Styrlagerproblem Honda CR250 -98

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har ett störande problem med de undre styrlagret på styrstaget/stången.
Är så att de har rostat fast på staget/undre delen av styrkronan och vägrar komma loss. De är de tjockare godset av lagret som sitter fast.

Har bankat på den och bänt de och knackar, värmt och kört med rostlösnings spray men inget har hjälpt sitter fast som berget. Funderade på om man ev skulle kunna hetta upp de och sen kyla ner de snabbt med kolsyra så den spricker och man kan knacka loss de eller hur man ska gå till väga för att få bort skiten.

bifogar en höst dålig paint bild på var jag menar att lagret sitter...
Kan nog gå ut i garaget och ta ett live foto lite senare för att se hur de sitter live.. :D

*EDIT* nu kom jag ut till garaget och tog en taskig mobil bild... :yoparty

Bifogat

• Triple tree.jpg
    Triple tree.jpg
    35.7 KB · Visningar: 39
  • IMG_0317.jpg
    IMG_0317.jpg
    186.2 KB · Visningar: 43
Last edited:
Har du tillgång till en svets så kan du lägga en rejäl fog på den.. Om inte det hjälper så vet jag inte.. Kapa jävligt försiktigt och sen köra med loppmejsel?

På ktm så går styrstången och undra kronan att dela med en bult i botten. Kolla om det är så här med.

isf kommer du åt banka. Bytte styrlager på en ktm 250 sx i vintras där allting satt överjävligt men det gick. tänk på att ha en träkloss mellan släggan och styrstången när du bankar bara så du inte förstör gängorna.

Gjorde detta för ett tag sedan, finns två bra metoder.

1. Om du har en dremel så såga försiktigt sönder ringen. Akta så att du inte går igenom helt och sågar i styrstammen.

2. Har du ingen dremel eller kan låna en så gå till en verkstad med hydralpress. De trycker ur styrstammen ur undre kronan åt dig, och då lossar också innerringen från styrstammen. Sedan trycker de tillbaka styrstammen i kronan. Det hela går på kanske 5 minuter.

Lycka till

Ja fick tipset angående Dremeln så körde på den varianten. körde med en kapskiva på den och skar in i lagerhylsan en bra bit sen knackade jag med en minus mejsel i spåret så sprack den och lossnade så var de bara att kränga av. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park