Styrpa av Aprilia MX 125

Avgasporten öppnar vid ca: 8500 varv så det är normalt att den går segare under 8500varv ;)
Och nej det är inte farligt och varva över det heller. Du har ju fortfarande en gräns som du inte kan varava över så nej det går inte sönder om du kör med den ostrypta boxen.
Sen om du är osäker på om det är en ostryp box du fick med är det ju bara ut och testa den ena först sen den andra och se vilken den går bäst med! kolla så du kör med bestyckning för ostrypt bara, ska vara ca130)

Det att den svaka kan bero på att avgasporten inte gå lätt. ta lös och rengör den isf!

Många frågor men försökte iaf summera det lite:)
 
Jag har också en aprilia mx 125, och jag har inte heller hittat någon miltal/varvräknare. Fast timräknare ska det finnas tror jag, men har inte förstått hur den fungerar än :p
Du säger att om du har jämn gas så bluddrar den, får den för mycket bensin? du kan ju prova att sänka nålen ett/några steg.

Du skriver att du ska strypa av den, vet du om den har avgasporten inkopplad? Om den är det finns det väl inte så mycket mer att strypa av, det finns något man kan göra med luftburken vet jag, också sen är det väl ett nytt avgassystem som gäller. :)
 
Hade en Mx 125a när ja va 16.
Vad jag förstått såldes alla i sverige strypta, altså låst avgasport och cdi utan kontakt för den variabla avgasporten. Bara kika åvanför avgasporten på cylindern så ser du om du har den variabla avgasporten elr ej. Om inte, köp en från tyskland, de gjorde jag.
Sen sitter de jordens katt i kröken+en strypning. Har du original rör får du kapa isär de på två ställen för att få bort skiten. Har bilder från att ja gjorde de på min om du vill se hur de ser ut.
 
Det är väll inget konstigt att det inte går att köra på jämn gas? Även jag vill höra andras åsikter om det. Min går det inte med iaf, måste ha lite acceleration för att den ska låta rent. Om jag låser gashandtaget så tappar låter det som en k-pist och jag tappar fart.
 
Det var nog mig du köpte hojen av. CDI boxen är bytt till en ostrypt, du kan se det på att den är siliconad på ena sidan.
Kan säga att med den strypta boxen på så var den okörbar under 8000varv.
Kanhända den sotat igen då endast min dotter övningskört den i somras och det var inte ofta den gick över 7000varv. Kan nog vara avgasporten som kärvar då den förmodligen inte rört sig så mycket under hennes körning.

Fick ett tips av förra ägaren att om man tar bort strypningen som sitter i avgasröret samt sätter dit en 32mm förgasare så ska den lämna 45hk.
 
Nyheter
Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Back
Top