Styrlager

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -99
Någon som vet om man kan köpa styrlager till R1:an någon annan stans än hos hojhandlaren, är det "standardiserade" lager som dem som normalt handlar med kullager kan skaffa fram?

Har beställt "pirat" från mc-handlaren men dem har varit restade nu i drygt fyra veckor och det ska tydligen ta minst två veckor till. (Om dem någonssin kommer :mad: )
Orginal är tyvärr inget allternativ då dem skulle kosta dryga 1600 spänn medans pirat kostar strax över 400.

/Lasse

Du ska ha koniska rullager med måtten 30x55x18. (IxYxB).
Två stycken. Finns hos Momentum.

Är det sånna som sitter där alltså? Man beöver inte ha några mer prylar (tätningar ellerså)?

Verkar ju klart smidigare att beställa från momentum då än att vänta på mc-handlaren.....

Det går att återanvända tätningar och låsbrickor om du är lite finkänslig vid demonteringen.

Tack för hjälpen du store forum-guru :bow

Jag återkommer när jag fårproblem när jag ska montera dem :rodnar

Att få dit de nya är inga problem. Att få bort de befintliga däremot...

En god idé är att slänga ytterbanorna i frysen ett par dagar/timmar innan montering. Värm ramen med varmluftpistol. Med lite tur så halkar lagerbanorna på plats så lätt som så. Lätta knack med de gamla banorna som mellanlägg är bra.

Att pressa på innerbanan på stolpen är också lättare om du värmer/kyler. Sen underlättar det med en press av nåt slag.

Lycka till!

Det svåra brukar vara att få bort den nedre inre banan ifrån styrstolpen, utan att sabba tätningen där.
/u

Momentum har ju bara koniska rullager i dimensinen 30x55x17. Jag antar att en mm. (2 mm. totalt) inte har någon större sexuell betydelse. Eller? Eller kan det bli ett glapp vertikalt? Dem lär ju sitta som gjutna för övrigt antar jag.

/Lasse

Den där millimetern är nog ganska viktig. Man skulle säkert kunna lägga ett 1 millimeters shims innanför respektive ytterbana, men för att vara säker skulle jag nog jaga rätt på korrekt dimension.

2 mm måste ju gå att shimsa efteråt utan problem. 1 mm lägre framände märker du nog inte. Och isf får du väl skjuta ner gaffelbenen 1 mm. Skulle gängorna inte räcka upptill så borde 2 mm shims fixa det. Möjligen kan tätningen nertill hamna fel, så det kanske är bättre shimsa inre nedre banan (innan montering) än bara vid styrmuttern. Men det där borde ju gå att fixa vid monteringen, så köpa Momentums lager låter som värt ett försök.
/u

Mattias skrev:
Den där millimetern är nog ganska viktig.

Om inte jag missminner mig totalt så är det bredden på lagret, och om lagret är smalare, men med identiska mått i övrigt så blir ju vinkeln fel på rullarna? Det kan du ju inte shimsa bort!?

Eller är det jag som är bortshimsad...?

/J

Eftersom ytterbanorna ska sitta jäms med ramen, blir det ju tokigt om de är en millimeter tunnare. Jag skulle nog vilja shimsa ut banorna den där millimetern för att vara säker på att inget tar i på fel ställen. Vinklarna på rullarna lär ju inte bli något problem? De ändras ju knappast. Köper man ett komplett lager får man ju hoppas att vinklarna stämmer. :rolleyes:

Vinkeln på rullarna oroar jag mig inte så mycket för, men hur funkar det egentligen att ersätta ett kullager med ett rullager? För det sitter väl kullager orginal va?

Mattias skrev:
Köper man ett komplett lager får man ju hoppas att vinklarna stämmer. :rolleyes:

Jo, det är klart, om man köper komplett lager så borde det ju stämma... :rodnar

/J

1) Rullager är bättre som styrlager än kullager.
2) Inser inte att ytterbanorna måste sitta jäms med ramen; Men om det är så, då måste man förstås shimsa yttre banorna. Så antingen tar man det säkra före det osäkra och shimsar ytterbanorna eller så kollar man var det behöver shimsas och shimsar där det är lättast av dom varianter som funkar. Men helst ska man se till att man slipper ta bort en ny bana nånstans. Nog lättast kolla vad 1 mm uppe o nere gör innan man tar den styrhuvudet.
/u

Last edited:
Finns det motsvarande lager att köpa till bakhjulet på R1:an??
Så man slipper köpa dyra orginal.

japp!
ta bort lagret från hojjen, ta ett skjutmåt, måtta lagret ,
åk till momentum och köp ett nytt

MrGooFy skrev:
Finns det motsvarande lager att köpa till bakhjulet på R1:an??
Så man slipper köpa dyra orginal.

Back