Styrlager, räcker det att byta kulorna?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Jag måste fixa styrlagerna på min 80cc chappy, fick avslag på besiktningen nämligen. Mcvaruhuset vill ha 500 kr för styrlager kittet som då består av flera olika delar utöver de lösa kulorna, men borde det inte räcka med att byta ut själva kulorna? Eller är det bara att pay-up och installera ett helt nytt kitt... :confused:

Som ni kanske märker har jag aldrig pillat med lager förr så frågan kanske är väldigt korkad. :fatta!

/Thelinski

Byt allt ihop. Inte värt att snåla in på lager. Så det är bara att slänga upp lädret o punga ut! Lycka till :tummenupp

Du bör byta banorna också!
På ett styrlager står kulorna i samma läge mer eller mindre.
Då bildas små gropar i banan just där och det blir svårt att få bort glappet utan att styrningen känns som den kärvar!

Enkelt förklarat...

Jäklar vad snabba ni är på svara, 2 svar inom minuten,, impressed!
Det ni säger låter smart, det blir att köpa nytt, det är hon värd! Kan nämna att det var ganska kallt när jag körde till besiktningen ute i Rissne i tisdags, -7 och blåst.. Tog 30 minuter, ganska svalt kan jag lova.. :hihi
/Thelinski

Ja en sån räser är väl värd allt underhåll hon kan få! :D

Misstänker att det var både kallt och spännande att åka med den hojen i det kalasvädret...
Iklädd endast bermudasshorts och flippflapp tofflor va? :yoparty

Så coolt med en äkta registrerad 80cc Chappy, en sån körde jag mycket när jag var fucko. Så otroligt lättstartad att den startade en gång när jag tog ner den från stödet.

En möjlighet som du kanske inte har tänkt på är att det kan räcka med att justera lagren, spelet i dem är justerbart. Har man tur så kan det räcka...

Kamikaze kid skrev:
Du bör byta banorna också!
På ett styrlager står kulorna i samma läge mer eller mindre.
Då bildas små gropar i banan just där och det blir svårt att få bort glappet utan att styrningen känns som den kärvar!
Enkelt förklarat...
Precis så är det.
Snåla inte! Byt allt. Det är DIN säkerhet det gäller.
Körde förra säsongen med glapp i styrlager, det gör jag aldrig om. Är som att köra en bil med decimeterglapp i ratten....

Edit: Det var styrlagerkulorna du menade??? :D

Last edited:
Kahobe skrev:
Edit: Det var styrlagerkulorna du menade??? :D

Hehe,, de ända kulor jag funderat på att byta var precis som ditt antagande, styrlagerkulorna. :tungan
Fast nu har jag bestämt mig för att byta hela kalaset! Eftersom den trots allt går i 75-80 och jag ligger djupt i kurvorna så behövs all stabilitet jag kan få! :hihi

Last edited:
Fick avslag på besiktning med en CB 125. Styrlagret glappade inte men det "fastnade". Besiktningsmannen lyfte upp hojen så att framhjulet var över backen och rörde med hjälp utav gaffelbenen styrkronan mellan höger och vänster, han kände nåt som "fastnade" på vägen dock aldrig något jag märkt av själv. Jag öppnade lagret och undersökte lagerbanan, den var helt ok så jag köpte nya kulor och problemet var ur världen. Tjinkiga de kan vara på besiktningen. Antar att han bara ville ha något att avslå hojen på, en hoj från 80 som vart avställd i 12 år kan ju inte gå igenom prickfritt. :rolleyes:

philsson skrev:
Fick avslag på besiktning med en CB 125. Styrlagret glappade inte men det "fastnade". Antar att han bara ville ha något att avslå hojen på, en hoj från 80 som vart avställd i 12 år kan ju inte gå igenom prickfritt. :rolleyes:
Min CB från -77 hade inte rullat sen -84. Den gick igenom prickfritt. Såklart!
På den tiden det var skruv-mutter styrning på bilar kunde man dra åt styrväxeln (och eliminera en del glapp..) och fick då om man gjort fel exakt det du nämnde, tröghet i ändlägen. Dvs en säker 2:a på ASB.
Allt som har med säkerhet att göra skall man ha i bästa skick.
Nu ligger nya slangar, nya belägg fr/bak ( de gamla hade 0.2mm kvar, alla sex..) och ny bromsvätska och väntar. Snart kommer de nya styrlagren med posten. Fräscht ska de va...
BARA SNÖHE-TET FÖRSVINNER !!!!!

philsson skrev:
Fick avslag på besiktning med en CB 125. Styrlagret glappade inte men det "fastnade". Besiktningsmannen lyfte upp hojen så att framhjulet var över backen och rörde med hjälp utav gaffelbenen styrkronan mellan höger och vänster, han kände nåt som "fastnade" på vägen dock aldrig något jag märkt av själv. Jag öppnade lagret och undersökte lagerbanan, den var helt ok så jag köpte nya kulor och problemet var ur världen. Tjinkiga de kan vara på besiktningen. Antar att han bara ville ha något att avslå hojen på, en hoj från 80 som vart avställd i 12 år kan ju inte gå igenom prickfritt. :rolleyes:

Det var precis likadant för mig, inget glapp, däremot så kunde man märka att det fanns ett läge som styret helst ville ligga i, nämligen när däcket är rakt framåt. Inget som jag bekymrat mig över eller märkt av. Kändes lite fisigt att bli "kuggad" på det, men vad vet jag, det kanske påverkar säkerheten mer än jag vet...

Och jag håller med ovan talare, man ska inte kompromissa när det gäller säkerheten!

Last edited:
Kolla med någon firma som är specialicerad på att kränga kullager. Det kan mycket väl vara så att de har exakt samma lager men till ett lägre pris. :tummenupp

philsson skrev:
Väldigt skönt att dom inte låter sånt passera vid besiktningen. :tummenupp
En hoj är VÄLDIGT känslig för styrlagret. Trasslar lagret är det något fel helt enkelt. Vad och hur allvarligt
det är vet ingen utan att ta isär o kolla; slitet, nåt skit i det, trasiga hållare, rostigt....
Inte så kul om det trasslar vid t.ex. nödbromsning. Glöm inte heller att lagret ska bedömas funka 1 år el. 2 till.

(Råkade ut för lindrig styrlåsning på min XR på crossbanan. Visade sig att en bit lossat från hållaren och
kom i kläm. Osmort o rävrött var det. Det var innan jag satte dit smörjnipplar.)
/u

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...