Styrlager

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Drz 400sm 07
Håller på att byta styrlager på hondan nu. Men hur ska jag sätta dit dom stora lagerbanorna som sitter i ramen....? Jag har inga så stora hylsor att använda och sen så måste det passa exakt för det är ju en väldigt lite yta man ska slå på.

Eller kan man använda dom gamla lagerna i dom nya lagerbanorna så man kan slå på dom gamla lagerna

Hoppas någon förstår vad jag menar
Hjälp motages omg...

VaRvStopPEt skrev:
Håller på att byta styrlager på hondan nu. Men hur ska jag sätta dit dom stora lagerbanorna som sitter i ramen....? Jag har inga så stora hylsor att använda och sen så måste det passa exakt för det är ju en väldigt lite yta man ska slå på.

Eller kan man använda dom gamla lagerna i dom nya lagerbanorna så man kan slå på dom gamla lagerna

Hoppas någon förstår vad jag menar
Hjälp motages omg...

Det kan vara kinkigt att få dom på plats. Gamla lagerbanan är bra att använda ja

Smådutta med ett dorn funkar också bra

Lägg dom nya lagren i frysen ett dygn eller två, då drar dom ihop sig lite.
sedan pressar du ur de gamla lagren & pressar i de nya.

pressverktyg köpte jag på clas ohlsson för strax över 100 lappen.

wonderwizard skrev:
Lägg dom nya lagren i frysen ett dygn eller två, då drar dom ihop sig lite.
sedan pressar du ur de gamla lagren & pressar i de nya.

pressverktyg köpte jag på clas ohlsson för strax över 100 lappen.
Tackar för tipset. Men allt sitter på plats redan.....
Gjorde som ljunghusen sa. :tummenupp

Last edited:
Nån som vet hur hårt man ska dra den nedre av dom två stora muttrarna till styrkronan. Ska den bottna eller? Vet att jag alltid blivit förvånad över hur lätta dom är att ta bort..

Måste man ha ett spec verktyg till den muttern eller går det bra med en pollygrip (stavning)??

VaRvStopPEt skrev:
Nån som vet hur hårt man ska dra den nedre av dom två stora muttrarna till styrkronan. Ska den bottna eller? Vet att jag alltid blivit förvånad över hur lätta dom är att ta bort..

Måste man ha ett spec verktyg till den muttern eller går det bra med en pollygrip (stavning)??

Nu kör jag en liten luring men jag har alltid dratt dem med framhjulet i luften så att man kan kolla spänningen i lagrena. Dvs att är det glapp så spänn lite till, går styret trögt så spänner du lite mindre. Har funkat för mig men tänk på att kanske efterdra när du kört nån mil, känns säkrast så :tomten

Nexor skrev:
Nu kör jag en liten luring men jag har alltid dratt dem med framhjulet i luften så att man kan kolla spänningen i lagrena. Dvs att är det glapp så spänn lite till, går styret trögt så spänner du lite mindre. Har funkat för mig men tänk på att kanske efterdra när du kört nån mil, känns säkrast så :tomten

Hittade i min manual att den nedre muttern ska dras 25nm sen låsbrickan därefter den andra "nedre" muttern. Den ska dras tills det går att låsa ordentligt. Den övresta muttern som sitter över den övre kronan skulle dras med 103nm..

Men det handlar väl om känsla antar jag. Lite svårt att dra exakt om man inte har det spec verktyg som behövs.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt