Styrlager

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
R1 -00
Då var det så att man ville göra kontroll av styrlager på hojen, men det blir givetvis lite svårare när man inte har centralstöd. Hur gör ni?

Har ju nu dessutom bikelift depåstöd bak och fram. Depåstödet fram kan man också lyfta vid kronan, men gillar inte det knackande ljudet den ger ifrån sig när man lyfter upp den. Är det vanligt att det ska låta så? Vill ju inte skada kronan, fast man tycker ju att det borde palla med sådant:va

Kontroll av styrlager:

Fäll ner sidostödet och ställ dig på väster sida om motorcykeln. Lyft hojen i ramen och dra den snett bakåt så att framhjulet hamnar i luften och hojen står på bakhjulet samt stödet. Be en kompis vrida på styret och känna efter ojämnheter samt om det är för hårt eller för löst/(glapp) åtdraget.
Glapp kan du även känna själv om du gungar motorcykeln fram och tillbaka med åtdragen handbroms eller gör inbromsningar från fart. Gör dock skillnad på styrlagerglapp och glapp i ev. flytande skivor eller framgaffel.

hmm, har hört den där förut, låter lite klurigt det där;) Tackar för svaret:)

Är det annars vanligt med att det kommer något knackande ljud från depåstöd när man lyfter upp hojen där framme, som typ vid kronan? Kan inte riktigt skilja om det är från hojen eller vid delen på stödet som håller upp hojen som det ljudet kommer ifrån. Stödet tar inte iallafall inte i något annat, så jag kan inte tänka mig att det är något annat det tar i. Någon som kan komma med något som stillar min noja:hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg