar om någon vet mer om tryckluftsstyrda växligsreglage eller elstyrt. Vilket är bäst, vad koster de, finns det någon info att få tag på osv. Har hört att MotoSpeed har men jag har inte hittat något om det på deras hemsida.

Hoppas naturligtvis att läkarna ska kunna fixa till mig så att jag blir bra, men det vet man ju tyvärr inte. Så det är lika bra att vara beredd på det värsta!

Varför kör du med mjuka stövlar? Det ska vara en hård yta högst upp, annars är det lätt att man får i friläge.

Kan du inte ha en "dubbel" växelspak? dvs en spak med arm även bakåt där du trycker ned spaken med hälen för att växla uppåt?
Ner med tårna = nedväxling, ner med hälen = uppväxling.

cRoC skrev:
Varför kör du med mjuka stövlar? Det ska vara en hård yta högst upp, annars är det lätt att man får i friläge.

Har jag de hårda stövlarna på mig kan jag inte lyfta/vicka foten uppåt alls. Är inte nog stark i benet just nu.

Robban: Kan kanske vara en idé. Frågan är dock om det blir knepigt att köra bana med den lösningen. Risken finns ju att det tar i vid nerlägg. Men jag ska kolla på det!

pajo skrev:
Har jag de hårda stövlarna på mig kan jag inte lyfta/vicka foten uppåt alls. Är inte nog stark i benet just nu.

Robban: Kan kanske vara en idé. Frågan är dock om det blir knepigt att köra bana med den lösningen. Risken finns ju att det tar i vid nerlägg. Men jag ska kolla på det!

Du kan inte på något sätt lägga på en plastskena på dojan?

Har för mig att Marklund MC-express i Piteå har grejat med lite såna där lösningar också, hör med dom!

stavgren skrev:

Jepp! Helt gratis var det :3freak Runt 1300 US$ för ett kit, men då var det lap-timer och annat krafs med (som är standard på 999:an).
Håller på att leta på Harris hemsida, men ingen lycka än!

Känner nog att jag hellre moddar hojen än mig själv och den personliga utrustningen. Tror det blir svårt att fixa till stövlarna så att de funkar, men jag ska spana även på dessa ideér!

Tack allihop och kom gärna med fler förslag. Vill helst inte bomma säsongen p.g.a att man inte kan växla :gnissla

Och detta med att man kan köra på ettan hela tiden har jag redan testat, kan tillägga att det blev ganska tråkigt efter en stund :rolleyes:

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8