Styrlager Husaberg 650-05

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Skulle "bara" byta bromsbelägg fram idag men kom på att jag tyckte hojen kändes lite mysko i styrningen förra rundan.

Rev ner allt när jag ändå höll på och hittade detta......

Det var även vatten i "stången" som går från undre kronan som det undre styrlagret sitter i.
Jaja, blir väl att byta allt när man ändå håller på misstänker jag. Byter man både undre och övre styrlager när man ändå har loss allt, eller? Denna "stången" är jag lite sugen på att byta då har det redan rostat en gång lär det väl fortsätta göra det om man inte byter.

Byte av bromsvätska blir det oxå nu när allt redan är nere, är det något annat som kan vara bra att titta extra på nu?

Bifogat

• P4280071.JPG
    P4280071.JPG
    108 KB · Visningar: 193
  • P4280073.JPG
    P4280073.JPG
    88.8 KB · Visningar: 195
  • P4280076.JPG
    P4280076.JPG
    110.5 KB · Visningar: 107
  • P4280077.JPG
    P4280077.JPG
    156.1 KB · Visningar: 93
Tjena Frisen!

Byt bara det som är trasigt. Dvs är övre lagret fett och fint så...
Styrstammen (som du kallar stången) kan du ju förståss antingen fetta in med nåt dinitrolliknande, eller helt enkelt grunmåla med zinkkromatprimer samt täckfärg.

Kan detta vara resultatet av alltför ivrigt högtryckstvättande?

Hälsn.

Dr.

Jag har aldrig tvättat vare sig hoj eller bil med högtryckstvätt, dom maskinerna göre sig icke besvär här hemma (förutom till altanen)
Hojen har ju rullat en säsong i SM så då kanske den levde av högtryckstvätt.

Det övre lagret såg fint ut men beställde dubbla när jag ändå höll på.

Det stora problemet som jag ser det nu verkar vara att få loss styrstammen från styrkronan, knep ihop värre än en jungfru...:rolleyes:

Jag har aldrig tvättat vare sig hoj eller bil med högtryckstvätt, dom maskinerna göre sig icke besvär här hemma (förutom till altanen)

Det stora problemet som jag ser det nu verkar vara att få loss styrstammen från styrkronan, knep ihop värre än en jungfru...:rolleyes:

Man måste pressa ut med maskin för att få ut strystammen från den undre kronan, vet inte om det går att göra på något annat sätt.

Varför vill du ha bort styrstammen?
Är det någon svarvad fläns på den som håller lagret på plats?
Så brukar det iaf inte vara utan lagrerbanan ska bara vara att spräcka.

Sen kyler du styrstammen med CO2 (som du hittar på jobbet...) och värmer den lösa lagerbanan till 150 grader så trillar det på plats.

Omvänt för lagerbanan i styrhuvudet förståss, då ringen får samsas med dina fiskpinnar ett tag :hihi eller en bunke CO2-is (som man får på ICA om man frågar snällt, då de ofta får fisk och annat i det...tips).

EDIT: Kollade dina bilder. Det finns inga kanter ovan inre lagerbanan. Uppåt ska lagret alltså, så styrstammen kan du låta sitta.

Last edited:
Då är det bara att vänta på att sambon kommer hem och kan ta hand om sonen så öppnar jag en trea vin och ger mig på fanskapet.... jippiiie, hoppas jag behöver köpa nya verktyg :D

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!