Styrproblem med Långforden!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hon har börjat beté sig sjukt konstigt. Den drar lite åt höger i bland och när man motkompenserar så kastar den kraftigt åt vänster i stället. Det känns som det är servon som strular. Finns inget rakt fram utan hö el vä.

Har bytt hela styrväxeln men felet kvarstår. Hittar inget otillåtet glapp i styrleder, mm. Undre spindellederna är nybytta.

Felet känns servorelaterat. Den LiXåm powerstyr.

Mvh Teo.

edit: kan ha kommit på det. återkommer.
edit2: jupp, verkar som det blivit fel när undre spindellederna byttes.
Något trycker på drivaxeln i raktframläge:mad:

Nu ska Jag inte störa mer åver and ut.

Last edited:
Problem med camber/caster, toe in/out och allt vad det heter? Hade liknande problem på en firmabil, visade sig att den hade varit på en trottoarkant och efter ett besök hos en däckverkstad som konstaterade uppfuckad hjulinställning så blev den som ny.

Problem med camber/caster, toe in/out och allt vad det heter? Hade liknande problem på en firmabil, visade sig att den hade varit på en trottoarkant och efter ett besök hos en däckverkstad som konstaterade uppfuckad hjulinställning så blev den som ny.

Vi har provat med att ställa in toe in och kollat alla leder men som sagt killen som bytte spindellederna måste ha "fått till det" när han drog ihop skiten så det blir för tight mellan nav/axel. Axeln rullar i raktframläge vilket får den att välja hö eller vä i stället.

Tur att det löste sig.
Jag har problem med vofflan att den drar lite (för mycket) åt höger vid gaspådrag och vänster då man släpper gasen. Eller helt enkelt drar åt lite olika håll beroende på vilket humör den är.
Tipset jag fått är att det kan vara hjullager, men det låter långsökt? :va

Nu har vi kört lite fyrhjulsdrivet och då verkade allt ha hoppat på plats. Har inte krånglat ett piss efteråt. hoppas allt är lugnt men Jag ska ta mig en närmre titt på det vid tillfälle.

Det är väl grundlagt i hans egen avundsjuka.

Tydligen så är jänkepickisarna, bronco/blazer, vanarna bland de absolut miljövänligaste bilarna utslaget på bilarnas livslängd och då med dieslarna i topp. Går en 4,5 st prius i alla fall på en långford. När man skrotat sin andra prius så är det dags för första maskinservice på 7.3:an och sen är det bara att knacka vidare. Inte mycket alu och plast på pickisen heller.

Folk tänker inte. Har en bil plastskärmar och kallas hybrid så tror folk den är gjort i majsstärkelse.

Tydligen så är jänkepickisarna, bronco/blazer, vanarna bland de absolut miljövänligaste bilarna utslaget på bilarnas livslängd och då med dieslarna i topp. Går en 4,5 st prius i alla fall på en långford. När man skrotat sin andra prius så är det dags för första maskinservice på 7.3:an och sen är det bara att knacka vidare. Inte mycket alu och plast på pickisen heller.

Folk tänker inte. Har en bil plastskärmar och kallas hybrid så tror folk den är gjort i majsstärkelse.
Snart så försöker du väl att hävda att batterierna i hybridbilarna inte heller är några under av miljövänlighet? :gnissla

Snart så försöker du väl att hävda att batterierna i hybridbilarna inte heller är några under av miljövänlighet? :gnissla

haha en världsnyhet!:tummenupp

Nä forden är bra och i vissa fall ovärderlig när man ska dra upp riktigt tunga båtar.

Jag har haft bil med plastkaross.
Renault espace.
Bajs.
Har varit involverad i tillverkningen av miljövänliga tallrikar av majsstärkelse (till OS i Lillehammer).
Tanken var att de skulle brytas ner.
Efter nukleära hållakusten kommer det att finnas majsstärkelsetallrikar, kackerlackor och Keith Richards.
Inget annat.
Framtidsmaterial.

Jag har haft bil med plastkaross.
Renault espace.
Bajs.
Har varit involverad i tillverkningen av miljövänliga tallrikar av majsstärkelse (till OS i Lillehammer).
Tanken var att de skulle brytas ner.
Efter nukleära hållakusten kommer det att finnas majsstärkelsetallrikar, kackerlackor och Keith Richards.
Inget annat.
Framtidsmaterial.

Skärmarna på biofjuvlbilarna är knappast majsstärkelse utan snarare kron-pvc. Återanvänd givetvis men ändå.

:urspårning

Tur att det löste sig.
Jag har problem med vofflan att den drar lite (för mycket) åt höger vid gaspådrag och vänster då man släpper gasen. Eller helt enkelt drar åt lite olika håll beroende på vilket humör den är.
Tipset jag fått är att det kan vara hjullager, men det låter långsökt? :va

Är den bakhjulsdriven så kolla att bakaxeln sitter fast.
Framhjulsdriven kolla framvagnsupphägningen och motorkuddarna. :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!