Styrstopp?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jag har hittills bara tagit för givet att en roadracehoj oftast har mycket mindre styrutslag än en gatcykel. Men varför?
När man ska vända på dom är det ett jäkla stök. Tycker mig ha märkt att dom får mindre skador av en krasch. Att det behövs mindre uttag i kåpan kan jag förstå men finns det nån annan förklaring?
 
Man sätter ofta plastbitar eller balansvikter för att skydda ramen vid crasch. Kombination mindre styrutslag och 'ändlägesdämpning' minskar tydligen risken avsevärt.
 
Jag vill inbilla mig att kortare väg styret kan röra sig ger mindre kraft i styrstoppen också, ju mer gaffeln står på tvären, och ju högre fart rörelsen hinner bygga upp, desto värre smäll, och då ökar ju risken att man slår av styrstoppen dessutom.
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top