Styrskydd + avgasrörsskydd?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Har lite lösa planer på att kanske införskaffa en lite äldre "skrothoj" som bror och fruntimmret kan övningsköra på.

Det jag har lite problem att hitta är någon form utav skydd för avgasrör samt styret som de flesta körskolorna har på sina motorcyklar.

Som de på denna bild;
PICT0008.jpg


Vart hittar man dessa? Jag håller på att googla mig blå men hittar inget överhuvudtaget. De finns ju uppenbarligen för många nakenhojar i 750-klassen. Avgasskydd har jag dock hittat i kolfiber men jag letar efter nåt rejält bastant i metall. Är det en smed som får fixa det månne?
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Verkar som du är säker på att de skall lägga den. Köp en bilig hoj och ta chansen/risken säger jag.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Verkar som du är säker på att de skall lägga den. Köp en bilig hoj och ta chansen/risken säger jag.

Som man känner sig själv känner man andra. :D

Det är alternativ 2, men problemet är mest att blinkerserna på de flesta nakenhojar går åt helvete när man lägger den och det är väl det jag vill slippa fixa om och om igen.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Kanske kan kolla med någon trafikskola ifall de ska sälja någon hoj?

Bara en tanke :)

Tanken har slagit mig med :), tyvärr är det inte så många till salu till våren. Finns en ZR7 ute på blocket med dylik utrustning men lite över min budget (35 loppor). Jag tänkte mer nån Diversion för 20 loppor istället. Får se vad som dyker upp.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dom skydden kostar nog mer än ca 2 nerlägg i långsam fart med en gamhoj. i 100++ gör dom nog inte sååå mycket skillnad. :va
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
dom skydden kostar nog mer än ca 2 nerlägg i långsam fart med en gamhoj. i 100++ gör dom nog inte sååå mycket skillnad. :va

Nä, och det är jag ju medveten om. Det är ju ingen airbag jag skall slänga på utan just ett tappa-i-låg-fart-skydd jag är ute efter. Suzukis trafikskolesats till gsx750 kostade inte så många kronor vad jag minns.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag köpte en ZR7 2001 i januari för samma ändamål. Min kärring skall ta MC kort:gnissla Har samma fundering på att i alla fall köpa motorbågar så det vitala är skyddat på hojen.
Lelles MC har motorbågar till lite olika hojar för en rimlig peng 1000-2500:-. Finner du inte din hoj så kan dom säkert ta hem.
Eller varför inte här http://www.mcpoolen.se/tbh/motorbagar/index.html
Okej kostnad tycker jag:)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag köpte en ZR7 2001 i januari för samma ändamål. Min kärring skall ta MC kort:gnissla Har samma fundering på att i alla fall köpa motorbågar så det vitala är skyddat på hojen.
Lelles MC har motorbågar till lite olika hojar för en rimlig peng 1000-2500:-. Finner du inte din hoj så kan dom säkert ta hem.
Eller varför inte här http://www.mcpoolen.se/tbh/motorbagar/index.html
Okej kostnad tycker jag:)

Ah, motorbågar har jag hittat i drivor. Var mest styrskyddet jag letade efter. :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
AVA mc har haft ett kolfiberskydd man skruvar fast med en slangklämma runt avgasröret före ljuddämparen.

Svampe här på forumet hade det på sin srad.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Okej men då håller jag nog med tidigare inlägg att det är billigare att byta ut styrändar osv om olyckan är framme.
Eller fram med svetsen och göra själv:tungan
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
AVA mc har haft ett kolfiberskydd man skruvar fast med en slangklämma runt avgasröret före ljuddämparen.

Svampe här på forumet hade det på sin srad.

Sånt har jag hittat i kolfiber också. R&G har en del här. Jag letade lite mer efter en metallskena. Tippar att man kan knata förbi någon som är bra på att bocka metall kanske... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
en lite äldre "skrothoj" ska väl inte behöva några skydd? En sån köper man ju för 5-10kkr inkl. lite repor och säljer för samma summa inklusive lite fler repor.
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Biltema har handtagsskydd med aluminium-skena i för 259:-

Åh fan, får kolla upp. Tackar.

en lite äldre "skrothoj" ska väl inte behöva några skydd? En sån köper man ju för 5-10kkr inkl. lite repor och säljer för samma summa inklusive lite fler repor.

Egentligen är det som du säger att jag skiter i hojen generellt. Men det jag vill är att blinkerserna och motorn inte pajar ihop helt om fruntimmret lägger hojen. Jag har inte ork att byta blinkers/byta motordelar varje övningsrunda helt enkelt.... :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top