Styrstopp?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Det börjar bli trångt på min hoj och jag behöver korta ner slaget på styrningen. Har känt att banhojar ofta har kortare men aldrig kollat hur det är löst. Funderar helt enkelt på att borra och gänga i stoppskruvar i klackarna i ramen men är tveksam till om det håller. Nån som vet?

Jag vet inte hur det ser ut på din knarr men på min Bimota är styrstoppet gjort av rostfri 1mm plåt. Dock inga långa "utligg". Det håller.

Det är gjutna klackar i undre kronan som går emot klackar i ramen.

Jag vet inte dimensionen men finns det bara gods nog efter borrning så borde det bara vara att borra och gänga klackarna i kronan.
Borra inte i ramen, det är ju lättare att byta kronan om det inte blir bra.

Robban_C skrev:
Jag vet inte dimensionen men finns det bara gods nog efter borrning så borde det bara vara att borra och gänga klackarna i kronan.
Borra inte i ramen, det är ju lättare att byta kronan om det inte blir bra.

Ja just det...så får det bli. Ibland fattar man...men ibland fattar man ingenting. Klart det e bättre att göra det i kronan. :)

Jag tror att min Mille har den konstruktionen som du funderar på. Det sitter ett par stopp som är ditmonterade med skruv, och tanken är väl att dom ska gå att byta om dom fått stryk, men det går ju ockskå att montera dit ett par med andra dimensioner om man vill ändra det maximala styrutslaget. (kanske inget man byter speciellt ofta, men ni förstår vad jag menar)

På KTM sitter det skruvar som man justerar slaglängden med så det är väl inte helt tokigt. Det ser ut som justering av kedjespänningen med en mutter som låser. De kan ju iofs krökas vid vurpa.

heliac skrev:
Ja just det...så får det bli. Ibland fattar man...men ibland fattar man ingenting. Klart det e bättre att göra det i kronan. :)
:)

Psychodad kom ju med en idé:
Fräs bort de gamla klackarna från kronan och borra hål underifrån så kan du fräsa nya klackar i alla tänkbara storlekar.

Sätter du tillräckligt stora klackar så låser du styret rakt fram och kan enbart köra dragracing! :D:D

Mmm, ingen dum idé. Har också en mille och tycker den lösningen är guld. Efter att min hoj gått i gatan nägrå ggr så är stopparna inte så vackra. Men då är det bara att skruva ur en in6 och skruva dit nya. Och vill man byta storlek så går det lätt att skruva dit större stoppar.

Håller med Robban_C, fräs bort de gjutna stoppen och montera utbytbara!

Skickar med en kass bild på hur det ser ut på min....

Bifogat

• styr.jpg
    styr.jpg
    121.3 KB · Visningar: 129
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...