Styrstopp?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jag har hittills bara tagit för givet att en roadracehoj oftast har mycket mindre styrutslag än en gatcykel. Men varför?
När man ska vända på dom är det ett jäkla stök. Tycker mig ha märkt att dom får mindre skador av en krasch. Att det behövs mindre uttag i kåpan kan jag förstå men finns det nån annan förklaring?
 
Man sätter ofta plastbitar eller balansvikter för att skydda ramen vid crasch. Kombination mindre styrutslag och 'ändlägesdämpning' minskar tydligen risken avsevärt.
 
Jag vill inbilla mig att kortare väg styret kan röra sig ger mindre kraft i styrstoppen också, ju mer gaffeln står på tvären, och ju högre fart rörelsen hinner bygga upp, desto värre smäll, och då ökar ju risken att man slår av styrstoppen dessutom.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top